Işık dalga mı yoksa tanecik mi?

Müberra Altın 23 Aralık 2009
    ışığın yapısı çok değişik.bence ışığın etki ettiği maddeyle alakalı bir şey bu. etki etiği maddeye göre dalga özelliği de gösterebilir tanecik özelliği de gösterebilir.
    Rabia Doğan 07 Şubat 2010
    Işık zaten maddeyle etkileşim içinde.Işık maddeye etki edene kadar hava ortamından geçiyor.Hava da bir madde değilmidir?
    Rabia Doğan 07 Şubat 2010
    Evet hava maddedir.Çünkü uzayda belli bir yer kaplıyor.
    Dediğim gibi ışık etki ettiği maddeye göre hareket ediyor. Bir madde üzerinden başka bir maddeye etki edebilir.Mesela cam bir maddedir. Işık camdan geçip başka bir maddeye etki edebilir.
    Rabia Doğan 08 Şubat 2010

siz burda dikkat ederseniz " Işık maddeye etki edene kadar hava ortamından geçiyor." demişsinizz yani bir maddeye etkı edene kadar havada kalır ıyıde havada bır maddey ıse onada etkı etmıs oluyo yanı sureklı bır etkılesım halınde ışık havada kalır sözcügü biraz HAVADA KALMIŞ SANIRIMMM :)
    Hüseyin Alkan 08 Şubat 2010
    Arkadaşlar ben siteye yeni üye oldum.Emekli Fizik öğretmeniyim.Arkadaşın sorusuna şimdiye kadar iyi bir yanıt verilmemiş.Oysa bu sorunun yanıtı oldukça kolay.Olay şu:Ünlü Bilim adamı Newton ortaya koyduğu teori ile işık doğrular boyunca yayılır bunun sonucu bazı ışık olayları meydana gelir.Örnek:Gölge ,yarıgölge,yansıma,kırılma v.s bu bölüme Geometrik optik denir.Bilim adamı Huygens ise kısaca ışık dalga şeklinde yayılır diye açıklıyor(1678 yılında)Bu teorinin açıkladığı ışık olayları:ışığın girişimi,kırınım v.s)Bunlarda fiziksel optik konularıdır.1923 yılında Fr.bilim adamı De Broglie ışığın tanecik(Newtonun teorisi)modeli ile Dalga modellerini birleştirerek Dalga Mekaniğini kurdu.Buna göre ışık hem tanecik hemdedalga gibi davranır.Yani ışık bazı olaylarda tanecik gibi davranır,bazı olaylarda ise dalga gibi davranır.Birlikte hareket ederler.Bu sorunun cevabı en kısa şekilde bu.Umarım anlaşılmıştır.
    Hüseyin Tanrıverdi 01 Mayıs 2010
    ışık saniyede üçyüzbin km hızı hangi enerjiden alarak yol alıyor, yani ışığın bukadar hızlı gitmesini sağlayan yakıtı nedir.?
    efe ekrem 18 Eylül 2010
    Kainattaki tüm enerjilerin kaynağı güneştir.Güneşte gerçekleşen füzyon olayı yani iki hidrojen atomunun birleşerek bir Helyum atomunu oluşturması sırasında gerçekleşen çekirdek kaynaşması sonucunda açığa çıkan enerji bir atom bombasının yaydığı enerjinin 1000 katı kadardır.Işık foton adı verilen enerji paketlerinden oluşur. ve bu enerji sayesinde saniyede 300000 km yol alabilir.
    Müberra Altın 19 Eylül 2010
    teşekkür ederim..birde birşey daha sormak istiyorum, cahilliğimi bağışlayın lütfen; evren hızla büyüyor ve galaksiler birbirinden uzaklaşıyorlar,bunu bir belgeselde balon deneyi ile izlemiştim,balonu şişirmeden önce benek koyuyorlar ve balonu şişiriyorlar, balon şişdikçe benekler birbirlerinden uzaklaşıyorlar. bilim adamlarının söylediğine göre bir zaman sonra, samanyolu ve andromeda galaksisi carpışacaklarmış, birbirimizden uzaklaşıyorsak nasıl oluyorda carpışacağız.?
    efe ekrem 20 Eylül 2010
    Gezegenler doğar, büyür ve ölür.Ölme burada kara deliğe dönüşme anlamında kullanılıyor.Dolayısıyla kara deliğe dönüşen bir gezegen küçük bir hacim içerisine sıkışmış oldukça yoğun bir madde oluyor ki bu da şu anlama gelir" yörünge sapması".Sapan yörüngeler yüzünden diğer galaksilerde etkilenip yollarından sapacaklardır. Böylece çarpışmalar meydana gelecek ve bir kaos ortamı oluşacak diye düşünülüyor.Buna kıyamet demekte mümkün tabii.

