0

KRİTİK DURUM, MÜKEMMEL DENGE VE KAOS

Burtay Mutlu 9 yıl önce 4
0

Şeyyy.. Merhaba...  Öncelikle \"kritik durum\" önermesi bana ait değil. Dergide okuduğum bir yazının içeriği ve yorumları (numaralı örneklerle, örnek miktarını geliştirdim sadece). Sadece daha önceki gözlemlerimle çok uyumlu olduğu ve kafamdaki bir soruya cevap verdiği için mantıklı geldi. Sistemler nasıl değişiyor? Sorusu. Entropiyle bir çelişki yok. Hatta entropiyi doğruluyor. Sistemin dengede olduğu noktanın her zaman, uyum ile kaos arasındaki ince nokta olduğunu, tüm sistemlerin hep tam bu noktada durduğunu vurguluyor. Ne zaman iç veya dış kaynaklı bir etki ile sistem dengesi bozulsa, bir kaos oluyor ve tekrar yeni bir denge durumuna kavuşuyor. Evrenin de başlangıçtaki denge durumundan, artan entropiye genleştiğini düşünürsek, hala içerdiği sistemlerin, tekrar dengeye ulaşma yönünde bir dönüştüğünü düşündüm. Aynı şekilde kaos teorisi ile de uyumlu… Çünkü düzenden düzensizlik oluşuyor. Yeni bir düzen kuruyor. Olayın püf noktası (doğru anladıysam ) her sistemin de alt sistemleri olduğu. Galaksiler kendi içindeki sistemlerinin dengesini oluştururken, diğer galaksileri de etkiliyor. Onlar aynı şekilde, tekrar diğerlerini, vs.vs. (Tavuk, yumurta hikâyesi gibi…) İç sistemleri değişirken galaksilerin, galaksiler arasındaki dengelerde değişiyor. Tam ve bozulmayacak denge, neredeyse limit hesabı gibi bir şey. Limit; denge durumu… Çok yaklaşabilirsiniz ama asla o limite ulaşamazsınız. Bu konu üzerinde daha durma gereğini duyuyorum. Bence 3 yorumda farklı açılardan zenginleştiriyor konuyu. Sayın Kesisci\'nin belirttiği gibi, her zaman dengede değil. Çok kırılgan olduğu için (dengeye yaklaşıyor ) korumaya çalışıyor. Bu yüzden sürekli bir devinim, hareket var. Sayın Borazan\'ın verdiği örneklerde doğrulayıcı; düzensizleşme artıkça (ki bunu dengeye ulaşmak için sistemin kendi içinde yeni dönüşümlere geçme durumu olarak ele alıyorum) yeni \"denge hedefleri\" oluşuyor. Sayın Aslantürk\'ün de belirttiği gibi aynı (nehir) denge düzeni hiç bir zaman tekrarlanmıyor. Bu durumdan çıkarttığım 2 sonuç var; temel olarak evren bir düzen halindeyken bir sebeple bir noktada ufacık bir denge-düzen bozulması sonucu(big-bang), bu hale geldiğidir. Bir yer de okumuştum ama kaynağı hatırlamıyorum. İlk patlamanın enerjisinin, 16 kg altın\'ın enerji karşılığı kadar bir değeri olduğuydu. Eğer doğruysa evren için çok küçük bir miktar olan bu enerji, tüm dengeyi bozarak yeni denge durumunu arayan bir evrene başlangıç olmuş. Diğer sonuç, evrenin hala dengesini bulmadığıdır. Bu yüzden bazı sabitler bile zamanla veya koşullara göre farklılaşabiliyor olabilir. (???) Bilemiyorum. Yorum ve düşüncelerinizi bekliyorum

Burtay Mutlu 9 yıl önce 0