-1

Evrendeki yasaların hemen hemen hepsi, büyük patlama sonrası dağılan enerjinin, dağılma kurallarından oluşmuş. Yani eğer enerji dağılmasaydı, bence, hiç bir ya sa da olmazdı. Çünkü fizik yasaları, enerjinin veya onun yoğunlaşmış hali olan kütlenin, kendisiyle ve birbiriyle olan çeşitli koşullardaki ilişkilerinden (neden-sonuç) çıkmış. Eğer hareket yok ise, farklılaşma olmaz. Farklılaşma olmaz ise, farklı ilişkilerin kuralları da olmaz. (Yoğunluk veya titreşim farkları, kütle farkları, hız farkları, vs.) Bugün hangi fizik kuralını ele alırsak alalım, temelde hepsi iki farklı(laşmış ünite) objenin göreceli olarak birbiriyle ilişkisini tanımlıyor. Özel görelilik, iki farklı hızdaki (sabit gözlemci ve hareketli olan), momentum - ivme (farklı hızlardaki nesnelerin potansiyelleşmiş enerji farkları), entropi (ortamdaki enerji yoğunluğunun, ortalamaya ulaşma çabası), dalga fonksiyonları (enerjinin değişken veya çok değişkenli ortam şartlarına göre en olası kararlılık noktası) vs. vs... Ama tüm bunların hepsi, en başta enerjinin dağılması ve farklılaşması ile mümkün olmuş. Bu yüzden dağılma yok ise, başka kuralda (bence) olmazdı. Hatta daha ileri bir iddialı varsayım ile; bence, evrenin genişlemesi olmasaydı, sabit durağan (Einstein'ın ilk öngördüğü gibi) evren olsaydı. Gene çoğu fizik kuralı, belki hiç biri olmazdı. Evren hala büyük patlamanın verdiği dinamizmin sürmesi sonucu şu anki yapısını sürdürüyor bence. (Daralıyor olsa gene az-çok benzer olurdu, çünkü hareket var. Ama durağanda bu dinamizmin kaynağı yok...)