sürtünme kuvvetinin oluşmasına sebep olan etken nedir ?

oguzhan kanat 26 Mayıs 2015
    Atomlar arası çekim kuvveti
    sehmus 26 Mayıs 2015
    Ek bilgi: Atomlar arası çekim kuvveti için iki cisim arasında en azından 3-4 angstrom mesafe kalması lazım. Oysa düz aynanın yüzeyinde bile 300-400 angstromluk tepeler, vadiler alır. Yapışkanlar özelikle sıvı yapışlanlar bu boşlukları doldurarak yapışmayı sağlarlar. Eğer sürtüne atomik düzeyde olmaktan çok fiziksel bir durum. Yani yüzeyler arasında girinti ve çıkıntıların birbirine takılmasının bir sonucudur. Tabii bir de yumuşaklık durumu var. Yumuşak cisimlerin temas ettiği yüzey alanı daha çok olduğu için sürtünmeleri daha fazla oluyor. O yüzden sürtünmeyi azaltmak için, düz ve sert satıhlar tercih edilir. (Buz üzerindeki çelik patenler gibi. Teflon mesela bu amaçla NASA için geliştirilmiş bir üründür.) Ancak zamanla sürtünen parçalar aşınır ve temas yüzeyleri artar. Bu da kuvvet aktarımını arttırır. Sürtünme artar. Bu fiziksel etki ancak Sayın Seyhmus'un belirtiği atomlar arası çekim kuvveti de çok hafif etki eder.
    Ali Özdemir 26 Mayıs 2015
    sürtünme kuvveti bence bir tepkinin sonucudur cisim hareket ederek bir etki yapar buna tepki olarak da sürtünme kuvveti doğar
    tunahan teker 26 Mayıs 2015
    tunahan teker 26 Mayıs 2015
    Sayın Tunahan Teker, Pardon, yazarken yüzey alanı genişlemesini, basınç artışı olarak düşündüm demek ki... Teşekkür ederim. Yalnız atom boyutundaki çekim kuvveti hala ikna edici gelmiyor. Çünkü çok az atom birbirine o kadar yaklaşabiliyor. Yani atom çekim kuvveti bana ihmal edilebilinecek kadar küçük geliyor. Aksi halde sürtünmesiz düz yüzeylerin birbirine yaklaşmasında, atom düzeyinde çok sıkı olması gerekirdi... böyle bir teknloji ile çivi, dmir ihtiyacı olmadan binalar, mobilyalar filan yapabillirdik. Oysa kırılan plastik sandalye parçaları bile yerine konunca oturmuyor. Yani atomlar birbirine o kadar yaklaşmıyor. Düşüncem bu... Bundaki eksiklik bakış açısı ne?
    Burtay Mutlu 26 Mayıs 2015
    Sayın Tunahan Teker, Pardon, yazarken yüzey alanı genişlemesini, basınç artışı olarak düşündüm demek ki... Teşekkür ederim. Yalnız atom boyutundaki çekim kuvveti hala ikna edici gelmiyor. Çünkü çok az atom birbirine o kadar yaklaşabiliyor. Yani atom çekim kuvveti bana ihmal edilebilinecek kadar küçük geliyor. Aksi halde sürtünmesiz düz yüzeylerin birbirine yaklaşmasında, atom düzeyinde çok sıkı olması gerekirdi... böyle bir teknloji ile çivi, dmir ihtiyacı olmadan binalar, mobilyalar filan yapabillirdik. Oysa kırılan plastik sandalye parçaları bile yerine konunca oturmuyor. Yani atomlar birbirine o kadar yaklaşmıyor. Düşüncem bu... Bundaki eksik bakış açısı ne?
    Burtay Mutlu 26 Mayıs 2015
    Sayın Tunahan Teker, Pardon,.............. Yazarken yüzey alanı genişlemesini, basınç artışı olarak düşündüm demek ki... Teşekkür ederim. :-) .......................Yalnız atom boyutundaki çekim kuvveti hala ikna edici gelmiyor. Çünkü çok az atom birbirine o kadar yaklaşabiliyor. Yani atom çekim kuvveti bana ihmal edilebilinecek kadar küçük geliyor. Aksi halde sürtünmesiz düz yüzeyler birbirine yaklaştığında, atom düzeyinde birleşip çok sıkı bir yapışma olması gerekirdi... Böyle bir teknloji ile çivi, demir ihtiyacı olmadan binalar, mobilyalar filan yapabillirdik. ...............Oysa kırılan plastik sandalye parçaları bile yerine konunca oturmuyor. Yani atomlar birbirine o kadar asla yaklaşmıyor. Belki çok küçük bir yüzdesi. Oysa yapıştırıcı aradaki boşluğu doldurunca hatta su bile (buharlaşana kadar geçici olsa da), yapışma sağlıyor Düşüncem bu... Bundaki eksik bakış açısı ne sizce?
    Burtay Mutlu 26 Mayıs 2015
