• +2

Evrendeki 4 temel kuvvet olan güçlü kuvvet, zayıf kuvvet, elektromanyetik kuvvet ve kütle çekimi kuvvetleri kısaca nedir ve nerelerde karşımıza çıkar?

Mehmet Ali 05 Şubat 2016
  • +4
    Ve günlük hayatımızda en çok hangisini kullanırız?
    Mehmet Ali 05 Şubat 2016
    Güçlü nükleer kuvvet,çekirdekteki protonların bir arada durmasını sağlar.Protonlar çekirdekte birbirini itip bu kuvvet sayesinde çekirdek dağılmaz.Gluonlar sayesinde gerçekleşir.
    Mr.Physics 05 Şubat 2016
    Zayıf nukleer kuvvet,atom çekirdeğinin kararlı kalmasını sağlar.Parçaćığı w ve z bozonlarıdır.Elektromanyetik kuvvetin taşıyıcıları fotonlardır.Kütleçekim kuvvetinin taşıyıcılar gravitonlardır.Bu kuvvetlerin en güçlüsü güçlü nükleer kuvvet,sonra Z.N.K,elektromanyetik kuvvet ve en güçsüzü kütlecekim kuvvetidir.Fakat kütlecekim kuvvetinin menzili diğerlerinden daha uzağa etki eder.
    Mr.Physics 06 Şubat 2016
  • +5
    Peki günlük hayatta kullandığımız kuvvetler hangi kuvvetlerdir? Örneğin benzinin yanarak arabayı hareket ettirmesi, arabanın ilerlemesi, çatptığında uyguladığı kuvvet, birine yumruk attığında uyguladığın kuvvet, yere bastığında uyguladığın kuvvet, Barajlardan enerji elde etmemizi sağlayan sağlayan kuvvetler?bunlar hangi kuvvetler sayesinde olur?
    Mehmet Ali 06 Şubat 2016
    Bence bu konuyla ilgili kilit kelimeler: enerji, hız, momentum ve basınç. Bir arabanın çalışma mantığı şudur: motor içinde yakıt yakılır. Bu yakıt yanma sonucu ani hacim değişikliğine uğrar ve bu durum motor silindir hacmi içerisinde yüksek miktarda basınç oluşmasına neden olur. Bu basıç pistonları ittirir ve mekanizma ile oluşan doğrusal hareket dairesel harekete dönüşür. İnsan kasları için de benzer durum geçerlidir. Mitokondride alınan besinler oksijen ile yakılır ve atp üretilir. Üretilen bu atpler kas hücrelerindeki aktin ve miyozinlerin birbirine bağlanarak birbirlerini itelemesini sağlar yani ısı enerjisi harekete dönüşür. Bu öteleme hareketleri ile kas bantlarının gerilmesi sağlanır ve gerilme kaynaklı kuvvet oluşur. Oluşan bu kuvvetler sayesinde hareket eder, yük kaldırır, yumruk atarız. Yere bastığımızda ise yerçekimi ivmesine sahip olduğumuz için ivme vektörü yönünde kütlemizle doğru orantılı bir kuvvet oluştururuz. Bu kuvvet de ayak tabanlarımızın alanı ile orantılı olarak yere basınç uygular. Baraja gelirsek burada da suyun yükseklikten dolayı sahip olduğu potansiyel enerji olarak nitelendirdiğimiz enerji salınım olduğununda kinetik enerjiye dönüşür. Yani yerçekimi ve kütlesine bağlı olarak doğrusal momentum ve hız kazanır. Su bir motorun pervanesinin kanatlarına çarpar. Motor mili bu sayede döner. Mile bağlı rotor dıştaki stator içinde hareket ederken manyetik alan değişimi ile elektrik akımı oluşturur. Yani potansiyel enerji elektrik enerjisine dönüşür. Anlatmaya çalıştığım üzere kuvvetler e=mc^2 denklemindeki enejimizin momentum ve hıza bağlı olarak değişmesiyle meydana gelir. Bilmem sorularınıza bu cümleler içerisinde yanıt var mıdır? En azından bildiklerimi ve düşündüklerimi kendi mantığımla anlatmaya çalıştım. Konuyla ilgili paylaşmak istediğiniz ek bilgileriniz varsa öğrenmekten keyif duyarım.
    Özgürazad Çelik 06 Şubat 2016
  • +5
    Özgürazad cevabın için teşekkür ederim. Verdiğin bilgiler doğru fakat benim sorduğum soruyu tam anlamıyla cevaplamıyor. Barajlarda ve yere bastığımızda kütle çekimi kuvvetini kullanırız bu doğru fakat diğer cevaplar 4 temel kuvvetle ilgili değil. O konularda hangi temel kuvvet ya da kuvvetleri kullanıyoruz, sorduğum soru bu:)
  • +5
    Necmi böyle sevam edersen seni site yönetimine şikayet edeceğim. Her başlığın altına yazmak zorunda değilsin. Sırf yazmış olabilmek için yanlış cevaplar veriyorsun ve bir de bu cevapları körü körüne savunuyorsun. Sorunun cevabını biliyorsan yaz, bilmiyorsan saçmalamayı bırak. Konuyla ilgili bir cevabın varsa sana cevap veririm ama böyle devam edersen konu gereksiz yerlere gideceği için cevap vermeyeceğim.
