Curiosity, Mars'ta Lezzetli Çikolatamsı Meteorit Buldu
Renkli panorama, Curiosity'nin Mastcam'i tarafından çekildi ve insan gözünün Mars'ta nasıl göreceğini göstermek için bir araya getirilmiş ve renklendirilmiş 19 görüntüden oluşuyor.

Curiosity, Mars'ta heyecan verici yeni bir taş keşfetti ve herhangi bir eski taş değil, lezzetli çikolatamsı bir meteorit.

Keşif aracının Mars'ta ilk meteorit bulması değil, ancak her zamanki kayalık manzarasından hoş bir değişiklik ve açıkçası, meteoritler her gezegende havalılar. Bu meteorit, "Kakao" olarak adlandırıldı.

Tweet linki.

Curiosity, bu etkileyici örneğe Ocak ayı sonlarında Gale Krateri'ni keşfederken rastladı. İlk başta, aracın Dünya gezegeninde evdeki ekibi, bunun kesinlikle bir meteorit olup olmadığından emin değildi.

NASA'nın Jet İtki Laboratuvarı Görev Operasyonları Mühendisi Ashley Stroupe, 27 Ocak'ta bir görev güncellemesinde aşağıdaki siyah beyaz görüntüyü paylaşarak, "Önüne park ettiğimiz taş, bu alandaki başka bir yerden gelmiş gibi görünen ve 'yabancı taşlar' dediğimiz çok koyu renkli birkaç bloktan biri." diye yazdı.

"Araştırmalarımız, bunun Mars'ta başka bir yerden gelen ve ilginç bir şekilde yıpranmış bir blok mu yoksa bir meteorit mi olduğunu belirlemeye yardımcı olacak."

The Cacao meterotie on Mars in the shadow of Curioty captured on January 27, 2023, or sol 3,724. Image credit: NASA/JPL-Caltech

27 Ocak 2023'te, veya sol 3.724, yakalanan Curiosity'nin gölgesindeki Kakao.

Daha yakın bir inceleme, koyu gri taşın gerçekten de NASA'nın "sülfat taşıyan birim" olarak adlandırdığı - yani tuzlu mineraller açısından zengin - Sharp Dağı bölgesinde bulunan yaklaşık 30 santimetre çapında bir demir-nikel meteorit olduğunu ortaya çıkardı.

Ne yazık ki, keşif aracı ekibinin Twitter dizisinde açıkladığı gibi, meteoriti tarihlendirmenin bir yolu yok, ancak "milyonlarca yıldır burada olabilir!" Görünür çarpışma kraterinin olmaması sorulduğunda ekip, antik geçmişte muhtemelen "BÜYÜK" bir krater olduğunu, ancak erozyonun onu çevreleyen alanı düzleştirdiğini, daha yumuşak malzemeyi oyup sadece en sert olanı bıraktığını açıkladı.

Ekip ayrıca daha önce Curiosity tarafından tespit edilen iki meteoriti daha paylaştı: biri "Yumurta Taşı" olarak biliniyor, diğeri ise resmi olarak "Lübnan" olarak bilinen ancak "Canavar" lakaplı dev bir meteorit.

Aralık 2021'de InSight, Mars'a çarpan bir meteor yakaladı ve bu, sismik yüzey dalgalarının başka bir gezegende ilk kez gözlemlendiği zaman oldu ve Mars'ın içi hakkında yeni ayrıntılar ortaya koydu.

Şu anda ekip, her ikisi de Kakao taşının üzerinde bulunan "Curare" ve "Cururu" adlı iki bilimsel hedefi inceliyor. Stroupe, "Bu çok dikkat isteyen bir gözlem dizisi çünkü Kakao önümüzde ve çok uzun, bu yüzden [aracın] koluyla ona çarpmamak için ekstra dikkatli olmamız gerekiyor." diye yazdı. Bundan sonra Curiosity, bir sonraki hedefine ulaşmak için üzerinden geçmeye çalışacak çünkü meşgul bir keşif aracı için her zaman görülecek daha fazla taş vardır.