• +1

evren sonsuz mu değil mi?

eray aktokluk 21 Haziran 2013
    Evren sonlu olsun. O halde "Evren nerede durmaktadır?" diye sorulabilir. Dolayısıyla evreni içine alan başka bir yapıdan söz etmek gerekecek. Tüm bu döngü sonsuza gideceğinden. Görüşüm; onu kaplayan bir şey keşfedilmediği sürece evet evren sonsuzdur.
    Enes Saraçoğlu 22 Haziran 2013
    biz evrenin tamamını araştıramadığımız için evren sonsuz diyoruz ama bence evren sonsuz olamaz.
    eray aktokluk 22 Haziran 2013
    fikrime göre (fizik profösörü olmamakla birlikte):Evren ya hep vardı yada geçmiş bir tarihte sanki hep varmış gibi gözükmesi için yeniden tasarlanmıştı . Edwin Hubble gözlemlerine göre neyöne bakılırsa bakılsın yıldızlar hızla uzaklaşıyordu(bu doobler olayına göre keşfetti)Başka bir deyişle evren genişlemekteydi.Buda eski zamanlarda herşey bir noktadaydı olduğunu gösterir. Ama ben 11.sınıf ta okuyan bir lise öğrencisiyim tavsiyemStephan Howking in Herşeyin teorisini okuman bu konuyla ilgili muhteseem bi kaynak :D
    alper yılmaz 22 Haziran 2013
    evrenin sonsuz olduğunu onaylayan bir unsur var bu unsurda
    şu:çok uzaktaki yıldızların ışıkları bize hiç gelemiyor çünkü evren genişliyor. bu olayda evrenin sonsuz olduğunu onaylar.
    eray aktokluk 22 Haziran 2013
    sonsuzdan anladığınız şey nedir? diye sormalısınız önce. evrenin sürekli büyümesi onun sonsuz olduğunu mu gösterir. şahsen ben de büyüyorum ama ne yazık ki sonsuz değilim. BigBang a göre de bir gün patlamanın enerjisi azalacak ve evrendeki yıldızların kütle çekim gücünden daha zayıf hale geldiğinde evren tekrar küçülüp eski halini alacaktır. Bu evrene sonsuz demek bence doğru değildir.
    sarp doruk 23 Haziran 2013
    evren sonsuz hızda büyürse , bence evren sonsuz olur .
    eray aktokluk 27 Haziran 2013
    biraz geç oldu ama evren sonsuz değil çünkü evrenden kastımız içindeki maddelerdir(yıldızlar,galaksiler,karadelikler gibi....)ve içindeki maddeler birbirinden uzaklaştıkça genişlemektedir(malum bigbang yüzünden) ancak bu genişleme yavaşlamamaktadır çünkü karanlık enerji adı verilen bir güç bu genişlemeyi hızlandırmaktadır....şöyle bir teori vardır ki bu genişleme hızı arttıkça evren dayanamayıp parçalanacağı söylene bilir....yada bu soruya en felsefi cevapsa "Başı olan herşeyin sonuda vardır...."
    porofsercan porofser 12 Temmuz 2013
    evrenin sonu yok mu var mı bilinmez ama insanoğlu daha güneş sisteminden çıkamadı
    barış güner 31 Temmuz 2013
    Astronomi biliminin henüz gelişmemiş olduğu bir dönemde, 14 asır önce indirilen Kuran-ı Kerim'de evrenin genişlediğinden şöyle bahsedilir:
    Biz göğü 'büyük bir kudretle' bina ettik ve şüphesiz Biz (onu) genişleticiyiz. (Zariyat Suresi, 47)

20. yüzyılın başlarına dek bilim dünyasında hakim olan tek görüş, "evrenin durağan bir yapıya sahip olduğu ve sonsuzdan beri süregeldiği" şeklindeydi. Ancak, günümüz teknolojisi sayesinde gerçekleştirilen araştırma, gözlem ve hesaplamalar evrenin bir başlangıcı olduğunu ve sürekli olarak "genişlediğini" ortaya koydu.

Rus fizikçi Alexander Friedmann ve Belçikalı evren bilimci Georges Lemaitre, 20. yüzyılın başlarında evrenin sürekli hareket halinde olduğunu ve genişlediğini teorik olarak hesapladılar.

