Bütün anyon(-) ve katyonlari(+) burdan yazabilir misiniz? Bunların nasıl belirlendiğini anlatabilir misiniz? Ör: Fe (demir) elementi +2 ve +3 oluyor nasıl oluyor ?

kadir yokuş 12 Eylül 2016
    Elementlerin yada atomların birbiri ile kimyasal ve fiziksel alışverişlerine olanak sağlayan parçacıklara '' elektron '' denir . Bir nevi elektronlar '' getir-götür '' işini yaparlar . Bu etkileşimler temelde ; oktet ( sekizli ) ve dublet ( ikili ) kuralına göre işler . Demir (Fe) ' in son orbitalinde 2 elektron bulunur . Bu orbital dağılımı şöyle bulunur ; 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d10 7p6 6f14 7d10 7f14 ile bulunur . Fakat başka yoluda da vardır. Ben başka yolu olduğunu kimya öğretmenime isyan ederek öğrendim . Her neyse demir en dış yörüngesinde 2 elektron bulundurur . Ve 6 elektron alıp ( -6 ) soy gazlara benzemek yerine 2 eletron verip ( +' ) ( mutlu mesut ) iyonlu kovalentli yaşar . Bir atomdan söz etmek isterim . Kendisi serserinin kendisi , herkese bağlanır , her atomla ilişki kurar , tam bir sinsi , Karbon ( C , +4,-4 ) ! . En sevdiğim atom karbon çünkü karbon temelli bir canlıyım . Karbon molekülel yapısı ve son orbitalinde ki elektron sayısı nedeni ile vede izotoplarının Sonuç atom en az enerjiyi kullanarak bağ ( iyonik yada kovalent ) bağ yapmak ister .
    Diğer yolda şudur ; Misal Magnezyum ( + 2) , Mg'nin atom numarası 12 ' dir . Bizden atom numarasını bilinen bir elemntin grup ve periyodunu bulmak istensin . Her atomun ilk orbitalinin 2 elektron alacağını ve diğerlerininde en fazla 8 elektron alacağını bilerek şöyle bir dağılım yapabiliriz . 2---8---2 bu sayıların üzerine dik bir çizgi çek . Sonra elinde toplamda kaç tane çizgi kaldıysa o senin PERİYOT ' un , son orbital ( yörünge , enerji seviyesi ) deki sayıs ise GRUP numarasını verir . Buraya kadar güzel , kafadan ilk 30 elementin hangi grupta hangi periyotta olduğunu biliriz . Peki kimya öğretmeniniz bir çılgınlık yapıp , size Uranyum-238 ' in periyot numarasını , grup numarasını , atom ağırlığını sorarsa ne olur ? Bu olur , videoda biraz ( baya ) argo var ona göre tıklayın ---->https://youtu.be/HviaPQILhfQ ) (: