Coğrafyada yerçekimi 1. Gezegen ne kadar büyükse çekim gücü o kadar fazladır. 2. Yerçekimi gezegen yüzeyindeki noktanın gezegenin merkezine olan uzaklığıyla ilgilidir Doğru mudur ?

Baybars acar 04 Şubat 2019
    1-hayır,büyüklükle fazla alakası yok içinde ki madde ve materyallerle /atomik-moleküler yapısı ile alakalı.Yani kütlesi ne kadar çoksa o kadar çekimi fazladır.Dolayısıyla Gezegen büyüdükçe kütlede artacağı için evet'te olabilir. Ama her Gezegen bunu sağlamaz(Uranüs Dünya karşılaştır) yine karadeliklerde,yıldız çökmeleri( notron yıldızları) vs.Kütleleri ; çapları küçük olsada çok fazla artar.

2-hayır,normal şartlarda Gezegenlerin yarıçapları azaldıkça çekim ivmesi de azalır.Gezegenin merkezine indikçe çekim kuvveti azalacaktır. Yarı çap küçüldüğü ve kütlenin bir kısmını arkada bıraktığın için.Dolayısı ile yerçekimi en çok Gezegen yüzeyinde olur.Atmosfer basıncıda en çok yer yüzünü etkiler havadaki atom ve moleküller.yani atmosfer basıncı yükseklere çıkıldıkça azalır. işte bu nedenle örneğin ;Ekvator bölgesinde 5000 metre yüksekliğindeki bir dağın zirvesinde bulunan bir insanın ağırlığı, deniz seviyesindeki ağırlığından daha düşüktür.

Kutuplarda yerçekiminin fazla olması da yine bulunduğun yerden çizilecek çemberin kapsadığı materyalin ekvatordakine göre fazla olması ile alakalı.Yani ekvatora göre daha çok atmosferden atom ve molekül alıyorsun.Dolayısıyla kütle artıyor.Yoksaki yerin merkezine inen bir yarı çap deil.Öyle yaparsan yerin merkezine yaklastıkça ağırlık artar diye sonuç bulursun ki yukarda dediğim orantıya ters.Hem çemberin dış tarafı da girintili çıkıntılı oluyor. Yani kutuplardan çembere kütle de ekleniyor.Dışsal çember kütlesi artımı diyeyim.Gerçi kutuplarda baska etkenlerde olabilir tam emin deilim.Dünyanın dönüşü filan.
    optimus 04 Şubat 2019