• +2

zaman düz bir çizgimidir ?

Ali Yıldırım 25 Mart 2016
    bir iddam yok sadece sorguluyorum, marsta su olduğu iddası üzerine bunları düşünüyorum ,
    Ali Yıldırım 26 Mart 2016
    evren için denilen 'düzenden düzensizliğe' doğru ilerler cümlesi bende şu düşünceleri uyandırıyor, düzende bir düzensizlikten başlamış olmalı ; düzensizlik - düzen - düzensizlik döngüsünde başlangın aynı zamanda son olur ,
    Ali Yıldırım 25 Mart 2016
    evren bir düzenden düzensizliğe ilerler düşüncesi bende şu düşünceyi uyandırıyor , düzen oluşumunda düzensizlikten gelmeli ve ortaya şu döngü çıkar ; düzensizlik - düzen - düzensizlik yani evren yol haritası başlangıcı aynı zamanda sonuda olur bu evrenin yani zamanında döngüsüdür , zaman bana göre düz bir cizgi olamaz , bu düşüncem her hangi kaynaktan değildir, bana mantıklı geldi , sizlere soru sormam sohbet etmek istemem hazır bilgi kaynaklarından daha faydalı görmemdir , yorumlarınız için teşekkür derim
    Ali Yıldırım 25 Mart 2016
    Düz çizgiden kasıt ne ? Zaman hareketler sonucu ortaya çıkan değişikliktir. Ve hafızanız varsa sizin için az önce şimdi ve birazdan kavramları oluşur.Eğer hafızanız yoksa sadece şimdi kavramına sahip olursunuz.Sizin için ne geçmiş nede gelecek olur.Yani zaman insan için psikolojik maddeler için ise hareketten ibarettir.Zamanın bir yönü varmıdır bilinmez yani düz desen nereye doğru düz dönemeçli desen nereye dönüyor ? Bir yönü yoktur heralde.
    Özgür Özen 26 Mart 2016
    Bilim adamları entropi yada düzensizlikleri diye bir kavram sunuyor fakat bununla ne anlatmak istiyorlar belli değil.Mesela milyarlarca yıl öncede oksijen yakıcı bir elementi şu anda öyle.Miltalarca yıl öncede bir sürü element vardı şu anda öyle.Evren paçacıklardan oluşur ve termal duruma göre parçacıklar kristal kafes yapılarına sahip olur.Mesela uzayda ortalama sıcaklık -270 derece.Eğer uzayı 30 35 dereceye kadar ısıtırsak uzay boşluğu yerine koca bir metalin içinde olabiliriz. Belki eskiden evren çok sıcak olduğundan bu kadar boşluk yoktu fakat şimdi genişleyen evren genişleme hızı ile aynı değerde enerji kazanmasını için bu uzay boşlukları oluşuyor bilim adamları buna entropi diyor.Düzensiz giden bir şey yok sadece evrenin enerji dengesi değişiyor eskiden %50 enerji %50 boşlukta şimdi ise %20 enerji %80 boşluk.Biri evrene sürekli kara madde yada enerji söküyor olsa gerek.
    Özgür Özen 26 Mart 2016
    Bilim adamları entropi yada düzensizlik diye bir kavram sunuyor fakat bununla ne anlatmak istiyorlar belli değil.Mesela milyarlarca yıl öncede oksijen yakıcı bir elementi şu anda öyle.Milyarlarca yıl öncede bir sürü element vardı şu anda öyle.Evren paçacıklardan oluşur ve termal duruma göre parçacıklar kristal kafes yapılarına sahip olur.Mesela uzayda ortalama sıcaklık -270 derece.Eğer uzayı 30 35 dereceye kadar ısıtırsak uzay boşluğu yerine koca bir metalin içinde olabiliriz. Belki eskiden evren çok sıcak olduğundan bu kadar boşluk yoktu fakat şimdi genişleyen evren genişleme hızı ile aynı değerde enerji kazanmadığı için bu uzay boşlukları oluşuyor bilim adamları buna entropi diyor.Düzensiz giden bir şey yok sadece evrenin enerji dengesi değişiyor eskiden %50 enerji %50 boşluktu şimdi ise %20 enerji %80 boşluk.Biri evrene sürekli kara madde yada enerji sokuyor olsa gerek.Evreni tekrar eski haline çevirmek için ya boşluk kavramını oluşturan kara enerjiyi durdurmalı yada evene kara maddeden daha fazla enerji sokmalarında. Ayrıca bu kara maddenin nerden girdiğinde bilinmiyor.Ya evren herhangi bir şeyin içinde büyüyor ve büyüdükçe bu şey oluşan boşlukları dolduruyor yada merkezden sürekli olarak evreni merkezin dışına doğru itekliyor ve herşeyi birbirinden uzaklaştırıyor.Her iki ihtimaldede big bang anından itibaren bu şey çoğalarak günümüze kadar geldi ve hala çoğalıyor.Belki big bang ın sebebi budur.Tüm evren bir noktaya sıkışmış dururken bir şey bunları birbirinden ayırmaya başladı.Şimdi sımsıkı olan o evren param parça dağılmış durumda.Sebep mi ? Onu bende bilmiyorum.
