5nci boyutu hesaplamalara nasıl katıyorlar? İşlevi ne?

Burtay Mutlu (shibumi_tr) 07 Ağustos 2018
    Einstein teorisinde konusu geçen 5nci boyut hakkındaki düşüncleeriniz nedir? Zaman gibi bir boyutumsu olduğuna şüphe yok. Ama sadece bir simge olmaktan öte, işlevi nedir?
    Burtay Mutlu (shibumi_tr) 07 Ağustos 2018
    merhaba burtay bey buraya galiba geri döndünüz

5. boyut her şeyden önce 2 arklı şekilde yorumlanabilir

1. si sicim seviyesinde kıvrılmış olan calabi yau dediğimiz cebrsel işlemlerle üst boyutların modellenmesdir sicim teorisinde çok önemli yeri var bu konunun özellikle brian greene bu konuya açıklık getirerek ayna simetrisi üzerinde çalıştı ve gayet güzel işler ortaya çıktı ama sicim teorisi bu günlerde kendini kanıtlama çabası veriyor çünkü 1-2 deneyde sınıfta kalmış gibi

2. olarak ise 5. boyut modelemeleri genel göreliliğin belkide çökmesine sebep bile olabilir çünkü karadelikler ile ilgili farklı teori(ler) var

evrenizimizin anti de sitter uzayında bu uzay 4 boyutlu tasarlanmış bir modellemedir varolan 5. boyutlu çıplk bir tekillik olabileceği teorisi var bu konuya hakim misiniz bilmiyorum ama
    bilim adamları evrene evren dışından baktiğımız sürece görebileceğimiz tek şey kuantum verisisini gilzemeyen bir tekillik olabileceğini düşünüyor hatta 5. boyuttaki karadelikler bile bunlara örnek olarak verilebiliyor

evrenimizde kütleçekim kuvveti en düşük güçlü kuvvet olduğu için karadeliğin fiziksel ve kuantum bilgisi hep olay ufkunun arkasında kalıyor bu yüzden kuantum düzeyinde kütle çekimi açıklayamıyoruz

ama eğer 5. boyutlu olay ufku taşımayan bir çıplak tekillik varsa bu büyük ihtmalle genel göreliliği ihlal edeceğinden dolay göreliliğin sonu olabilir .

saygılarımla.....

hüseyin can 10 Ağustos 2018
    Sayın Hüseyin Can,
    Sicim teorisinin güzel matematiğinin, uygulamalarla uyuşmaması konusunda; belki de uygulamaları yanlış açılardan ele alıyor olabiliriz, diye düşünüyorum.
    Deney amaç ve sonuçlarını bilmediğim için, benim ki, zayıf bir varsayım. Ama sicim teorisi bir çok yaklaşıma hayat ve ilham veren bir teori olarak çok başarılı bence...

2nci bakış açısındaki, genel göreliliğin hesaplarının doğru, felsefesinin ise aynı geçerlilikte olmadığını düşünüyorum.
    Yani genel göreliliğin denklemleri çökmez ama yorumlanması baştan değişebilir, bence...
    Ancak buradaki 5.boyutlu çıplak tekillik kısmını anlayamadığım. (5.nci boyuttaki karadelikleri de)
    Anti de sitter yaklaşımına hakim değilim.
    Biraz daha detaylandırmanız mümkün mü?

Teşekkür ederim. Saygılarımla...