Çay Tüketimi Kadınlarda Epigenetik Değişikliklere Yol Açıyor

Biyoloji 07 Haziran 2017
Epigenetik değişiklikler genlerimizin aktif ya da pasif olmasını sağlayan kimyasal modifikasyonlardır. Yeni bir çalışmada araştırmacılar, çay tüketiminin kanser ve östrojen metabolizmasıyla ilişkili olduğu bilinen genlerde epigenetik değişikliklere yol açtığını göstermiştir.

Yiyecek seçimi, sigara tüketimi, kimyasallara maruz kalma gibi yaşamsal faktörlerin ve çevremizin epigenetik değişikliklere neden olduğu iyi bilinmektedir. Şu anki çalışmada Uppsala Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, Avrupa’daki araştırma gruplarıyla birlikte kahve ve çay tüketiminin epigenetik değişikliklere neden olup olmadığını incelemişlerdir. Önceki çalışmalarda hem kahve hem de çay tüketiminin tümör ilerlemesini baskılayarak, inflamasyonu azaltarak ve östrojen metabolizmasını etkileyerek insanlarda hastalık riskini düzenlemede önemli rol oynadığı bildirilmiştir.

Bu sonuçlar çay tüketen kadınlarda (erkeklerde değil) epigenetik değişikliklerin olduğunu göstermektedir. İlginç bir şekilde bu epigenetik değişiklikler kanser ve östrojen metabolizmasına karışan genlerde bulunmuştur. İmmünoloji, Genetik ve Patoloji Bölümü’nde araştırmacı olan Weronica Ek, konuşmasına şöyle başlamaktadır: “Önceki çalışmalar erkek ve kadınlarda çay tüketiminin, çaya verilen biyolojik cevap arasında potansiyel farklılık olan östrojen seviyesini azalttığını göstermiştir. Ayrıca erkeklerle karşılaştırıldığında kadınlar daha yüksek miktarda çay içmektedir. Bu da kadınlardaki ilişkiyi bulmamızı güçlendiriyor.” Bu çalışmada kahve tüketen bireylerde herhangi bir epigenetik değişiklik bulunmamıştır.

Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, çay tüketiminin kanser ve östrojen metabolizmasını etkilediği düşünülen, çayın farmakolojik olarak aktif bileşenlerinin rolünü vurgulamaktadır. Bu bileşenlerin, epigenetik değişikliklerden dolayı sağlıklı bir etkisi olabilir. Fakat bu çalışma çay içmenin sağlıklı olup olmadığını tam olarak göstermemektedir; çalışmada bulunan epigenetik değişikliklerin sağlığımızı nasıl etkilediğini anlamak için daha ileri araştırmalara ihtiyaç vardır. Daha önce yapılan çalışmalar, çayda bulunan kateşin maddesinin, in-vitro ve kültüre edilmiş (in-cultured) kanser hücrelerinde epigenetik değişikliğe yol açtığını ve çayın birçok sağlıklı etkilerinin epigenetik değişiklikler aracılıyla olabileceğini düşündürmektedir.

İleri Okuma: Weronica E. Ek, Elmar W. Tobi, Muhammad Ahsan, Erik Lampa, Erica Ponzi, Soterios A. Kyrtopoulos, Panagiotis Georgiadis, L.H Lumey, Bastiaan T. Heijmans, Maria Botsivali, Ingvar A. Bergdahl, Torgny Karlsson, Mathias Rask-Andersen, Domenico Palli, Erik Ingelsson, Åsa K. Hedman, Lena M. Nilsson, Paolo Vineis, Lars Lind, James M. Flanagan, Åsa Johansson. 2017. Tea and coffee consumption in relation to DNA methylation in four European cohorts. Human Molecular Genetics. DOI: 10.1093/hmg/ddx194.