Evrende Yalnız Mıyız?

Makaleler 27 Ekim 2015
Evrenimiz zamanın başlangıcından beri genişlemeye devam ediyor. Evrende en az 100 milyar galaksi vardır ve bunların her birinde 100 milyar ila 1 trilyon arası yıldız bulunur. Sadece kendi galaksimiz Samanyolu'nda bile 20 milyar tane Güneş benzeri yıldız vardır.

Tahminlerimize göre, o yıldızlardan 5'te 1'i, güvenli yaşam kuşağındadır ve yaşamın oluşması için gerekli koşullara sahip alanda, Dünya büyüklüğünde bir gezegen bulundurur. Bu gezegenlerin sadece %0.1’inde bile yaşam olsaydı, Samanyolu Galaksi'sinde 1 milyon civarında yaşam dolu gezegen olurdu. İşte fizikçi Enrico Fermi’nin paradoksunun çıkış noktası da bu sorgulama olmuş: “Herkes nerede?”

Rus astronom Nikolai Kardashev, medeniyetleri kullandıkları enerji seviyelerine göre üç ana sınıfa ayırmaya yarayan bir ölçek geliştirmiştir. Bunlardan;

1. Tip uygarlıklar, kendi gezegeninin tüm enerjisine erişebilen ve bu enerjiyi kullanabilen uygarlıktır. Biz bu ölçekte henüz 0.73 civarındayız.

2. Tip uygarlıklar ise, kendi yıldızının tüm enerjisini kullanabilen uygarlıktır. Güneş'i çevreleyen dev bir yapı yani Dyson Küresi gibi fikirler, şimdilik bilim kurgu gibi gelebilir; fakat, akla yatkındır.

3. Tip uygarlıklar, kendi galaksisinin tümünü kontrol edebilen ve enerjisini kullanabilen uygarlıktır. Bu fikir şuan bilim kurgudan da öte gelmektedir.

Yapılan hesaplamalar sonucunda yalnızca bizim galaksimizde en az 1,000 tane 3. Tip uygarlık bulunmaktadır. Böyle bir uygarlığın sahip olduğu devasa güçten ötürü varlıkları, bizim için fark edilebilir olmalıydı. Fakat henüz bir şey görmedik, herhangi bir mesaj almadık ya da ziyaret edilmedik. Bu çelişki “Fermi Paradoksu” olarak adlandırılıyor.

Fermi paradoksu, dünya dışı uygarlıkların var olma olasılığının gayet yüksek olmasına karşın, bunu doğrulayacak herhangi bir kanıtın ya da temasın yokluğu arasındaki çelişkiyi ifade eder. Ve henüz kesin bir cevaba sahip değildir.

Fakat bu paradoksu açıklamak için bazı kesin olmayan cevaplarımız mevcut. Bunlardan;

Birincisi, şuan mevcut olan başka uygarlığın olmadığı, yani, yaşamın sadece Dünya’da olduğudur.

Bazı bilim insanları “Büyük Filtre” adını verdiği bir kuram geliştirdi. Büyük Filtre’nin nerde olduğuna göre bizi üç ihtimal beklemektedir: ya nadiriz yani büyük filtre gerimizde kaldı, ya ilkiz yani korkulacak bir şey yok, 3. Tip medeniyet olma yolunda ilerliyoruz, ya da büyük filtre henüz yaşanmadı.

Paradoksu açıklamaya çalışan diğer cevap ise, bazı nedenlerden dolayı gelişmiş uygarlıkları göremiyor olduğumuzdur.

Şimdi bu nedenlerin bazılarından bahsedelim.

1. Süper-akıllı yaşamlar Dünya’yı ziyaret etmiş olabilir, ama o esnada biz henüz burada olmamış olabiliriz.

2. Etrafta birçok aktivite ve ses var ama bizim teknolojimiz çok ilkel ve mesajları yanlış yerden bekliyor olabiliriz.

3. Yüksek medeniyetler bizim varlığımızın farkında ve bizi uzaktan gözlemliyorlar olabilirler, tıpkı bizim hayvanat bahçesindeki bir hayvanı uzaktan izlediğimiz gibi.

Bu ve bunun gibi birçok ihtimal sıralayabiliriz.

Carl Sagan’ın şu sözüyle yazımızı sonlandıralım.

“Eğer tüm evrende yaşam sadece Dünya'da varsa, bu çok büyük bir yer israfı olurdu.”

Fizikist olarak Uğurlu Bilim YouTube kanalına teşekkür ederiz. Türkiye'de bu tür oluşumları görmek gerçekten sevindirici. Kanalı Takip etmek için;