Kütlenin zamanın yavaşlatmasını tüm hareketlerde yavaşlatıcı etkisi oluşturması olarak bakabilirmiyiz? Böylece atomik saat olarak kullanılan sezyum bozunumunuda geciktirebilir.

Yunus Ilik 25 Ağustos 2020
    şöyle bir düşünce deneyi yapsak. Dünya atmosferinin ayda olduğunu düşünsek bu durumda aydamı hızlı hareket ederdik yoksa dünyadamı? Ayda daha hızlı koşar, hızlı hareket ederdik gibi duruyor. Çünki kütle fazlası olan dünyadaki etkinin ağırlığımızla bizi yavaşlatmasından ayda epey kurtulmuş olurduk. Aynı şekilde kütle tüm hareketlerde yavaşlatıcı etki oluşturuyor olabilir.
    Yunus Ilik 25 Ağustos 2020
    Eğer kütleye doğru hareket etmiyorsak
    Yunus Ilik 25 Ağustos 2020
    Yüksek hızlarda zamanın yavaşlamasıda parçacığın iç etkileşiminin zorlaşması, iç hızlarının yavaşlamasıyla olabilir. böylece parçacıkların bozunmasıda gecikebilir
    Yunus Ilik 25 Ağustos 2020
    Kutlecekimsel zaman daralmasi , zaten bilinen birsey.
    Bu nedenle daha onceki sorum da, boslukta cekimsiz ortamdaki hidrojen atomlarinin elektron spinlerinin periodlarinin evrensel olmasi gerektigini yazdim.
    Sizin konunuz icin wiki zaten yapmis “ Zaten oyle
    Wiki “ This has been demonstrated by noting that atomic clocks at differing altitudes (and thus different gravitational potential) will eventually show different times. “
    morgan 26 Ağustos 2020
    Bu soruyu biraz zenginleştireyim.

Kütlenin merkezinde kütlekimi sıfır olduğu halde...
    a) Zaman ne durumda ve niye dış uzaydaki kütleçekimsiz ortamdan farklı olur?

b) Kütle üzerine düşen cisimlerin hareket vektörleri niye merkezedir? Oraya ulaşana kadar batmaya çalışırlar? (Eğer ortam yoğunluğundan daha fazla yoğunlukta ise... Bu direk zaman ile ilgili değil. Ama dolaylı yoldan cevaba pencere açıyor.)
    Burtay Mutlu (shibumi_tr) 26 Ağustos 2020
    Sorunuzun cevabına gelince, önceki cevapla aynı mantıkda...
    Sezyum atomu o ortamda aynı sonucu verir. Tabii ortamlara göre kıyaslarsak göreceli olur. Her durumda elimizdeki sonuç aynı olur.
    Yani kütleçekimsel zaman genişlemesi, tüm hareketleri etkiler.

Burada sorgulaması gereken şey. Neden? ve Ne kadar küçük?

Zaman genişlemesi hangi düzeyde etkin olmalı ki, tüm hareketler eşdeğerli etkilensin?
    Cevabım, "enerji paketçikleri- quantum düzeyinde olmalı"...
    Yani kuarklar ve varsa onların alt bileşenleri de aynı oranda etkileniyor olmalı. Çünkü ancak bu şekilde olursa ancak atomun bütünlüğü ve simetrik dengesi bozulmaz.

Bir düşünün, sezyum atomunun titreşimi zaman genişlemesiyle yavaşlarken, aynı sezyum atomunun atol altı veya temel parçacıkların etkilenmediğini...
    Yapısal bütünlüğünü koruması mümkün olur mu?
    Burtay Mutlu (shibumi_tr) 26 Ağustos 2020
    https://www.fizikist.com/beyin-firtinasi/44911/ sorusu da bu konuyla bağlantılı...
    Burtay Mutlu (shibumi_tr) 26 Ağustos 2020
    Öncelikle zamanın tanımını yapmalıyız. Fizikte zaman değişim olarak tanımlanır. Yani zamanın değişim olarak kabul edilmesi aksiyomdur.

Genel göreliliğe göre kütleçekimi zamanı yavaşlatır. Atomik saat olarak kullanılan sezyum bozunumu kütleçekim arttıkça yavaşlamaktadır. Yani zamanın yavaşlamasından kastedilen değişimin yavaşlamasıdır.

Verdiğiniz örnekte Dünya'nın kütleçekimi Ay'dan daha çoktur. Bu yüzden Dünya'daki sezyum bozunumu Ay'a göre daha yavaştır yani zaman daha yavaş akar.

Genel göreliliğe göre yüksek hız da zamanı yavaşlatır. Örneğin bir yerde duran mekiğin yanından yüksek hızla giden diğer bir mekiğin geçtiğini düşünelim. Birinci ve ikinci geçiş arasında duran mekiğin içindeki sezyum 30 kere bozunduysa yüksek hızdaki mekiğin içindeki sezyum daha yavaş bozunur, mesela 20 kere bozunur.

