Termodinamiğin 2. yasası(Entropi) ve BigBang teorisi ile panteizm arasında nasıl bir ilişki var? Yukarıdaki yasa ve teori bu görüşü nasıl çürütebilir?

Tolga Özer 12 Kasım 2015
    Entropi yasası ve bigbang teorisi panteizmi çürütür bence, çünkü panteizm tanrı ile evreni bir tutar oysaki entropi yasası ve bigbang gibi düzensizlik belirten hallerden bir düzen oluşabilmesi için evreni kontrol eden yani evrenden daha üstün bir iradenin olması gerekir. Bunu sana bir benzetme ile açıklayayım; Entropi yasasına göre, bir cismi yada bir süreci kontrol eden bir şey yok ise o şey bozulmaya ve değişmeye uğrar örneğin; bulaşıkların yıkanmadığı bir mutfak veya oyuncakların toplanmadığı bir çocuk odasında rastgele bir düzensizlik oluşması ve sürecin kaosa doğru gitmesi gibi. Bigbang teorisine görede büyük patlamadan sonra evren, aynen mutfak ve çocuk odası gibi rastgele bir şekilde düzensiz hal alıp kaosa doğru gitmesi lazım iken, içinde yaşam oluşturabilecek bir düzene kavuşmuştur bu da evreni kontrol eden yüce bir iradenin olduğuna işarettir, aynen evdeki düzeni sağlayan bir anne gibi. Umarım sorunuza cevap olmuştur.
    Tolga Özer 12 Kasım 2015
    Entropi yasası fizik bilminin belki de tartışmaya kapalı en sağlam yasalarından. Bakıldığında yasa olması sebebiyle bigbang toerisinden bile daha sağlam ve reddedilemez. O zaman daha üstün bir irade olmasaydı büyük patlamadan sonra evren entropi yasasını uygulayıp %100
    ykpzg 12 Kasım 2015
    entropiyi kontrol eden bir güç mutlak sıfır olabilir o zaman . çünkü mutlak sıfır bütün maddelerin entropisini sıfır yapar . evrenin düzeninden kastınız nedir ?
    merakduygunukoru 12 Kasım 2015
    komplex sistemlerde ,sistemin durumu kaos doğru yöneldiğinde sürekli kaos var olmaz bknz:https://tr.wikipedia.org/wiki/Kaos_kuram%C4%B1 entropinin artması kaosu değil aksine düzenliliği artıtır.bunda gizli bir el aramak garip.çünkü sistem karmaşıklaştıkça sitemdeki parametreler artar .böylece kaos en uygun düzeni belirler .fakat bu düzen kırılgandır. evrenin durumuna gelirsek evreni insan vücudu gibi algılarsak (ki ben burada allah veya tanrıların olmadığını söylemiyorum yanlış anlaşılmasın)bizim beynimiz var vücudumuzda yani iç organlar,sistemler,dou,hücreleri sen yönetmiyorsun.adece vücutsal sistem için gerekli olanları sağlıyorsun.gerisini vücut hallediyor.yani istediğin zaman kalbini durdurup çalıştıramıyorsun.demek istediğim bu
    laniakea 12 Kasım 2015
    Tolga Bey mesajınız için teşekkür ederim. Entropi yasası fizik bilminin en sağlam yasalarından. Hatta bakıldığında Bigbang Teorisinden bile daha sağlam ve reddedilemez. Zaten adı üstünde Entropi kanunu diyoruz. Eğer evrenden daha üstün bir irade olmasa idi entropi yasası gereği evrende bir düzen olmama ihtimali %100 olurdu. Doğru mu anladım çünkü bu dediğim bir düşünceden çok nesnel bir ifade olmalı? İkincisi panteizm tanrı ve evreni bir tutuyor ve Entropi yasasına göre bu evren sonsuz değil. O zaman panteizm evreni sonsuz kabul ederse bu şekilde de panteizmi çürütmüş oluruz . Sorum şu panteistler tanrı olarak bir tuttuğu evreni sonsuz mu kabul ediyor?
    ykpzg 12 Kasım 2015
    Sayın, merakduygunukoru : Evet mutlak sıfır bütün maddelerin entropisini sıfır yapabilir benim dediğim şeyde bu zaten evrende o düzensizliği yani entropiyi kontrol eden bir güç vardır o güç doğrudan veya dolaylı bir şekilde sürece müdahale eder ve bu müdahale sonucu evren düzensizlik halinden kurtulur. evrenin düzeninden kastım ise dünya üzerinde yaşam oluşturabilecek koşulların oluşmasıdır.
