• +1

Dünya'nın dönme hızı, kütleçekimini arttırır mı ? bkz:merkezkaç kuvveti

YinYang 26 Haziran 2016
  • +1
    Kütleçekimini artırmasa bile Dünya'nın kütle yerleşimini değiştirdiği için kütleçekimine de etkisi olacaktır.
    Mustafa Okat 27 Haziran 2016
    Hızlı gitmesi kütlesini arttıracağı için bence arttırabilir.
    Mr.Physics 27 Haziran 2016
    Kütleçekimin merkezkaç ile ne alakası var anlamadım ama ikisi birbirine etki etmez. Sonuçta hızlı dönse de Dünya'nın kütlesi aynı kalır
    Emre Karakullukçu 28 Haziran 2016
    Merkez kaç kuvveti diye bir kuvvet yoktur.Fizik problemleri çözülürken varlığı kabul edilen hayali bir kuvvet.Gerçekte var olmayıp varmış gibi bu hayalet kuvvete dayanarak b9yle bir çıkarımda bulunmak doğru olmaz. Kaldıki hız nedeniyle kütle artışı kabul görmeyen bir yaklaşım artık.Bi zamanlar görelilik teorisinin sonuçlarından kabul edilen bu görüş günümüzde kabul edilmiyor.
    hüseyin aktaş 28 Haziran 2016
  • +1
    Teknik olarak dönüş (merkezin tersine 1 kuvvet şeklinde) merkezkaç'a yol açar kütleçekimi artırır mı azaltır mı bilmem ama kütleçekimin karşısındaki kuvveti artırabilir.Nitekim yörüngede bu iki kuvvetin dengesiyle kalmıyor muyuz ?
    M.v.v/r=mg => v.v/r=g
    umut okyar 28 Haziran 2016
    <= O
    => O
    ömer 28 Haziran 2016
    Hatta uzaya fırlatılan uydular bu kütleçekim ve merkezkaç kuvvetlerinin eşitlemek suretiyle yörüngeye yerleştiriliyor,belli miktardaki yakıtları ise yörüngeden sapma durumunda onu yörüngeye çekmeye sağlıyan bir mekanizmayla tekrar yörüngeye çekilmede kullanılıyor, yakıt bittiğinde ise uydu uzaya fırlıyor.:)
  • +1
    Misal Jupiter , bilinen güneş sisteminde ki en büyük kütleçekimine sahip gezegendir . Jupiterin kendi ekseni efrafında ki dönüş süresi 10 saatir fakat güneş etrafındaki dönüş süresi 12 yıldır . Demek istediğim dönüş hızının kütleçekimini arttırdığını mı yoksa azalttığını mı sormak için , X gezegenin kendi etrafında ki dönme hızı mı yoksa odak noktasında ki yıldızının etrafında ki dönme hızı mı ? sorularına net cevap verilmelidir . Eğer jupitere göre cevap verecek olursak ; Jupiterin , güneşimiz etrafındaki dönme hızı artarsa , kütleçekimi AZALIR . Jupiterin kendi ekseni etrafında ki dönme hızı azalırsa ise kütleçekimi de azalır . Arada doğru orantı vardır , gezegenin kendi ekseni etrafında dönüş hızı ile kütleçekimi arasında .
  • +2
    Nötron yıldızlarının kütle çekimi çok yüksektir ve bir o kadar da hızlı dönerler. Fakat kütle çekiminin bu kadar yüksek olması hızlı dönmesinden değil kütlesinin yoğunluğundan kaynaklanır. bir nötron yıldızı kendi içine çöküp sıkışmamış haldeyken yani herhangi bir devasa yıldızken çok daha yavaş dönüyor fakat kütleçekimi aynıydı. bkz: Momentum korunumu. Yani dünyanın dönüş hızından ziyade kütlesinin yoğunluğu önemli burada. Yani daha hızlı dönen bir yıldızın kütleçekimi daha fazla olabilir fakat bu dönme hızı da kütleçekimi de kütlesinin yoğunluğundan gelir.
    Emin Akben 28 Haziran 2016
    İlk önce kütlenin ne olduğunu bulmak için işe başlamalıyız.
    Ahmed Asaf Toprakçı 28 Haziran 2016
    F=m.a formülünü biraz yorumlarsak eğer
  • +1
    İlk önce kütlenin formülünü bulmalıyız bunun için Newton' un bir denklemi uygun
    F=m.a bu formülün üstünde biraz oynarsak hız ile kütle arasındaki oranı bulabiliriz :
    F=m.a
    m= F/a
    m=F/(v/t)
    m=F.t/v bu formülden anlıyoruz ki hız ile kütle ters orantılı. Bu noktadan sonra Newton' ın kütle çekim formülünü incelersek:
    F= g.(m1.m2)/r^2
    buradaki kütlelerein hız ile ters orantılı olduğunu zaten görmüştük bu yoldan devam ettiğimizde de kütle çekimin kütle ile doğru orantılı yani hız ile dolaylı yoldan ters orantılı olduğunu anlarız. Sonuç olarak cevabımız dünyanın dönme hızı kütle çekimi düşürür.
    Ahmed Asaf Toprakçı 28 Haziran 2016
    Geçenlerde Fizikist sayfasında yayınlanan bir videoda, çubuğun bir ucuna bağlanmış ağır metal bir tekeri kaldırmaya çalışan adamın çok zorlandığını fakat tekere yüksek dönme hareketi verildiğinde parmağıyla dahi kolayca kaldırdığını hatta kendi etrafında hiç zorlanmadan çevirdiğini izlemiştik...Bu deney düzeneği ile Newton un yerçekimi ve kütle arasında kurduğu matematiksel ilişkiyi birlikte değerlendirirsek ve ağırlığı, basitçe "kütleye uygulanan yerçekimi kuvveti" olarak tanımlarsak, dönme hızının kütleçekimine etkisi olduğunu söyleyebiliriz...