    Necmi Tüfek
    Necmi Tüfek
    düzensizliğin getirdiği yasalar eskileriyle uyuşmaması döngünün olmaması anlamanına gelmeyeceğini düşünüyorum .
    Ali Yıldırım 26 Mart 2016
    peki mars daha önce bir döngü yaşamış olabilirmi , önceki düzende yaşama sahip olup sonrakinde yaşam formlarını dünyaya aktarmış olabilirmi ?
    Felsefe güzeldir.
    Zaman için düz çizgi demek uygun değil bence... Uzay ile bir anılıyorsa ve hareket ile bağlantılı bir kavramı ifade ediyorsa, ki öyle, uzay-zamanın yani evrenin iç yapısı ile bağlantılı olması gerekir.
    Evrenin temel hareketi genişlemesidir. Tüm olarak yaptığı yegane şey bu (en azından bildiğimiz) Üstelik bu genişleme 3 uzamsal boyut üzerinde ama tek yönlü. Bu tek yönün bizim algımızdaki adı; her yere...
    Belki üst bir boyuttan bakabilseydik, bunları tek yönlü algılayacaktık.
    Bu çerçeve de zaman içinde aynı tek yönlülük geçerlidir diye düşünüyorum.

Mars'ta bir milyar yıl evvel sıvı suyun ve uygun bir atmosferin olduğu tahmin ediliyor. Dünyamız o dönemde henüz zehirli ve sıcaktı. Güneşten olan uzaklığı ve kütlesi nedeniyle ısıyı koruyamadığı tahmin ediliyor. Bazı bilimciler, ilk yaşamın marsta başlamış olabileceğini, çarpan meteorlarla kopan parçalar sayesinde dünyaya gelmiş olabileceğini söylemişlerdi.

Entropi ise bence, kaos adını verdiğimiz sistemin bir parçası. Tüm düzenli sistemler, alt sistemleri de dahil hep ince ayar-denge üzerine kuruludur. Bu denge bozulunca, kelebek etkisi ile, kaos oluşur ve sistem yeni bir noktada dengede durur. Bu açıdan bakınca, kaos aslında sistemlerin dengelerini korumak veya bozulan dengelerini yeniden (değişen şartlara göre) dengelemek için gerekli -şart bir esneklik payı sağlıyor.
    Hiç sistem ebedi değildir. Hepsi dönüşür. Sadece içindeki ve çevresindeki dinamiklerin etkisi ile oluşan ve değişen sistemler var.
    Basit bir canlıdan, gökadalarına kadar her şeyde aynı durumu görebiliyoruz. Canlı olması değiştirmiyor. Topluluk olması da...

Entropi'yi şu açıdan da ele alabilirsiniz. Eğer her şey entropiye uğruyorsa, entropi nerede durur ancak? Tüm sistem aynı, homojen olduğunda... Bu yüzden; düzen,entropi, kaos aynı şeyin farklı yüzleridir bence...