Müberra Altın 21 Eylül 2010
    Bir düzeltme yapayım iki üstte Müberra Altın'ın yorumuna:

Evrendeli tüm enerjilerin kaynağı "güneş" değildir, "yıldızlar"dır. Güneş, bu sayısız (yaklaşık 10 üzeri 40) yıldızdan yalnızca önemsiz bir tanesidir.
    Kainatta milyarca galaksi var bu galaksilerinde çoğunda henüz sayısını bilmediğimiz kadar çok gezegen mevcut.Gezegenler eliptik yörüngelerde dolanırlar ve bu yörüngelerinodakların birinde güneş bulunur.Mesela bizim galaksimizde bir tane güneş varken bir diğer galakside üç tane güneş bulunabilir.Dünyadan gece gökyüzüne baktığımızda gördüğümüz yıldızların tümüne ışık kaynağı diyemeyiz haliyle.Bu yıldızlar sadece güneşten ya da güneşlerden gelen ışıkları yansıtan birer ayna görevi görürler.Ancak gözlemcilere ışık kaynağı gibi görünüyor olmaları doğaldır.Şöyle açıklayayım bir ayna önüne yanan bir mum konulduğunda biz ışık kaynağının mum olduğunu biliriz aynadaki görüntüye gerçek ışık kaynağı diyemeyiz.Dediğiniz şekilde tüm gezegenler ışık kaynağı olsaydı gece nasıl olurdu diye düşünmeden edemeyiz.
    Müberra Altın 27 Kasım 2010
    Işık, aslında siz nasıl görmek isterseniz öyle davranır. Eğer onu girişim-kırınım gibi deneylere sokarsanız, beklediğiniz gibi dalga özelliğini gösterecektir. Fotoelektrik, Compton gibi deneylere sokarsanız da, parçacık karakterini gösterecektir.
    Batuhan Kalkan 09 Nisan 2011
    Sanki izlenildiğini biliyor..
    Özgür Kaan Sevindi 21 Nisan 2012
    ışık dalgalar halinde değil doğrusal olarak yayılır ve taneciği yoktur.
    şükrücan akdağ 08 Haziran 2012
    ışık hem tanecikli hemde dalgalar halindede kabul edilebilir ama genel olarak bakarsak ışık fotonlardan oluşur
    DENİZ SULAY 23 Şubat 2013
    Bence ikiside fakat bazı teorilerde tanecik,bazı teorilerde dalga,bazı teorilerde ise ikisinin de olduğu yazıyor.
    Mr.Physics 15 Ağustos 2014
    Parçacık titreşirse dalga oluşturur.
    Mr.Physics 17 Ağustos 2014
    Emin Kartcı 07 Nisan 2015
    Son teorilere göre ışık hem dalga hem parçacıktır. Saniyede 10*16 titreşim yaptığı varsayılır. Durgun suyun üstünden gönderilen ışığın düzenli periyotlar halinde görülmesi dalga teorisiyle açıklanmıştır.
    Emin Kartcı 07 Nisan 2015
    Bu madde'nin yaydığı ışığa göre değişir.Eğer Gezegen yayıyorsa yani bir doğal kaynak yayıorsa Dalgadır.Ama eğer yapay bir madde yayıyorsa enerji gerektirir ve enerji maddeyi titreterek tanecikleri dalga haline getirir.Mesela Kutuplarda kışın güneş ışınları dalga dalga gök yüzünde görülebilir.Ama fotoğraf çekerken Flash fotonlar yayar ve bu fotonlar taneciktir ve yapışır.
