0

Termal basınçtan kastınız nedir?

Luke Skywalker 4 yıl önce 0
0

Foton kendi başına hareket edemez. İllaki bir bir elektromanyetik dalga formunda olması gerekiyor. Dalgalar ise (2 boyutlu) enerji alanları olarak, karadeliklerden kaçamaz. Uzay-zamandaki bükülmeyi takip ederler. Sonuç olarak, olay ufkunun altında kalan hiç bir nesne, foton, alan, istenildiği kadar kütle artsın, geri dönemez. Termal basınç dediğiniz olay, aşırı ısınmayı kast ediyorsa, ısı; atomların veya daha alt parçacıkların aşırı derece hareketlenmesinden (titreşmesinden) ibarettir. Bu kapasite aşımı ile titreşim olarak ilgili parçacık etrafa (normal durumuna dönme eğilimi nedeniyle), enerji saçar. Bunu da farklı enerji yüklerindeki fotonlarla sağlar. Bu ışımayı biz ısı aktarımı olarak tanımlarız. Oysa karadellik olay ufkunu geçtikten sonra, kütlenin sıkışması demek, bu titreşim alanının daralması, azalması demektir. Yani etrafa daha az foton saçma eğilimine girecektir. Çünkü üstündeki basınç, titreşmesine de olanak sağlamayacaktır. --- Örneklersek, Işığı ses dalgası gibi düşünürsek. Her foton bir ses fononu olacaktır. (Ses yayılmak için bir ortama ihtiyaç duyar ama bunu gözardı edeceğiz) Elimizde aynı büyüklükte cam misketler olsun. Misketlerin hepside yüksek hızda hareketli olsunlar. Bu misketleri, bir huninin içine doğru itelim. Huninin son genişliği sadece bir misketin geçebileceği kadar olsun. Huniden geçen misketler ise elastik bir torbanın içine açılan. Her misketle bir birim büyüyen) Başlangıçta misketler, birbirlerine çaptıkça bol miktarda ses duyulur. Ama huni içinde ilerledikçe, tüm momentumlarına rağmen birbirlerine yaklaşırlar ve çıkan sesler azalır. En sonunda ise artık titreşim yapamayacak hale gelince (tam temas- olay ufku) hiç bir ses duyulmaz. (Yukarıda serbest misketlerin toplam momentum basıncı da bu misketleri ilerlemeye zorlayacaktır. Çünkü diğer uçta engelleyici basınç hiç yoktur.) Diğer yandan yıldızlar çökerken, sahip oldukları tüm madde birden çökmez bir kısmı ,uzaya püskürtülür. (Süpernova) . Ayrıca olay ufkundan önceki alanda, uzay-zaman dokusundaki kuantum kaynaşmaları esnasında geçici olarak elektron-pozitron çiftleri oluşur. Elektron eşi karadeliğe çekilen serbest pozitron, başka maddelerle etkişerek, tam yokoluş esnasında ışıma yaparlar (Hawking Radyasyonu). Bu fotonlar yüksek enerjili oldukları için, karadelik olay ufkuna düşmeden çıkabilirler. Eğer olay ufkunu geçselerdi, farkedemezdik. Bunu da akarşularda şelalelerle karşılaşan göç eden somon balıklarının, kuyruklarını daha enerjik fazla titreştirmeleri ile şelaleyi aşmaları olarak benzetebiliriz. Daha az titreşim yapanlar (daha düşük enerji düzeyleri) akarsu yönünde geri püskürtülür.

0

Ben bir şey anlamadım ama.

Luke Skywalker 4 yıl önce 0