Kuantum Tünelleme nedir ?

Yasin Yılancıoğlu 30 Nisan 2016
    Yazdıklarınız tamamen yanlış. Bir parçacığın tünellemesi için sıkıştırmaya falan ihtiyaç yok. Örneğin serbest bir parçacığı bir potansiyel bariyerine gönderirseniz, belirli bir ihtimalle tünelleme yapabilir. Bu sorular kuantum derslerinin jenerik sorularındandır. Tünelleme ihtimalinin nicel hesabını Schrödinger denklemini çözerek bulabilirsiniz.
    Cengiz 04 Mayıs 2016
    Matematiksiz fizik olmaz. Doğa felsefesi değil bu. O denklemlerin her birinin birer anlamı var.

Benim doğrusunu yazacak vaktim yok ancak yanlışı düzeltebilirim. Çünkü birilerinin buradakileri okuyup yanlış şeyler öğrenmesini istemem. Zaten kuantum tünelleme nedir gibi bir sorunun cevabı için internette biraz araştırma yapmak yeterli. Ortalıkta zibil gibi kaynak var. Sizi kızdırarak internetten bir adres göstereyim. (wikipedia)

Burada serbest bir elektron dalga paketinin bir potansiyel duvarından tünellemesi ve yansıması gösterilmiş. Görüldüğü gibi bir ihtimalle elektronun dalga fonksiyonu bariyerden geçiyor/tünelliyor. Tabii ki bu modeli yapmak için de Schrödinger denklemini çözmek gerekiyor. Zaten çoğu tünelleme problemi için kesin bir çözüm yapmak mümkün değil. O yüzden WKB yaklaşımı gibi yöntemler kullanılması gerekiyor. Diyeceğim odur ki, değişik potansiyeller için çözümler bizim hayal bile edemeyeceğimiz şeyler olabilir. O yüzden matematik şart.

Tarama tünelleme mikroskobu için söylediklerinize de katılıyorum. Gayet güzel açıklamışsınız. İnternette Türkçe bir tartışma platformunda sözü edilmesi bile güzel. Şimdi yine sizi kızdırarak bu mikroskop ile ilgili yazdıklarınızı özetleyen bir adres paylaşayım:

Cengiz 05 Mayıs 2016
    Şimdi bu durumda bahsettiğimiz serbest elektron. Her zaman serbest olması da gerekmez, örneğin bir katının içinde ilerleyen ve periyodik bir potansiyele maruz kalan elektron da olabilirdi. Bu durumda serbest elektron ne bir potansiyel altında ne de orbital açısal momentumu var. Bunları hesaba katmamıza gerek yok. Elektron dalga paketi olarak hareket ediyor. Bu dalga paketini de genellikle Gaussian olarak modelliyoruz. Eğer dediğiniz gibi bariyer elektrona "bakmış" olsaydı dalga fonksiyonu bir duruma çökerdi ancak burada dalga fonksiyonu bariyerle etkileştikten sonra herhangi bir duruma çökmeden yoluna devam ediyor (ya da geri sekiyor).

Ben matematiğin ortaya çıkması için senaryoya ihtiyaç olduğunu bile düşünmüyorum. Örneğin, isospin'i matematik olmadan nasıl açıklarız? Fiziksel olarak hiçbir anlamı yok.
    Cengiz 19 Mayıs 2016
    Necmi Tüfek, size katılıyorum. Matematik önemli ama olayı anlamadıktan sonra istersen zilyon tane denklem yaz, ne anlamı var.? Cengiz bey seneye prof olacak sanırım isosipin dediğine göre :)
    Mertcan Engindeniz 30 Nisan 2017
    Necmi Tüfek ve Cengiz bey, henüz benim öğrencilik yıllarım. Dediğiniz gibi keşke alt yapımız daha iyi olabilse. Katılıyorum sizlere. Ama önemli olan çalışmak. :) Saygılarımla üstadlar.
    Mertcan Engindeniz 02 Mayıs 2017