Kara madde konusuna girmiyorum. Çok uzadı...
    big bang patlası bence eksik işleniyor veya bimiyorum ; bir patlama olduysa yaşam formu oluşturacak etkilerin sadece samanyolunda çıkması ne kadar küçük bir olasılık .
    yazdıklarınızı okudum ama sonuç olarak başa dönecekse döngü olmazmı ?
    entropi düzendn düzensiliğe gidiş peki düzen kalıcı olmayacağı gibi enerji azalsada düzensizliğin kalıcı olması nasıl idda edilebilir, ve bunlar olabilirken milyon yıl geciyorsa herşeyin entropoliye göre enerjisi kayboluyorsa kara delikler içinde gecerlimidir ? her şey bir iddadan kaynaklanıyor ama elimizde aklımız ve ışıktan başka bir şeyde yok , tek boyut diyorum ben buna sonun ve başlangıcı bilemiyoruz bilgi üzerinde mutlak hakimiyet kuramıyoruz siz bana diyebilirmisiniz dünya güneş yörüngesine ne zaman girdi ? eksene ne sebep oldu acaba tersine dönüyorduda yörüngeye girincemi her şey şuanki düzene geldi , bana diyebilirsiniz aç oku ben bilindikleri bilmek istemiyorum düşünmek istiyorum var olan bilimle yarışmıyorum sadece düşünüyorum ve inandığım çook eksikler var bilim eğer diyorsa gözlem varsa işler değişiyor ozaman eksik bir şeyler var çark etmiştir bana göre ve sizlerle sohbet ufkumu açıyor teşekkürler
    Ali Yıldırım 28 Mart 2016
  • +1
    Eskiden dünya yuvarlak diyen adam suçluydu.Şimdi evren düz desek belki gene suç sayılır.Fakat teknoloji ilerledikçe savunulan tezler hep farklılaşıyor.Ya biz eskiden beri yanlış algılayarak bilgi ediniyoruz.Yada evren git gide normal fizik kurallarının dışına çıkıyor.Einstein ışıktan hızlı bir şey olamaz diyordu teoride.Fakat şimdi foton elektron kuark lepton......Gibi parçacıklar spin yaparken ışıktan daha hızlı dönmek zorunda deniliyor.Her yıl bir önceki yılın bilgilerini yalanlamak zorunda kalıyoruz.Sebebi ya yanlış teknolojiyi kullanarak başladık şimdi doğruyu buluyoruz yada doğru teknolojiyle başladık şimdi yanlışa gidiyoruz.Aksi halde bir önceki veriler diğerleri ile neden çelişsin ?
    Özgür Özen 28 Mart 2016
    Zaman gorecelı bır kavramdır
    Kerem 30 Mart 2016
    zaman gerçekte düz bir çizgidir bu zamanda yolculuk etmeni engellemez ama paradoks yaratmaman için bazı sınırlar koyar zaten zaman düz bir çizgi olmasaydı nedensellik diye bir şey olmazdı nedensellikte fiziğin olmazsa olmazıdır yani zaman düz bir çizgidir. zamanı dallandırabilir misin orası farklı bir konu ama yinede dallandırdığın zamanın bile nedensellik ilkesini ihmal etmemesi için düz olması lazım. eğer zamanın düz bir çizgi olmasından kastettiğin zamanı değiştiremeyecek olmamız veya tüm zamanın önceden çizilmiş olduğuysa buna kesinlikle katılmıyorum bu fikre katılmakta özgür irademizin varlığını inkar etmektir ve benim düşüncelerimin veya düşüneceklerimin birisi tarafından zaten belirlenmiş olması ve benim neyi nasıl yapacağımın zaten belli olup benim sanki kendi kararımmış gibi bunu algılamam saçmalıktır hatırladığım kadarıyla 1700 lü yıllarda laplace eğer herşeyin konumunu hızını ortam koşullarını vb. bilirsek geleceği önceden tahmin etmemiz kaçınılmazdır demiştir ama kuantum mekaniğine göre bir parçacığın konumu ve hızı kesinlikle doğru bir şekilde bilinemez bu da geleceğin öngörülmesini engeller her kimse bunu yapan kuantum mekaniğinin yasalarının dışına çıkıp bizi önceden planladığı zamanda sadece hareket etmemiz için yaratamaz. aslında zamanın çember şeklinde bir çizgiden veya herhangi kapalı bir çizgiden ibaret olması nedenselliği ihmal edip benim sarhoş olmamın nedenini önceden içki içmiş olmam hemde benim içki içmiş olmamın nedeninin önceden sarhoş olmam diye bir sonuç çıkar ki bu da herkesin katılacağı gibi saçmalıktır
