0

Evrende hiç bir madde durgun değil ki heyecanlanıyorsunuz? Deneyi bir topla yapmak yerine bir tek parçacıkla yapmak gerekir. Çünkü top deneyinde momentum topu meydana getiren atomlar, moleküller tarafından paylaşılır. Sizin kurguladığınız deneyde söz konusu olan momentum yörüngesel momentumdur. Yani paylaşılabilir. Ama deneyi bir tek parçacıkla yaparsanız o zaman söz konusu olan momentum açısal momentum olacaktır. Açısal momentum yani spin paylaşılamaz. Parçacığı meydana getiren temel bir niceliktir. Eğer bir parçacığı hareketsiz bırakacak kadar sıkıştırsak ne olur? diye sormak gerekir. Bu gibi durumlar düşünülmüş, denenmiştir. Eğer bir parçacığı sıkıştırmaya çalışırsanız belirsizlik ilkesi yüzünden bunu başaramazsınız. Parçacık tünelleme yapar ve evrenin başka bir yerinde ortaya çıkmak üzere ortadan kaybolur. Neden? Çünkü momentum ve enerji birleşip maddi bir yapı oluşturmuşlardır. Yani maddeyi meydana getiren ana bileşenlerden biri de harekettir. Onu alırsanız madde artık madde olma özelliğini yitirir. Bileşenlerine ayrılması gerekir. İşte bu bileşenler aslında dalga olarak var olabildikleri için oradan ayrılabilirler. Bu durumda şimdi evrende fazladan bir spin ve serbest enerji var demektir. Çok geçmeden bu iki nicelik bir araya gelip yine bir parçacık meydana getirirler. Ama bu aynı parçacık mı? derseniz bunun da bir anlamı yoktur. Çünkü parçacıklar tamamen özdeştir. Onların şahsi kimlikleri yoktur. Yani iki türdeş parçacık yer değiştirirse hiç bir fark ortaya çıkmaz.