    Tolga Özer 12 Kasım 2015
    Sayın, Sait AKTÜRK : Sürecin kaosa gitmesi dememdeki kasıt düzensizliğin artmasıdır ben burda kaos teorisini savunmuyorum "entropi yasasını" savunuyorum ve entropi yasasına göre düzensizlik arttıkça entropide artar yani bu ikisi sizin söylediğinizin aksine doğru orantılıdır kaynak istiyorsanız https://tr.wikipedia.org/wiki/Entropi adresine göz atabilirsiniz.
    Tolga Özer 12 Kasım 2015
    Sayın, ykpzg : Rica ederim, evet tamamen doğru anlamışsınız evrenden daha üstün bir irade olmasa idi entropi yasası gereği evrende düzen oluşamazdı. sonsuzluk örneğinizde bende size katılıyorum eğer panteistler evreni sonsuz kabul ediyorsa (cevabını veremeyeceğim çünkü şuana kadar hiç panteistle karşılaşmadım) panteizm yine çöker çünkü yine entropi yasasına göre ve sizinde dediğiniz üzere evren sonsuz değildir herşey birgün sona erer hatta bu çeşitli dinlerde inancın bir parçasıdır örneğin islamda ki "kıyamet" gibi.
    Tolga Özer 12 Kasım 2015
    Entropi Kanunun ilginç tarafı evrenin bir başlangıcı olması gerektiğini söylüyor. Hubble yasasıda evren genişliyor dediğine göre Hubble yasası Entropi kanununu destekleyen bir kanıt olur mu? yani evren genişliyorsa bunun bir başlangıcı olmalı(evrenin başlangı) Ayrıca İnternette Panteizimin evrenin sonsuzdan beri geldiğini söylüyor bu durumda Entropi kanunu yani bilim Panteizme karşı olur o zaman. Bu yazdıklarım da hata var mı? cevap için şimdiden teşekkürler.
    ykpzg 12 Kasım 2015
    Sayın tolga özer entropi ve düzensizliğin aynı şey olduğunu biliyorum.teşekkürler. demek istediğim kaos ve düzenin tam olarak olmasa da aynı şey olduğu.evet zaman-entropi ilişkisi doğru oranlı fakat evren düzen durumuna yaklaşıyordünyadki yaşam gibi hayvanlar göç ediyor birbirlerini yiyorlar savaşıyorlar tam bir keşmekeş ama doğal denge böyle korunuyor.evren belki tanrı,allah değil ama canlı bir organizma olabilir.olasılık?
    laniakea 13 Kasım 2015
    Sayın, ykpzg : Bencede hubble yasası entropi kanununu destekleyebilir yine bir benzetme örneği vereyim; Bir kitap düşünün o kitap, atıyorum 1000 yıl sonra değişmeye, eskimeye, dağılmaya başlar bu entropi kanununun işlediğini gösterir. Şimdi, o kitabın eskiyebilmesi için ortada bir kitabın olması lazım yani evrenin başlangıcındaki o ilk maddenin olması lazım. Hubble yasasınıda kitabın eskime süreci yani evrenin genişlemesine, değişmesine benzetecek olursak. Bu durumda evet hubble yasası entropi kanununu destekleyebilir. Ve panteistler bu evrenin sonsuzdan geldiğini savunuyorlarsa eğer, o zaman panteizm yine çöpe gider.
