Sıcak suyu soğuk havaya atarsak ne olur? - Mpemba Etkisi

Bilimsel Deneyler 14 Ocak 2017
Mpemba etkisiyle alakalı birçok teori vardır. Bunlardan bazıları, sıcak suyun daha hızlı buharlaşmasıyla suyun hacminin azaldığı için hızlı donduğu bu teorilerden birisidir. Diğer teori ise soğuk suyun üzerinin buzlanmasından dolayı oluşan izolasyona bağlı olarak bu etkiyi açıklamaktadır. Ancak bu teorilerin hepsi ne yazık ki tam olarak açıklayamamaktadır.

Singapur, Nanyang Teknoloji Üniversitesinden bir grup bilim insanı 2014 yılında, Mpemba etkisini açıklayan temel unsurun, suyu bir arada tutan kimyasal kuvvetler olduğunu kanıtladı. Su molekülleri aralarında hidrojen bağları adı verilen zayıf bağlarla birbirlerine bağlanırlar. Suyu ısıttığınızda, suyun özkütlesi azalır ve moleküller arasındaki hidrojen bağları esner ve molekülün içerisinde kovelent bağlar kısalır. Kovalent bağlar kısalırken sahip olduğu enerjiyi dışarı atar. Bu atım teknik olarak “soğuma” ile aynı fiziksel olaydır. Dolayısıyla diğerine göre daha sıcak olan su, kaybettiği enerjiden dolayı daha hızlı soğur.

Etiketler:
#Mpemba Etkisi