    Murat Erdoğan 28 Haziran 2016
    Ekvator bölgeleri etkilenir ,Kutuplarda degisiklik olmaz yani dönüş hızı arttığında cisim Ekvatordan kutuplara gittikçe ağırlığı artar. Ki yer altı madde yoğunluğuna bağlı olarak dünyanın heryerinde yerçekimi farklıdır ayrı mesele..
    Batuhan Narin 28 Haziran 2016
  • +1
    Ekvator bölgeleri etkilenir ,Kutuplarda degisiklik olmaz. kutuplar merkeze daha yakindir yani dönüş hızı arttığında cisim Ekvatordan kutuplara gittikçe ağırlığı artar..
    Batuhan Narin 28 Haziran 2016
    arttırır ama çok az
    Ibrahim Yılmaz 28 Haziran 2016
  • +1
    Farz edelim ki dünya şuankinden 2kat hızlı dönmekte hep de böyle dönüyordu.
    1-şekil olarak güzel dünyamız kutuplardan daha basık ve ekvatordan daha şişik bir hal alacaktı. doğal olarak ekvatordaki kütle çekim, merkeze uzaklık arttığı için azalacaktı. Kutup bölgelerinde ise hafif de olsa artış söz konusu olurdu.
    2-elinize bir ip alıp ucuna taş bağlayın ve sallamaya başlayın hızı yeterince arttırırsanız taş ipi kopartarak fırlar gider. Taşı nasıl ip tutuyorsa bizi de dünya üzerinde yerçekimi tutuyor dönme hızı arttıkça aynı taş gibi biz de ipi koparıp gitmek isteriz.
    Dünyanın uyguladığı yerçekimi değişmese bile sizin kaçma isteğiniz arttığı için hissedilen azalır.
    Ekvatorda azalır. Kutup ve çevresinde artar.
    3-Bazı arkadaşlar hızdan, enerji artışından dolayı kütle artar demişler. Bu artış tam hesaplamadım fakat tüm dünya için birkaç kilo gibi birşey yani sallamaya değmez. Çok daha fazlasını güneş sürekli bize yolluyor bi değişiklik hisseden oldu mu:)
    Bonus. Bu dönüş hızı artışı az da olsa ayın yörüngesini de etkiler. Onun etkilerine ayrıca bakmak lazım.
    gencay oguz 28 Haziran 2016
    Ohannes Kamer Köseyan 28 Haziran 2016
    Kendi etrafında dönme hızından bahsediyorsak, açısal kinetik enerjisi (T diyelim bu değere) dünyanın kütlesine T/c^2 kadar bir kütle kazandıracaktır, zira dünyanın kütle merkezi çerçevesinden bakacak olursak, dünyayı oluşturan parçacıkların toplam momentumu sıfır olmasına rağmen dünyanın açısal kinetik enerjisinden söz edebiliyoruz. Einstein'ın izafiyet kuramına göre böylesi bir kinetik enerji dünyaya fazladan kütle olarak tezahür eder. Dolayısıyla ihmal edilecek bir miktarda da olsa kütleyle birlikte kütleçekim de artacaktır. Bu artış ancak dünya çok hızlı dönerse ve kuvvete maruz kalan cisim dünyayla birlikte dönmüyorsa (merkwzcil kuvveti sıfırsa) ölçülebilir.
    Ohannes Kamer Köseyan 28 Haziran 2016
    0Kendi etrafında dönme hızından bahsediyorsak, açısal kinetik enerjisi (T diyelim bu değere) dünyanın kütlesine T/c^2 kadar bir kütle kazandıracaktır, zira dünyanın kütle merkezi çerçevesinden bakacak olursak, dünyayı oluşturan parçacıkların toplam momentumu sıfır olmasına rağmen dünyanın açısal kinetik enerjisinden söz edebiliyoruz. Einstein'ın izafiyet kuramına göre böylesi bir kinetik enerji dünyaya fazladan kütle olarak tezahür eder. Dolayısıyla ihmal edilecek bir miktarda da olsa kütleyle birlikte kütleçekim de artacaktır. Bu artış ancak dünya çok hızlı dönerse ve kuvvete maruz kalan cisim dünyayla birlikte dönmüyorsa (merkezcil kuvveti sıfırsa) ölçülebilir.
    @Ahmed Asaf Toprakçı,
    Ele aldığınız formül doğrusal hızlar için geçerli. Gezegenlerin dönmesinden bahsettiğinizde açısal hızı ele almanız lazım ki sizin formülünüzde açısal hıza dair bilgi yok. Yaptığınız çıkarım oldukça yanlış.
    Cihan Şenyüz 29 Haziran 2016
  • +2
    @Ahmed Asaf Toprakçı,
    Ele aldığınız formül doğrusal hızlar için geçerli. Gezegenlerin dönmesinden bahsettiğinizde açısal hızı ele almanız lazım ki sizin formülünüzde açısal hıza dair bilgi yok. Yaptığınız çıkarım doğrusal hızlar için doğru olabilir ancak açısal hız için çok alakasız.
    Cihan Şenyüz 29 Haziran 2016
    Kutupların merkeze neden daha yakın olduğunu düşünüyorsunuz ki? Kendi ekseni etrafında dönüşü sırasında oluşan merkez kaç kuvveti bütün kütlenin şeklini değiştirecek kadar kuvvetli. Yani dönme hızının daha fazla olması daha yüksek merkez kaç kuvvetine yol açacağından ekvator üzerinde bulunuyorsan daha hafif olacaksın. Ama bu kütle çekiminin azaldığı anlamına gelmez.
    Vide supra 30 Haziran 2016