    Tolga Özer 13 Kasım 2015
    Sayın, Sait AKTÜRK : Entropi yasasına göre herşey eskimeye değişmeye tabidir, daha önce dediğim gibi eğer bir sürece müdahalede bulunulmazsa o süreç tamamlanır ve sonunda her şey yok olur. Ancak bir müdahale olmuştur, olmuşur ki bu akıl almaz düzensizlik halinden muhteşem bir dengeye ve ince ayara sahip bir evren oluşabilmiştir. Doğal dengenin korunması geçici bir düzendir evet şuan için düzenli işleyen bir mekanizma olarak görünebilir ama elbet onunda bir sonu gelecektir nasıl gelecek diye soracak olursanız en başta insan faaliyetleri sonucu oluşan kirlilikten dolayı sonunun geleceğini söyleyebilirim daha kesin bir son hikayesi duymak isterseniz güneşi örnek verebilirim bildiğiniz üzere güneş bir yıldızdır ve bir gün o da ölecek öldüğü zamanda etrafındaki herşeyi öldürecek yani dünyanın sonunun geleceği kesin bir olgudur aynı şekilde makro düşünecek olursak evrenin sonunun geleceğide kesin bir olgudur adresinde geçen termodinamiğin ikinci kanunu başlığı altında yazan cümleyi aynen yazıyorum "En düzensiz enerji ısıdır ve bir gün gelecek bütün enerji ısı olacaktır ve bu da evren'in sonu demektir.". Aynı zamanda evrenin kendi kendine işleyen canlı bir organizma olduğu düşüncesine katılamıyorum malesef çünkü eğer evren kendi kendine işleyen bir organizma olsaydı kendi kendini kontrol etmesi mümkün olmazdı bir örnek verecek olursak bir insan yaşam sürecinde kendi kendini kontrol edip ölümünü engelleyebilir mi? engelleyemez, bu durumda evrenin kendi kendine işleyen bir mekanizma olduğunu söylememiz yanlış olur.
    Tolga Özer 13 Kasım 2015
    Sayın, Sait AKTÜRK : Entropi yasasına göre herşey eskimeye değişmeye tabidir, daha önce dediğim gibi eğer bir sürece müdahalede bulunulmazsa o süreç tamamlanır ve sonunda her şey yok olur. Ancak bir müdahale olmuştur, olmuşur ki bu akıl almaz düzensizlik halinden muhteşem bir dengeye ve ince ayara sahip bir evren oluşabilmiştir. Doğal dengenin korunması geçici bir düzendir evet şuan için düzenli işleyen bir mekanizma olarak görünebilir ama elbet onunda bir sonu gelecektir nasıl gelecek diye soracak olursanız en başta insan faaliyetleri sonucu oluşan kirlilikten dolayı sonunun geleceğini söyleyebilirim daha kesin bir son hikayesi duymak isterseniz güneşi örnek verebilirim bildiğiniz üzere güneş bir yıldızdır ve bir gün o da ölecek öldüğü zamanda etrafındaki herşeyi öldürecek yani dünyanın sonunun geleceği kesin bir olgudur aynı şekilde makro düşünecek olursak evrenin sonunun geleceğide kesin bir olgudur "https://tr.wikipedia.org/wiki/Termodinamik" adresinde geçen termodinamiğin ikinci kanunu başlığı altında yazan cümleyi aynen yazıyorum "En düzensiz enerji ısıdır ve bir gün gelecek bütün enerji ısı olacaktır ve bu da evren'in sonu demektir.". Aynı zamanda evrenin kendi kendine işleyen canlı bir organizma olduğu düşüncesine katılamıyorum malesef çünkü eğer evren kendi kendine işleyen bir organizma olsaydı kendi kendini kontrol etmesi mümkün olmazdı bir örnek verecek olursak bir insan yaşam sürecinde kendi kendini kontrol edip ölümünü engelleyebilir mi? engelleyemez, bu durumda evrenin kendi kendine işleyen bir mekanizma olduğunu söylememiz yanlış olur.
    Tolga Özer 13 Kasım 2015
    Sayın, Sait AKTÜRK : Entropi yasasına göre herşey eskimeye değişmeye tabidir, daha önce dediğim gibi eğer bir sürece müdahalede bulunulmazsa o süreç tamamlanır ve sonunda her şey yok olur. Ancak bir müdahale olmuştur, olmuşur ki bu akıl almaz düzensizlik halinden muhteşem bir dengeye ve ince ayara sahip bir evren oluşabilmiştir. Doğal dengenin korunması geçici bir düzendir evet şuan için düzenli işleyen bir mekanizma olarak görünebilir ama elbet onunda bir sonu gelecektir nasıl gelecek diye soracak olursanız en başta insan faaliyetleri sonucu oluşan kirlilikten dolayı sonunun geleceğini söyleyebilirim daha kesin bir son hikayesi duymak isterseniz güneşi örnek verebilirim bildiğiniz üzere güneş bir yıldızdır ve bir gün o da ölecek öldüğü zamanda etrafındaki herşeyi öldürecek yani dünyanın sonunun geleceği kesin bir olgudur aynı şekilde makro düşünecek olursak evrenin sonunun geleceğide kesin bir olgudur https://tr.wikipedia.org/wiki/Termodinamik adresinde geçen termodinamiğin ikinci kanunu başlığı altında yazan cümleyi aynen yazıyorum "En düzensiz enerji ısıdır ve bir gün gelecek bütün enerji ısı olacaktır ve bu da evren'in sonu demektir.". Aynı zamanda evrenin kendi kendine işleyen canlı bir organizma olduğu düşüncesine katılamıyorum malesef çünkü eğer evren kendi kendine işleyen bir organizma olsaydı kendi kendini kontrol etmesi mümkün olmazdı bir örnek verecek olursak bir insan yaşam sürecinde kendi kendini kontrol edip ölümünü engelleyebilir mi? engelleyemez, bu durumda evrenin kendi kendine işleyen bir mekanizma olduğunu söylememiz yanlış olur.
    Tolga Özer 13 Kasım 2015
    tolga bey ; sizin ilk yorumunuzda söylediğinize göre vrenini belli bir düzene sokulması için bir üstün güce ihtiyaç vardır . bunu mutlak sıfır sağlayabiliyor o zaman üstün güç mutlak sıfır olabilir mi ? öyleyse panteizm düşüncesi haklıdır. ben arsız bir tavır takınmak falan istemiyorum yanlış anlamayın ancak bahsedilen mükemmelliyet daha düzen dünyamızda yoktur . eğer sizin ediğiniz gibi dışarıdan bir üstün güç bu düzeni sağlamış olsaydı dünya üzerinde meydana gelen depremlerin hiçbirini yaşamamamız gerkirdi . dünya bir düzene getirilmiş olsaydı bu gerçekten kusursuz ve kararlı bir yapı olmalıydı ancak böyle bir düzenden bahsedemeyiz . kıtalar böyle bir düzen durumunda hareket etmezdi .
    merakduygunukoru 13 Kasım 2015
    Sayın, merakduygunukoru : Evet, düzeni mutlak sıfır sağlayabiliyor ancak bu denli gelişmiş bir sistemin oluşabilmesi için mutlak sıfırdan daha işlevsel ve daha üstün bir iradenin olması gerekir. Sizin dediğiniz gibi dünya dahil olmak üzere evrendeki hiçbir şey kararlı bir yapıya sahip değildir, entropide bunu savunur zaten yani "herşey bozulur ve sonunda yok olur" prensibine göre işler. Benim düzen oluşması dememdeki kasıt, kusursuz bir düzenin oluşup herşeyin kararlı bir yapıya sahip olması demek değildir, bir düzensizlik içerisinden yine kendi içerisinde düzensizlik oluşturan bir düzenin oluşmasıdır. Örneğin; büyük patlama sonucu bir düzensizlik oluştu sonra bir iradenin etkisi ile bir düzen (güneş sistemi, dünya ve dünya üzerinde yaşam oluşturabilecek koşullar vs.) oluştu ama oluşan bu düzende yine kendi içinde yok olmaya doğru gider.