Yıldızların Çocuklarını Çıplak Gözle Görmek Mümkün Mü?
Her yıldız bir ömre sahiptir. Doğarlar, yaşarlar ve ölürler. Bir yıldızın ölümü, başka yıldızların doğumunu tetikler. Yıldızlar, füzyon tepkimeleri sayesinde enerjilerini üreterek yaşamlarını sürdürürler. Füzyon tepkimelerinin gerçekleşmesiyle, yıldızlar sahip olduğu hidrojenleri tüketerek helyum, lityum, karbon, oksijen ve periyodik cetveldeki diğer elementlerin oluşumunu sağlarlar.

Füzyon tepkimeleri devam ettikçe, hidrojenleri yavaş yavaş tükenir ve hidrojen bittiğinde helyum atomu ile daha ağır elementler oluşur. Üçlü alfa süreci olarak adlandırılan bu süreç, yakıt depolarını tüketmiş olan yıldızlarda görülür. Hidrojen atomları bittiğinde ve yalnızca helyum atomları kaldığında yıldız, sahip olduğu çekimine dayalı sıkıştırma basıncını yavaş yavaş kaybeder ve merkezi büzülmeye başlar.

Helyum tüketimden sonra gitgide daha ağır elementleri tüketmeye başlayan yıldızın sıcaklığı ve basıncı aşırı derecede yükselmeye başlar. Yıldız genişledikçe daha parlak olur ve yavaş yavaş bir kızıl deve dönüşür. Yıldız, o kadar devasa bir enerjiyle doludur ki bu onun patlamasına (süpernova) ve ölümüne neden olur.

Mert Ali ÖZEL