Çevremizi Renkli Görebilmemizi Meyve Yiyen Atalarımıza Borçluyuz
Memeliler arasında primatlar, gözlerinde ışığa duyarlı üç farklı türde koni hücresi olması bakımından diğer (gözlerinde iki farklı koni hücresi olanlar) canlılar arasında eşsiz bir yere sahiptir.

İnsanlar ve yakın akrabaları bu özellik sayesinde,standart renk tayfı dediğimiz renkleri görebilirler. (Kırmızı-yeşil renk körü olan insanlar elbette farklı bir spektrum görür.) Primatların, arka planı yeşil olan ormanlardaki, renkli olgun meyveleri daha kolay görebilmeleri için trikromasi (3 renkli görüş) ortaya çıktığı düşünülüyor. Özel bir eski dünya maymunu olan makaklarda (resimde gösterilen) genetik bir farklılık vardır.

Yaygın bir genetik varyasyon, bazı dişilerde üç tip koni hücresi oluşmasına, diğer dişilerde ise iki tip koni hücresi oluşmasına neden olur. Yakalanan  makaklar üzerinde yapılan incelemeler, trikromatik (üç renkli gören) dişilerin meyve bulma konusunda dikromatik (iki renkli gören) dişilerden daha hızlı olduğunu gösterdi. Ancak, bunun yaban maymunları için de geçerli olup olmadığını görmek maksadıyla yapılan çalışmalar, makakların bulunmasının zor olduğundan dolayı tam olarak anlaşılamamıştır. Ayrıca makaklarda, yaş ve kıdemlilik de kimin ne zaman besleneceğinin belirlenmesi konusunda büyük rol oynar.

Bir görüntü uzmanı, AAAS'ın (Amerikan Bilim İlerlemesi Kuruluşu) yıllık toplantısında, Cayo Santiago, Porto Riko'da 30 tür ağaçtan beslenen 80 farklı makak üzerinde 20.000'den fazla gözlem yaptıktan sonra, üç renkli gören yabani maymunların meyveyi, iki renkli görenlerden daha çabuk bulup yemeye başladığını açıkladı. Bu avantajın insanlarda ve yakın akrabalarında, üç renkli görüşlülük sağlayan evrimleşme düşüncesine güçlü bir destek veriyor.