Şu an 12 milyar ışık yılı uzaktaki galaksinin ışınları bize ancak ulaşıyorsa, mesela 11 milyar yıl evvel aralarındaki mesafe çok daha az iken niye ulaşmadı?

Soru bana ait değil. Ancak cevaplarken aklıma dehşet verici bir olasılık geldi. Bu nedenle başka düşünceleri merak ediyorum.
    12 milyar yıl evvel evrenimiz çok daha küçüktü. Bu galakside bize aynı oranda yakındı. Bir uçtan diğer uca en fazla, 5.2 milyar ışık yılı genişliğindeydi. Işık hızı sabit olduğuna göre, "A" galaksisinden bırakılan fotonun, kaynağından bağımsız olarak "B" galaksisine ulaşması için en fazla 5.2 milyar yıl lazımdı.
    Evrensel genişleme ışık mesafesine (Tam rakamı hatırlayamadım 1 ışık yılına göre mi, yoksa bir parsek mi, yoksa başka bir değer miydi unuttum. Önemli olan; ışık hızına oranla düşük bir hız ve artış oranı olduğu) oranla 72 km/saniye diye biliyorum. Üstelik bu hız sabit değil artıyor. Diğer anlamı geçmişte daha da düşüktü bu hız.

Nasıl yorumlamak ve konuyu ele almak doğru olabilir sizce?

Göreliliğin etkisiyle ışık yön değiştirmiş olabilir mi ?
    Yasin Yılancıoğlu 01 Mayıs 2016
    Mantıklı olan açıklama; ışığın yola çıktığı zamandan, hedefe ulaştığı süreye kadar geçen zaman zarfında evrenin araya 6.8 milyar ışık yılı katacak kadar hızlı bir şekilde genişlemiş olması. (5.2 (artı) 6.8=12).
    Ancak ışığın bir uçtan diğer uca gittiğini varsaysak bile, aslında daha önce varmış olması gerekirdi bence...

Merhaba...:-) Teşekkür ederim.
    Eğer doğru anladıysam (ki hatalıysam düzeltin); Işıklar o zamanda bize ulaşıyordu, şimdi de...
    Fark aradaki mesafe arttıkça kızıla kayması sadece, ki bu sayede mesafe tahmini yapabiliyoruz.

Ancak yine de tam kavrayamadığımı itiraf edeyim. Konuyu biraz daha deşebilirseniz, harika olur?

12 milyar yıldır bu foton neredeydi?
    Yani sizin düzeltmenizle; Niye ancak şimdi görebiliyoruz?
    @Alliance33, Öncelikle çok teşekkür ederim.
    İki yazıyı da tekrarlı olarak okudum.
    Eğer doğru anladıysam (ki yanlış ise düzeltin), bu bakışta evren 14 milyar ışık yılı bir çapla işe başlamış olmalı. böylece 14 milyar yıl evvel yollanan foton bize ancak ulaşıyor. Bu arada genişlemeden dolayı bu galakside bizden 22.3 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunuyor (gerçekte ve şu an)...
    Yani bizler 12 milyar yıl önce oluşan bir galaksinin değil, bizden 12 milyar ışık yılı uzaklıktaki bir galaksinin ışıklarını görüyor olmalıyız.

Evrenin genişlemesi ve galalksilerin o zamanki ve mevcut durumlarını açıklaması açısından güzel...
    Ancak yine de hala kavrayamadığım noktalar var.

Diyelim ki bu (yuvarlak hesaplarla) evren 14 milyar yıl yaşında. 12 milyar yıl önce oluşmuş iki galaksimiz var.
    Bu hesabı kabaca nasıl yapabiliriz ?

a) O dönem de evren 2 milyar yaşında... Genişliği de (2x1.59) 3.2 milyar ışık yılı.
    İki galakside zıt uçlarda ise, 3.2 milyar ışık yılı (mevcut) +(3.2x1.6) 5.1 = 8,3 milyar yıl sonra ulaşacak olmalı. (12-8.3= 3.7 milyar yıl geç geliyor)

b) Aynı katsayı ile, 12 milyar yıl sonra ışığın ulaşması için, Işığın galaksiler birbirlerinden 12/1.59= 7.6 milyar ışık yılı uzaklıkta iken salınmış olması lazım ki, evren genişlemesi ile şu an ulaşsın.
    7.6 milyar mesafe var ise o dönemde; (gene iki uçta olduklarını varsayarsak) evren 7,6/1,6= 4.75 milyar yaşında olmalı. (4.75-2=2.75 milyar yıllık büyük bir şişme daha yaşamış.

Büyük şişmeyi, maddenin genişlemesi -dağılması değil, evrenin genişlemesi, maddenin yayılacak alan bulması diye hatırlıyorum. Evren o kadar hızla genişliyor ki, enerji yoğunluğu birden düşüp, yoğunlaşıyor. Madde oluşuyor diye ama bu da evrenin ilk oluşma evresinde, (ilk dakikalarında oluyor diye hatırlıyorum.

Hesaplarımında ciddi bir hata var ama göremiyorum....

evrenin ışığın hızından daha hızlı genişlemesi yeterli olacaktır..
    Uğur Karakurt 02 Mayıs 2016
    @Necmi Tüfek ve @ Alliance33 tekrar teşekkür ederim. :-)

(Beni dehşete düşüren olasılığı daha sonra, olgunlaşınca gündeme getireceğim. Şu anki ve belki eklenecek bilgi ve bakışlarla, onu önce bir değerlendirmeliyim.
    Bu olasılığın ana hattı şudur: Ya ışık hızı sabit değil de, göreceli ise? (Hızlanmış bir nesnedeki zaman genleşmesi gibi). Yani 12 milyar yıl evvel, bu iki galaksi arasındaki mesafe gene 12 milyar (ya da daha az ama 3.8 milyar ışık yılından daha fazla) ışık yılına denk ise?

Şimdilik soruyu soracak kadar düzgün bir yapıya oturtamadım konuyu. Ama böyle bir olasılık var ise, belki de hiç bir zaman 13.7 milyar ışık yılı ötesini gözlemleyemeyeceğiz.

Bu durumda ana soru şu; 13 milyar yıl evvel nasıl bu galaksi bizden 13 milyar ışık yılı uzakta olabilir.
    Hadi arada evrenin genişlemesini hesaba koyarsak, gene de aradaki mesafe olması gerekenden çok fazla.

Büyük şişme anında madde ve enerji bu kadar uzağa savrulmuş ise mümkün ama...O zaman evrenin bir anda içindeki tüm madde ve enerji içeriğiyle, 5-6 milyar ışık yılı genişlemiş olması lazım.

Kafamı karıştıran nokta bu. büyük şişme anındaki genişleme düzeyi ve buna uyan madde+enerji durumu???
    Cevaplar için teşekkür ederim...