karanlık madde nedir evrende boşluk yok mudur ?

Halil Demirci 03 Mayıs 2015
    Şeref Emre Aktuğ 03 Mayıs 2015
    Elektromanyetik dalgalarla etkileşime girmeyen, boşluktaki diğer maddeleri kütleçekim kuvvetiyle etkileyen ve bunun sonucu olarak var olduğu varsayılan bir kuvvettir. Diğer soruya gelecek olursak atomun yapısında da boşluklar vardır. Kainat atomlardan oluşuyorsa boşluklar olabilir diye düşünüyorum. Yalnız bu boşluğun miktarı hakkında bir şey söyleyemem, bir fikrim yok. Her gün yeni bilgilerin açığa çıktığını görüyoruz, elbet en küçük zannettiğimiz şeylerin de boşlukta var olabilecek bir 'küçüğü' vardır.
    Şeref Emre Aktuğ 03 Mayıs 2015
    Karanlık madde adını "ne olduğunun bilinmemesinden" alır. Çok küçük, nötr, madde ve enerji ile etkileşime girmeyen, kütleli ve evrenin toplam enerji+kütle yüzdesinin %21'ini oluşturan,(bilinen türde madde ve enerji toplamı ise %4-5 civarında) ne olduğunu bilmediğimiz parçacıklar olduğu düşünülüyor. Hakkında varsayımlar üretiliyor. Bende üretiyorum. Ama bilimsel olarak ne olduğu bilinmiyor. Tahmine göre maddenin oluşmasındaki en temel yapı taşlarından oluşuyor.
    Burtay Mutlu 04 Mayıs 2015
    boşluk hiç bir şeyin olmaması durumunu kast ettiğinizi sanıyorum. Ama tanımlayabildiğimiz ve görebildiğimiz evrende bu açıdan ele alınabilecek bir boşluk yok. Uzayda vakum alanında bile bir miktar, atom bulunuyor. Atom olmasa bile ışıma mevcut. Quantum alanları ve kaynaşması mevcut. Hiç bir şeyin olmaması için cisimlerin kütle çekim dalgalarının ve yayılan elektromanyetik dalgaların henüz ulaşmadığı bir bölge olması lazım. Makro ölçekte de öyle bir şey yok. Ancak mikro ölçeğe inerseniz evrenin neredeyse tamamı boşluktan oluyor. Örneğin bir atomun çekirdeğini elma boyutuna çıkarsak, elektron dünya yörüngesindeki toplu iğne başı olur. Aralarındaki mesafe bulunan alan gerçekten salt boşluktur. Ya da eğer evren açık değil de kapalı ise ve zannettiğim gibi bir torus şeklinde ise, iç haciminin büyük bir kısmı ve başlangıcını yaptığı merkezi kısmında salt boşluk olabilir. Ya da eğer kesinlikle var ise, solucan delikleri de boşluk olabilir. ama bu son kısımlar hep varsayım. Bilgilerimize göre gerçek kabul ettiğimiz şu anda, evrende makro ölçekte boşluk yok.
    Burtay Mutlu 04 Mayıs 2015