Bu gerçek, 1929 yılında gözlemsel olarak da ispatlandı. Amerikalı astronom Edwin Hubble kullandığı dev teleskopla gökyüzünü incelerken, yıldızların ve galaksilerin sürekli olarak birbirlerinden uzaklaştıklarını keşfetti. Bu buluş astronomi tarihinin en büyük keşiflerinden biri sayılmaktadır. Hubble bu incelemeler sırasında yıldızların, uzaklıklarına bağlı olarak kızıl renge doğru yaklaşan bir ışık yaydıklarını saptadı. Çünkü bilinen fizik kurallarına göre, gözlemin yapıldığı noktaya doğru hareket eden ışıkların tayfı mor yöne doğru, gözlemin yapıldığı noktadan uzaklaşan ışıkların tayfı da kızıl yöne doğru kayar. Hubble'ın gözlemleri sırasında ise yıldızların ışıklarında kızıla doğru bir kayma fark edilmişti. Kısacası yıldızlar sürekli olarak uzaklaşmaktaydılar. Yıldızlar ve galaksiler sadece bizden değil, birbirlerinden de uzaklaşıyorlardı. Herşeyin sürekli olarak birbirinden uzaklaştığı bir evren ise, sürekli "genişleyen" bir evren anlamına gelmekteydi. Evrenin genişlemekte olduğu, ilerleyen yıllardaki gözlemlerle de kesinlik kazandı (Evren ilk patlamadan bu yana her an büyük bir süratle genişlemektedir. Bilim adamları genişleyen evreni şişen bir balonun yüzeyine benzetmektedirler. )Konuyu daha iyi anlamak için, evreni şişirilen bir balonun yüzeyi gibi düşünmek mümkündür. Balonun yüzeyindeki noktaların balon şiştikçe birbirlerinden uzaklaşmaları gibi, evrendeki cisimler de evren genişledikçe birbirlerinden uzaklaşmaktadırlar. Aslında bu gerçek 20. yüzyılın en büyük bilim adamlarından biri sayılan Albert Einstein tarafından da teorik olarak keşfedilmişti. Fakat Einstein, o devrin genel kabul gören "durağan evren modeli" ile ters düşmemek için, bu buluşunu bir kenara bırakmıştı. Einstein bu davranışını daha sonra, "hayatının en büyük hatası" olarak adlandıracaktı.2

Bu bilimsel gerçek, henüz hiçbir insan tarafından bilinmezken, Kuran'da asırlar önce açıklanmıştır. Çünkü Kuran, tüm evrenin yaratıcısı ve hakimi olan Allah'ın sözüdür.