    uzay 31 Mart 2016
  • +1
    ufka baktığımızda dünya düz diyebiliriz ama değil , ufuk çizgisine doğru yol aldığında başlagınç noktasına dönersin veya zaten var olan her şey dönüyor ben evrenin yok oluşunu şuan hayel edemiyorum evrende işler bozulduğunda tekrar bir düzen oluşacaktır biz içinde olalım veya olmayalım , hiç bir şey yok olmuyor insan bile ölüm olsada kaybolmuyoruz bu evrendeki yerimizi kaybetmiyoruz ama ölüyoruz sonra yine doğup yine ölüyoruz gökyüzündekiler gibi biri doğar biri ölür peki nedensellik bu işe ne diyor neden bunlar olup duruyor ve bunlar neye sebep oluyor veya zaman olgusu bu işin neresinde ömrü biten bir yıldızın veya bir insanın zamanla ilişkisi ne bence doğru nokta ölümsüzlük , şuan ölen Albert Einstein için zaman nasıl gözüküyor bilinci yok demeyelim kuruyan yapraktada yok , Albert Einstein şuan evrenin içinde bir varlık ve zamanın bizim tespit edemediğimiz bir kısmında yol alıyor , ve ilerde başka bir yaşam formu haline gelmeyeceğini bilmiyoruz , o döngüsünü yaşayacak tekrar başlayacak , ufuk çizgisi sadece son değildir başlangıca giden yoldur , içki içtiyseniz sarhoş olacaksınız bir daha içeceksiniz yine sarhoş olacaksınız , sizi içki içtiğinizi benin bilmem sizin davranışlarınıza tesir etmez tesir edecek olan sizin özgür iradenizden başkasıda değildir. belkide bu düşüncelerim yanlıştır özgür irademle yazıyorum ben sarhoş olmak istemiyorum bence yetari kadar dünya zaten dönüyor :)
    Ali Yıldırım 05 Nisan 2016
    öncelikle ölümden sonraki zamanı kavrayabilmek için bir bilinç gerekli gerekli olan bilinci de ölünce kaybediyorsak ölümden sonra ölen kişi için geçen zaman diye bir durum söz konusu değil ama eğer bu dünyada kaybolan bilinç başka bir boyutta veya ölünce ortaya tekrar çıkıyorsa bu çoklu boyutlarda zamanın nasıl işlediğiyle alakalı olur. sarhoşluk ve nedensellik ilişkisini tam anlamamışsınız veya ben çok açık anlatamadım benim dediğim zamanın düz bir çizgi olmak zorunda olma zorunluluğu geleceğin geçmişi etkilemeyeceği içindir aslında kuantum dünyasında geleceğin geçmişi etkileyebilme olasılığı var belkide kuantum dünyasında zaman gerçekten düz bir çizgi değildir ve bir halka gibidir ama bizim dünyamızda büyüklerin dünyasında zamanın halka veya benzeri kapalı bir şekli olduğunu gösterecek hiçbir kanıt yok önceki örneğimi değiştirerek söylüyorum eğer zaman kapalı bir çizgi olsaydı ben tarih sınavından gezdiğim için kaldım aynı zamanda ben tarih sınavından kaldığım için gezdim gibi bir sonuç olurdu bu büyüklerin dünyasında nedenselliğin korunması için zorunludur ama küçüklerin dünyasında bazı nedenselliği ihmal eden olaylar olasıdır veya daha mantıklı bir açıklaması bulunursa kuantum dünyasında da zaman gerçek dünyadaki gibi düzdür ve nedensellik ordada işlemeye devam eder. :)
    uzay 08 Nisan 2016
    Bi iddam yok ama interstellar filmini izledikten sonra zamanı nokta olarak düşünmeye başladım. Gelelim konumuza bir noktadan bir çizgi bi çizgiden bir yuvarlak bir yuvarlaktan bi küre vs..türetebiliyoruz. Dünya zamanı bu düz çizgi boyutunda yılda 365 gün 6saatte tamamlıyor çizginin ucunu kıvırıp yuvarlak diye bi başlık atsamda dünya gibi döner dururuz :) Herşeyin başı nokta noktanın boyutunu ve büyüklüğünü tarif edebilmemiz lazım ilk önce. Bide konuştuğumuz konu evrensel olmalı dünyadaki 1gün plütonda 6.4 dünya gününe eşit bence buradaki olay boyut farkı zaman diye birşey yok boyut var.
    Alper Özoğlu 20 Nisan 2016