    Sayın Tunahan Teker, hatam için Pardon,.............. Yazarken yüzey alanı genişlemesini, basınç artışı olarak düşündüm demek ki... Düzeltiminiz için Teşekkür ederim. :-) .......................Yalnız atom boyutundaki çekim kuvveti hala ikna edici gelmiyor. Çünkü çok az atom birbirine o kadar yaklaşabiliyor. Yani atom çekim kuvveti bana ihmal edilebilinecek kadar küçük geliyor. Aksi halde sürtünmesiz düz yüzeyler birbirine yaklaştığında, atom düzeyinde birleşip çok sıkı bir yapışma olması gerekirdi... Böyle bir teknloji ile çivi, demir ihtiyacı olmadan binalar, mobilyalar filan yapabillirdik. ...............Oysa kırılan plastik sandalye parçaları bile yerine konunca oturmuyor. Yani atomlar birbirine o kadar asla yaklaşmıyor. Belki çok küçük bir yüzdesi. Oysa yapıştırıcı aradaki boşluğu doldurunca hatta su bile (buharlaşana kadar geçici olsa da), yapışma sağlıyor Düşüncem bu... Bundaki eksik bakış açısı ne sizce?
    Burtay Mutlu 26 Mayıs 2015
    Bir de şu var. Diyelim ki 20 kg kuvvetlik bir ağırlığımız var. 10 santimetekarelik temas alanında santimetrekare başına 2 kgkuvvet düşüyor demektir. Aynı cismi 5 santimetrekarelik bir yüzey ile temas ettirdiğimizde, birim başına düşen sürtünme kuvveti artıyor, 4 kgf oluyor. Toplam sürtünme kuvvetleri eşit oluyor. Doğru mu? Eğer doğruysa, o zaman aynı ağırlığı 20 santimetrekarelik bir alana dağıtınca, birim başına 1 kg kuvvet düşecek. Bu üç cisiminde toplam sürtünme kuvvetlerinin ilişkisi nasıl olur?
    Burtay Mutlu 27 Mayıs 2015
    tunahan teker 27 Mayıs 2015
    tunahan, birim başına sürtünme kuvveti birim alan yani santimetrekare başına olan sürtünme kuvvetini ifade ediyor. ama sana göre bu durumda yüzey önemsiz ise atomlararası çekim kuvvetinin sürtünme üzerindeki etkisi tamamen ihmal edilebilir oluyor. Çünkü geniş bir yüzeyde daha çok temas olduğu halde hiç ciddiye alınmıyor. Bu kısmında benzer düşüncedeyiz. Ancak yüzeyin genişliği ve yaptığı basınç'ın alanla ve sürtünme ile da pek ilişkisi yok sonucu çıkıyor dediklerinizden. (Bu durumda, tutunmak için parmak yüzey alanını genişleten gekkoların, ıslak iken kavramayı artırmak için buruşan parmak uçları derisinin de bir anlamı olmuyor. Ayrıca yere konan bir büyük bir taşı itmek için, temas yüzey alanını genişletmenin de bir anlamı ve katkısı olmayacak demektir, yazdıklarınıza göre...) Sürtünme kuvvetini hesaplarken: sürtünen alan x sürtünme katsayısı x Newton (sürtünme cisimlerin birbirine uyguladığı kuvvetin Newton cinsinden değeri, Yoksa N Yüzey tepkisi filan değil, o üniversite hazırlıkta çocuklara sorgulamadan kabulettirilen bir kavram) İki cisim birbine ne kadar basınç uygularsa sürtünme o kadar artar. Ancak aralarındaki yüzey alanı ne kadar geniş ise bu basınç birim alanlara yayılır. Yani birim başına düşen basınç, dolayısıyla sürtünme kuvveti azalır. Bunu şöyle bir örnekle ele alın. Üniversiteye çalışan, çalışmış bir modern köle değilde, Mısırda piramit yapımında çalıştırılan bir kölesininiz. Kumsuz düz taş zeminde 200 kg'lık bir blok'u itmeniz gerekiyor. 200 kg'lık taşı kaldırsanız sürtünme olmayacağı için rahatça taşıyacaksınız ama mümkün değil. Taşı itmeye kalkıştığınızda ise karşınıza iki engel çıkıyor. İlki yerçekimi, ikincisi sürtünme... Taşı ileri itmeniz için iki seçenek var. Ya temas yüzeyini küçülteceksiniz, sürtünmeyi azaltacaksınız bu kalas, tekerlek gibi bir araç ile olur... Ya da yüzey alanını genişletip, birim başına uygulanana yerçekimi kuvvetini azaltacaksınız. Maddenin cinsi değil, sertliği önemlidir. Sert cisimlerde sürtünme yüzeyi daha az olur. Çünkü birbirlerinin içine girip, yüzeyi genişletmezler. En güzeli sertlik derecesi aynı olanlardır. Sürtünme o cisim için en az bu şekilde olur. Buz üzerinde çelik patenle, tahta patene oranla daha iyi kaymanız bu yüzdendir. Ya da çamurlanmış pantalon paçanızı kuruduktan sonra temizlemenin en iyi yolu kendi kumaşı ile sürtülerek yapılması gibi...
    Burtay Mutlu 28 Mayıs 2015
    tunahan, birim başına sürtünme kuvveti birim alan yani santimetrekare başına olan sürtünme kuvvetini ifade ediyordu. Ama size göre yüzey alanı önemsiz. Sadece hava gibi ortamlarda söz konusu…
    Bana göre ise atomlar arası çekim kuvveti, sürtünme açısından önemsiz değerde. Çünkü yüzey genişlediği zaman bile sürtünmeyi belirleyen aktörler arasında rolü yok.