    Tolgahan Bora 20 Nisan 2015
    Eksik kalmayayım... :-) Işık, daha doğrusu foton, evreninin genişlemesi ile spin ve genişleme dalgaları ile de titreşim kazanmış, tek boyutlu olduğu içinde kütlesi olmayan, spini ile parçacık gibi gözüken ama dalgasal bir alana sahip enerjidir. Ancak sorunuza verilecek cevap bu değildir. Bu fotonunun ne olduğu ile ilgili. Sorunuz, fotonun hareketini soruyor. Parçacık mı? Dalgasal mı? Çünkü bu hareketler ortama veya amaca göre fotonu algıladığımız hareketleri. Cevap basit ve net bence; foton--ışık bir dalga üzerinde sörf yapar (yani dalganın gücü ile hareket eden). Fotonun hareketini yakından izlerseniz, sadece sörfçüyü görürsünüz. Uzaktan gözlemlerseniz, hatta sörfçülere bakarsanız, dalgayla uyumlu olarak hareket eden sörfçüleri görürsünüz.
    Burtay Mutlu 02 Mayıs 2015
    Foton bir füzmedir. Ne düz bir ışındır ne de çok yamuktur. Bu yapısından dolayı çeşitli maddelerle temas ettiğinde hem tanecik hemde dalga ya dönüşüyor olabilir diye düşünüyorum.
    Kabuto 05 Mayıs 2015
    Sadece ışık(foton) değil bütün atomlar ve atom altı parçacıklar aslında dalgadır. Bilim adamları bu parçacıkları gözlemlemeye çalıştığında dalga fonksiyonu çöker ve parçacığa dönüşürler. Yani parçacıklar biz bakıyorken parçacık, bakmıyorken ddalga olurlar. Ayrıca 5 yıl önce verilmiş bir yanlış bir cevabı düzeltelim; ışık yani fotonlar hızlarını güneşteki füzyondan almazlar. Fotonlar kütlesizdirler. Kütlesiz maddeler higgs alanı ile etkileşime girmedikleri için ışık hızında hareket ederler. Çünkü onları durduracak bir engel yoktur.
    Mehmet Ali 03 Haziran 2015
    Mehmet Ali bey Fotonun kütlesiz olduğu konusunda malesef hem fikir değiliz.Fotonlar ışığı (ışınları) taşıdığı için belli bir oranda çok küçükte olsa kütlesi vardır. Ve bu sayedede çeşiti manyetik alanlara kapıldğında mesela dünyamızın jiroskop güçler sayesinde oluşturduğu bir kutuplaşma ve manyetik alan vardır. Foton bu manyetik alana kapılıp bir eğri oluşturur. Ve ya direkt olarak dünyamıza girer. Ayrıca Kütlesiz bir şey manyetik alandan etkilenmiyorsa kara deliklerin çektiği ışık foton da eğer kütlesiz ise nasıl çekiyor olabilir ki karadelik fotonu ?
    Kabuto 04 Haziran 2015
    İshak Bey, fotonlar ışığı taşımıyorlar, fotonlar ışığın ta kendisi oluyor ve kütlesiz kabul ediliyorlar. Görecelilik kuramına göre ışık hızında hareket eden bir şeyin kütlesi olamaz. Işığın, güneş ve dünyanın kütle çekiminden etkilenerek büküldüğü doğrudur. Bu da yine Einstein'ın görelilik teorisine göre büyük kütleli cisimlerin (karadelikler de dahil) uzay ve zamanı bükmesinden kaynaklanıyor.
    Mehmet Ali 04 Haziran 2015
    işine gelince dalga işine gelince tanecik
    Ali Kızılırmak 15 Temmuz 2015
    tanecik
    Fizikçim 16 Temmuz 2015
    ışık hem dalga davranış modeliyle hem de parçacık davranış modeliyle açıklanabilecek davranışlar gösteren yeni bir şeydir..
    Zeynep Evrim Tunçkaya 08 Ağustos 2015
    Işık dalgalar halinde yayılır , söylendiği gibi bu dalga eğilip büzülebilen uzay-zaman ortamında bir eğrilik yaratır ve eğriliğin varlığı bizim ölçme aletlerimize kütle olarak hitap eder
    ilayda Altınok 20 Ağustos 2015
    foton momentumu olan bir elektromag. dalgadır...