mgfkb bkfgm 04 Ağustos 2013
    Wilkinson Mikrodalga Anizotropi Uydusu (WMAP), bundan yaklaşık 5 yıl önce, evrenin her yerini dolduran "kozmik mikrodalga fon ışınımı" üzerinde duyarlı ölçümler yaptı. Bu ışınım, evrenin başlangıç anı olan Büyük Patlama'dan yaklaşık 300.000 yıl sonra ortamın yeterince soğumasıyla atom çekirdeklerinin ortamdaki serbest elektronları yakalayıp atomları oluşturdukları, böylece enerji (ışık) parçacıkları olan fotonların ilk kez her tarafa dağılmış olan elektronlara çarpmaktan kurtulup serbestçe boşlukta yol almaya başladıkları andan kalan fosil ışınım. Günümüzde evren çok genişlemiş ve soğumuş olduğu bu fosil ışınım, 2,7 K (yaklaşık -270 C) dereceye karşılık geliyor. WMAP, bu fosil ışınım içinde 1 derecenin 100.000'de biri ölçeğine kadar çok küçük sıcaklık farkları belirledi. Bu farkların incelenmesi, evrenin yaşı, içeriği, yapısı ve geleceği konusunda çok kesin veriler ortaya koydu.Bu verilere göre, evrenimizin 13,7 milyar yaşında olduğu hesaplanıyor.
    Büyük Patlama'dan bu yana evrenin yayılması ve genişlemesi, sonsuz değil sınırlı bir hızla devam ettiğine göre evrenin boyutları sonsuz olamaz.
    Mehmet Yozcu 21 Ekim 2013
    bence şöyle bir örnek üzerinden gitmek doğru olacaktır:Sayıları saydığımızda sonunun gelmediğini biliriz evrende aynı böyledir sürekli genişler peki bu genişlemeyi sağlayan enerji biterse evren başladığı yere geri mi döner tabikide hayır onuda şöle bir örnekle açıklayalım:sürekli hızla koşan birisi yorulduğunda durur ama bu o kişinin yorulduğunda yani enerjisi bittiğinde geri döneceği anlamına gelmez o insan orda oturup dinlenir ve güç kazandığında tekrar koşmaya başlar işte evrende böle sürekli genişler. yada şu örneğe bakalım:bir otomobil sürekli gider ve yakıtı bittiğinde benzincide durur tekrar yakıt alıp yola devam eder işte evrende böyledir yada son olarak şu örneğe bakalım:bir düşünün herhangi bir insan 0 yaşından 70 yaşına kadar gelsin bu kişi yemek yiyip su içip oksijen alıp 70 yaşına kadar gelmiş bu kişi 0 yada 2 yada 3 yaşına geri gelebilirmi tabikide hayır işte evrende böledir ee diceksinki bu kişi ölmeyecekmi evet ölecek ama o ölecek kişi nin çocuğuda var o çocukta başka çocuk doğrur bu şekilde üreyerek durmadan insanlık ilerler evrende bu şekilde hiç durmadan doğurur
    ibrahim türkan 25 Ocak 2014
    Evrenimiz başka evrenlerin içinde olabilir, yani bir zamanlar evrenin samanyolu galaksisinden ibraret olduğunu biliyorduk, aynı o mesele. Ana evreni bir okyanus olarak düşünürsek bizim yaşadığım evren okyanusun ortasında yüzen adalardan biri olabilir.
    Sedat Hutoğlu 23 Ocak 2014
    evren belli oranda büyüyor .Belli oranda büyüyorsa sonu var demektir peki o zaman biz neyin içindeyiz ? Buda paralel evren teorisine yol veriyor bi araştırın derim.
    ASdas wqeqw 14 Temmuz 2014
  • +1
    Evren sonsuz değildir.Tek sonsuz olan Allah'tır.Ve evren ışık hızında yakın bir hızda büyüyor.
    Mr.Physics 15 Ağustos 2014
    Evren ışık hızından daha hızlı büyümüş yani evren ışık hızını geçebilir
    Yaşar Göktaş 23 Ocak 2015
    Evren sonsuz değildir. Evren büyük patlamadan beri sürekli hızlanarak henüz büyüklüğünü bilemediğimiz ve hiçkimsenin göremediği bir şeyin(bence sonsuz olan bu göremediğimiz şey) içinde genişliyor. Bazı teorilere göre var olan diğer evrenleri barındıran şeyin içinde.(bu sonsuz olan şeye uzay diyebiliriz belki) yani sonsuz olan şey uzay olabilir çünkü atomların arasındaki boşluğada uzay deniyor
    Yeldar Gül 27 Ocak 2015
    Bilinen evren bir yerden başladıysa bir bitiş cizgisininde olduğunu düşünüyorum sonsuz olamaz, Peki çizgiden sonra ne var belki başka daha büyük evrenler buda mutlak sonsuzluk demektir son diye birşey yok. Daha güneş sistemini geçemedik diyenler var. Dinler yüzünden beşbin yıl boyunca ok atmaktan daha ileri gidemedik. Bugün bu tartışmaları yapmıyor başka gezegenlere yerleşmiş çayımızı yudumluyor olacaktık.
    Mustafa Mutlu 09 Şubat 2015
    Evren sonsuz mudur sorusunun cevabı muhakkak ki ''sonludur'' olmalıdır. Gerek bilimde gerekse dini ispatlarda, basit bir mantıkla, ''evrenin oluşumu'' diye bir tabir kullanılıyorsa ve düşünüleceği gibi oluşmuş bir varlığın sonu ve miktarı var demektir. Bu miktar ne ile sınırlandırılmış, bizim sadece bunun cevabını bilmeye ihtiyacımız vardır. Bence bunu denemek bizi bir adım ileriye götürecek bir yoldur. Kur'anda bahsedildiği gibi: Biz göğü büyük bir kudretle bina ettik ve şüphesiz ki biz onu genişleticiyiz'' ( Zariyat 51/47 )
    "O inkâr edenler görmüyorlar mı ki başlangıçta göklerle yer birbiriyle bitişikken, biz onları ayırdık ve her canlı şeyi sudan yarattık. Yine de onlar inanmayacaklar mı?"(Enbiya, 21/30)

Dinden konuşmayalım sadece ilimle konuşalım diyecek ya da düşünecek değerli arkadaşlarıma da söylemek isterim ki,

''Vicdanın ziyası ulum-u diniyedir. Aklın nuru fünun-u medeniyedir. Bu ikisinin imtizacıyla hakikat tecelli eder. Bu iki cenah talebenin himmetini pervaz eder. İftirak ettikleri vakit birinciside taassup, ikincisinde hile, şüphe tevellüd eder.
    Risale-i Nur.
    Demem o ki din ile bilim bir aradadır. Kur'andan yola çıkılarak araştırmalarımızda ileriye büyük bir adım daha atabiliriz. Bilim insanı da her türlü teoriyi göz önünde bulunduran araştırıcı insandır.
    ceyhun çelik 25 Mart 2015
    evran sonsuz deyildir evren sadece ivmeli bir hızla genişlemektedir. insanlar evrenin sonu vardır derken sabit kaldıkarını söylemiyorlardır. hem evren sonsuzsa bilim insanları evrenin genişlediğini neden söylüyorlarki . evren sonsuzsa genişliyen evren deyil, ivmeli bir hızla İLERLEYEN GALAKSİLER FLN DIR
    mervan monis 21 Haziran 2015
  • +1
    Evren Sonsuzdur bana göre. Evrenin başı da yoktur ayrıca çünkü Bigbang ( Büyük Patlama ) Olmadan Önce Yinede Evreni Temsil ediyordu Zaten Her şey. Yani Bana Göre Bir Sonu Yok. Ayrıca Din ile Bilimi karıştırmayın bunu yapmak çok saçma olur.
    Beril Koç 15 Eylül 2017