Size göre yüzey alanının sürtünme ile doğrudan ilişkisi yok ise…
    (Bu durumda, tutunmak için parmak yüzey alanını genişleten gekkoların, ıslak iken kavramayı artırmak için buruşan parmak uçları derisinin de bir anlamı olmuyor.) Yere konan bir büyük bir taşı itmek için, temas yüzey alanını genişletmenin de bir anlamı ve katkısı olmayacak demektir, yazdıklarınıza göre...

Sürtünme kuvvetini hesaplarken: (sürtünen alan yüzeyi (S) x sürtünme katsayısı (k) x N ( Newton ) kuvvet ( Sürtünme cisimlerin birbirine birim başına uyguladığı kuvvetin N (Newton) cinsinden değeri,) ( N, Yüzey tepkisi filan değil, o üniversite hazırlıkta çocuklara sorgulamadan kabul ettirilen bir kavram) …………………………………………………………………………..

İki cisim birbirine ne kadar basınç uygularsa sürtünme o kadar artar. Ancak aralarındaki yüzey alanı ne kadar geniş ise bu basınç birim alanlara yayılır. Yani birim başına düşen basınç, dolayısıyla sürtünme kuvveti azalır………………………………………….

Bunu şöyle bir örnekle ele alın. Üniversiteye çalışan, çalışmış bir modern köle değil de, Eski Mısırda piramit yapımında çalıştırılan bir kölesiniz. Kumsuz düz taş zeminde 200 kg.lık bir taş blok'u itmeniz gerekiyor. 200 kg'lık taşı kaldırsanız sürtünme olmayacağı için rahatça taşıyacaksınız ama mümkün değil…………………………………………………..