    Ismail Yahya 24 Ağustos 2015
    niye sadece tanecik ve dalga arasında kaldınız ? Işığı değişken bir şey olarak da tanımlayabiliriz ? tabi bunun için belirli bir isim var mıdır bilemem.
    M.M.Talha ÇALIŞ 04 Eylül 2015
    Enerjiye ve momentuma sahip oldugunu biliyoruz yani parcacik fonkiyonu var,kirinima ugrayada biliyo yani dalga fonksiyonunda, bi de de broglie yaklasimiyla her ikiside diyebilirz bence zaten :))
    H.D 10 Eylül 2015
    Benim bi sorum var isigin saniyede 300000000 km gittigini nasil hesaplamislar, ya da bulmuşlar
    H.D 10 Eylül 2015
    Yani aslinda o formuldeki elektrik ve manyetik alan gecirgenliklerini neye gore bulmuslarda biz bu sonuca variyoruz..?
    H.D 10 Eylül 2015
    Yani o formuldeki bosluktaki elektrik ve manyetik alan gecirgenliklerini nasil hesaplamislarda biz bu sonuca variyoruz?
    H.D 10 Eylül 2015
    De Broglie amcamız bu soruya cevap bulamamış mıydı acaba :)
    Çağdaş Boldaz 12 Eylül 2015
    ikiside teoridir. ışığın dalga teoriside vardır madde teoriside. ama hiçbiri kanun olmamıştır ve hiçbirini çürütecek bir kanun ortaya konulmamıştır.
    Emir Buğra KÖKSALAN 19 Eylül 2015
    gözlemlendiğinde parçacık, aksi takdirde dalga olarak hareket eder. Yani cevabı meçhul.
    Emin Akben 29 Ekim 2015
    bilim insanlarının son kararı: dalga parçacıgı
    şizofren atom 25 Kasım 2015
    ikisi de doğrudur hem taneciktir hem parçacıktır. çift yarık deneyi bunun ispatıdır. bunun nasıl olabileceği konusunda soru işareti olanlar gözlemcinin evren için ne kadar önemli olduğunu anlamak üzerine schrödinger'in kedisi deneyine bakabilirler. çok küçüklerin dünyasında gerçeklik bizimkinden farklı.
    Orhan Karazeybek 04 Aralık 2015
    ışığın yapısı diğerlerinden biraz farklı bir yapıya sahiptir. Çünkü ışık her iki yapıyı da içinde barındırmaktadır. hem dalga hemde parçacık yapısını içermektedir. bu durum Fizik (F.E.F) Fizik muh gibi alanlarda okutulan Modern fizik ders konusunda kısa bir başlık altında da geçmektedir. Açıkçası 2 parçacık tipini de içermesinin avantajları olduğu gibi dez avantajlarıda vardır.
    Hasancan ALKANLI 17 Ocak 2016
    Işık gözlemlenebilecek kadar yavaşlatılamadığından gözlemciye göre hem dalga hem parçacık olarak kabul edilir.Ama aslında ışık fotonları hiçbir zaman tam olarak dalga özellikleri göstermez.Yani en basit şekli ile bir radyo dalgası hiçbir hareket yoluna ihtiyacı olmadan arada fiziksel engeller olsa bile yayılmaya devam eder.Ama ışık saydam kabul edilen maddelerden bile %100 oranında geçemez.Çarptığı atomun elektron hızına ve sayısına bağlı olarak etkisi değişir.Mesela 10 devir/dk dönen iki kanatlı pervanenin kanatları arasından elinizi geçirebilirken 10.000 devir/dk da dönen 4 kanatlı pervane elinize duvar etkisi yapar.Hızı ışık hızına yakın bir hıza çıkarırsanız ışık fotonları bile bu engele takılır pervaneye fener tuttuğunuzda arkası karanlık görünür.Aynı durum bir radyoaktif dalga için geçerli değildir.Kara delikler sürekli elektron ışıması yaparak radyasyon yayıyor.Yoğun kütleçekimi kendi ışığının bile uzaklaşmasına izin vermezken radyasyon yayılımı milyonlarca ışıkyılı öteden tespit edilebiliyor.Kısacası ışık madde gibi davranıyor.
    Ş.KOZAN 04 Ekim 2018