  • +5
    Sorumu bir de şu şekilde sorayım belki dAha anlaşılır olur; günlük hayatımızda uyguladığımız kuvvetlerin temelinde bu 4 temel kuvvetten hangisi ya da hangileri vardır?
    Mehmet Ali 06 Şubat 2016
    Mehmet Ali sen bu sorunun cevabını bilirsin ( birikimin ve sitedeki cevaplarından) lütfen anlatda bizde öğrenelim.:) Düşünüyorum ama kesin bir cevap çıkaramadım.
    mustafa pakkan 06 Şubat 2016
    Kıvanç 06 Şubat 2016
  • +4
    Evet sorunun cevabını biliyorum mustafa:) Bu soruları sormamın sebebi sitedeki diğer başlıklar altında fark ettiğim kadarıyla bu konular hakkında bildiklerimiz biraz ezber şeyler. Yani bu soruyu sorduğumda herkes 4 temel kuvveti sayıp açıklayabiliyor. Bu bilgiler zaten internette 1 tık uzaklıkta. Ama aslında 4 temel kuvvet nedir kimse bilmiyor. İşte koca evrende (keşfedebildiğimiz) toplam 4 tane kuvvet var, başka kuvvet yok. Bunlar evrendeki her şeyden sorumlular, günlük yaşamımız da buna dahil. Yani momentum diye temel bir kuvvet yok, basınç diye bir temel kuvvet yok, kimyasal kuvvet diye bir temel kuvvet yok. Bunların hepsinin temeli 4 temel kuvvetten biri olan elektromanyetik kuvvet:) Elektromanyetik kuvvet olmasaydı atomlar bir araya gelip maddeleri oluşturamazdı, moleküller oluşamazdı. Bir şeye dokunduğumuzda aslında o şeye temas etmeyiz. Elimiz ile dokunduğumuz cisim arasında bir foton transferi olur dokunduğumuz cisim ile elimizdeki atomlar birbirini iter. Günlük hayatımızda kuvvet, parçacık boyutunda elektromanyetizma ile iletilir. elektronlar fotonlar vasıtasıyla birbirini itmeseydi biz duvarların içinden geçebilirdik, hiç bir maddeye dokunamazdık, yere basamazdık, sürtünme kuvvetleri vs hiç bir şey olmazdı. kimyasal kuvvetler ve kimyasal enerji olmazdı. Bu örnekler saymakla bitmez ama umarım cevap anlaşılmıştır.
    Mehmet Ali 06 Şubat 2016
    Cevabını bildiğininizi sandığınız soruları sormanın bence iki anlamı vardır. A) Ya kafanızda bir teori vardır, onu sınıyorsunuzdur. B) Ya da ne kadar zeki ve bilgili olduğunuzu sorguluyorsunuzdur. 4 temel kuvvetin aynı meknizmanın ürünleri olmasını da açıklamanızı umarım. (Ben ilk şıkkı kullanıyorum)
    Not: Site yönetimine şikayet edilecekler listesine beni de ekleyebilirsiniz.
  • +4
    Sayın Erkan Akkul maalesef 2 şıkta yanlış. Ben buraya kendi teorilerimi yazmıyorum. Yazdığım bilgiler bilimseldir. Yanlış bir şey var olduğunu düşünüyorsanız lütfen paylaşın. 2 tane soru sordum bu 2 sorunun kaynağı da daha önceki başlıklar altında tartışmaya sebep olan konulardı. Bu konuların açıklığa kavuşması gerektiğini düşündüm. Soruyu sorarken de kendim cevaplamak için değil, birilerinin cevaplayabileceğini düşünerek sordum çünkü çok zor sorular değil bunlar. Zekilikle de alakası yok, bilgiye ise zaten internetten ulaşabilirsiniz. Siteye şikayet etme olayı ise yanlış bilgi paylaşımından kaynaklanıyor. O sözü söylediğim kişi yanlış bilgileri doğruymuş gibi paylaşıp insanları yanıltıyor. Yazısının başına " benim fikrim şöyle" yazsa kabul edilebilir, yanlışta olsa insanlar fikirlerini, kendi teorilerini paylaşabilir ama yanlışı doğruymuş gibi yazıp bir de ısrarla savunmak doğru değil. Sorusuna cevap arayan insanları yanıltmak doğru bir davranış değil.
    Mehmet Ali 07 Şubat 2016
  • +5
    Necmi, kuantum fiziği açısından baksaydın bu soruyu ışık hızından daha hızlı cevaplayabilmen gerekirdi:)
    Mehmet Ali 07 Şubat 2016
    Vural Arı 20 Şubat 2016
    Sacma bir soru sordun mehmet ali kardes. Evreni olusturan 4 temel etkilesim butun olaylarda isin icindedir. Ister anla ister anlama. Milletede atarlanip durma. sanki cok onemli arastirmalara katildin. Sanki bir teoriyi akil almaz bir deney tasarlayarak kanitladin. Herkes okuyup aklinca yorum yapiyor senin gibi. Havaya atip nekadari tutuyor yeri degil bence burasi.
    alptekin 05 Şubat 2017