Taşı itmeye kalkıştığınızda ise karşınıza iki engel çıkıyor. İlki yerçekimi, ikincisi sürtünme... Taşı ileri itmeniz için iki seçenek var. Ya temas yüzeyini (S) küçülteceksiniz, toplam sürtünmeyi azaltacaksınız (S x k) ki bu kalas, tomruk (tomrukta aslında sürtünme azalması değil, makara, halat sistemindeki gibi birime düşen kuvvetin dağıtılması söz konusu ama….) gibi bir araç ile olurdu. Bu durumda taşın yere yapıştıran yerçekimi kuvvetinin yatay vektörünü ve toplam sürtünme kuvvetini yenmeniz yeterli olacaktı.

………………….. ……………..Ya da yüzey temas alanını genişletip, birim başına düşen yerçekimi kuvvetini azaltacaksınız. (Yenmeniz gereken kuvvet, dünya merkezine dik olan yerçekimi kuvvetinin, yatay vektörüne düşen kuvvet (Newton) oluyor.)
    (Yani eğer sürtünmesiz bir ortamda olsaydınız belki taşın kütlesini 1 metre itebilmeniz için 10 kilogramkuvvetlik bir kuvvet yetecekti. ) Ancak sürtünmeli alanda, yüzey alanı genişlediği için sürtünen alanda aratacak. Burada birim başına etkiyen yerçekimi azaldığı için birimden kaynaklanan sürtünme azalacaktır (Yani sizin vermeye çalıştığınız (N) azalacaktır). Gücünüzün yettiği noktada (optimum noktasında) taşı itersiniz.

(Sürtünme de maddenin cinsi değil, göreceli sertliği önemlidir. Sert cisimlerde sürtünme yüzeyi daha az olur. Çünkü birbirlerinin içine girip, yüzey alanını genişletmezler. En güzeli sertlik derecesi aynı olanlardır. Sürtünme o cisim için en az bu şekilde olur. Buz üzerinde çelik patenle, tahta patene oranla daha iyi kaymanız bu yüzdendir. Ya da çamurlanmış pantolon paçanızı kuruduktan sonra temizlemenin en iyi yolu kendi kumaşı ile sürtülerek yapılması gibi...)
    Sonuçta birim başına sürtünme kuvveti-katsayısı (k) ile toplan sürtünme kuvveti (S x k) ve cisimlerin birbirlerine uyguladıkları kuvvet (N) birbirleri ile alakalı
    Burtay Mutlu 28 Mayıs 2015
    sürtünme kuvvetinin atomlar arası çekim kuvvetiyle ya da yoğunluğuyla bir ilgisi yok sadece cismin ilerlediği yüzeyin yapısıyla ilgili. kocaman bir demir küp düşünün ortadan ikiye düz kestiniz. bir diğer küpü de tırtırlı kestiniz. demir elementinin yoğunluğu aynı ama yüzey yapısı farklı. yani v
    aykan yatkın 31 Mayıs 2015
    sürtünme kuvvetinin atomlar arası çekim kuvvetiyle ya da yoğunluğuyla bir ilgisi yok sadece cismin ilerlediği yüzeyin yapısıyla ilgili. kocaman bir demir küp düşünün ortadan ikiye düz kestiniz. bir diğer küpü de tırtırlı kestiniz. demir elementinin yoğunluğu aynı ama yüzey yapısı farklı. yani cisim ile demir yüzey arasını kafanda olabildiğince yaklaştır ve 3 boyutlu düşün sence ne etkili olabilir? ilerlemek isteyen cismin atomları demir yüzeyinde ilerlerken kaç tane yüzeyden çıkmış demir atomuyla çarpışır işte bu etkilidir. hava içinde geçerlidir duvar için de. pürüzzüs bir ağır metal yüzeyi pürüzlü bir hafif metal yüzeyinden daha az sürtünmelidir. yani anlayacağın cisimler için aslında sabit bir sürtünme katsayısı modeli yoktur o yüzeye ait ortalama sürtünme katsayısı hesaplanır.
    aykan yatkın 31 Mayıs 2015