Yüksek hızın ve kütleçekiminin zamanı yavaşlattığı deneylerle kanıtlanmıştır.
    Ahmet Yılmaz 26 Ağustos 2020
    Kütle nasıl zamanı yavaşlatır?
    Türker Türksever 2 27 Ağustos 2020
    Ahmet Yılmaz 27 Ağustos 2020

(İşte genel göreliliğe göre "şöyle şöyle" demeden ya da uzay-zamanın bükülmesi diye kestirip atmadan...)
    Burtay Mutlu (shibumi_tr) 27 Ağustos 2020
    Basit bir orneklenmede yapmaya gayret edecegim.
    Bu ornekte bazi imkansiz kabullenmelerde bulunmaniz gerekecek.Daha bilimsel bir ornegi bulana kadar.

Diyelim Mars'a ilk koloniyi gonderdik, o sirada da Venus'u desiyoruz, bir baktik yeraltinda artik yasamayan venuslulerin elektrik santralleri var,cok fazla da enerji uretiyor, devir daim makinesine yakin birsey yapmislar., salteri actik, ve bu enerjiyi mars'a gondermek istiyoruz.

MABD basbakaninin yegeni de ihaleyi kazandi, teller cekecekler, Mars'a kacak elektrik gonderiyoruz.

Ne yapacak muhendis :) ?
    O telleri Venus'ten Mars'a direk cekemeyecek, Dunya sahasinda neredeyse yari cember yapacak. .(Ayni duzlem ve dogruda olduklari zaman teller kopmasin diye )

Bir uzay mkigi gonderip, Venus, DUnya ve Mars'a, ve tellerin durumuna bakan bir muhendisin gordukleri :

Burada teller UzayZaman egrileri , kavisli tel de Dunya'nin kutlesi nedeniyle bukulmus olan UzayZaman.

Normalde Dunya olmasaydi , Uzayzaman dogrusu ile is halledilirdi.Ama DUnya sahasindaki kavis , bizim projeyi biraz yavaslatti.

Benim tellerden gecirecegim amper ise fiks, o zaman da ne oluyor? Sure artiyor.Nerede artiyor ? Dunya'da.
    Peki nicin ? Dunya'nin kutlesi uzay zamanin ezberini bozup, onu bukuyor.Telleri de maalesef bu kavise uygun cekiliyor.

morgan 27 Ağustos 2020
    Belki şöyle bir cevap verebiliriz. Yoğun kütle yoğun bir enerji etkileşim alanıdır. Ve belki henüz tamda anlayamadığımız bu enerji alanlarının yoğun etkileşimi tüm hareketleri etkileyip yoğunluğa bağlı yavaşlamasına sebep olabilir. nasılki suda yavaş yürüyebiliyoruz misali. Belkide durum böyle basittir. sonuçta ışıkta yoğun ortamda daha yavaş hareket edebiliyor. Ayrıca kütle uzayı kendine doğru sıkıştıracaktır. Einsteinin uzayın bükülmesi dediğide bundan kaynaklanıyor olabilir.
    Yunus Ilik 27 Ağustos 2020
    Belkide aşırı sıcak ve soğuğunda zamana etkisi vardır. Ama madde bunu yoğunluğunu artırıp azaltarak kısmı kompanse ediyordur. Yani zaman üç boyutlu yapının tüm madde ve enerji alanlarının etkileşimlerinden , hareketlerinden ortaya çıkıyor olabilir.
    Yunus Ilik 27 Ağustos 2020
    Öyle gözüküyorki uzayda hiçbirşeyi ne mutlak kabul edebilir nede referans alabiliriz. Evren bir evrimsel etkileşim ağı gözüküyor.
    Yunus Ilik 27 Ağustos 2020
    Hepsi evrimsel kısmı doğrular olabilir
    Yunus Ilik 27 Ağustos 2020
    "Bu masum soruyu (Kütle nasıl zamanı yavaşlatır? ) kim açıklayarak, gerçekten cevaplayacak? :-)", masum soruyu basitce aciklamak icin zaman da gerekiyor.Genelde bazi sorulara gec cevap vermemin nedeni de bu.
    Su an o soruyu askiya alsam da, bir kiyaslama yapayim.
    Kutlenin zamani yavaslamadaki etkisi, hizinkinden az (sanirim ).
    Ornek olarak uzay istasyonlarindaki zamanin Dunya'ya kiyasla daha yavas aklmasi.
    ( Bu arada bu cevabi yollamistim ama cikmamis, aklimda kalani tekrar yazdim )
    morgan 27 Ağustos 2020
    Zaten madde dediğimizin temelide sıkışan uzayın etkileşiminin değişmesi ve sıkışan uzayın temelde yoğunlaşıp çevresine göre enerjisi olması. yani hadi birim diyelim. birim uzayın yoğunluk farkı. Tabii parçacıklar her birim uzayın birleşmesinde farklar oluşturarak evrilmiş gibi. tabii uzayın sıkışmasıda sorunsuz olmayıp maddeleşirken kısmı karşıt parçacıklarını oluşturuyor. Bundanda alan etkileşimleri ortaya çıkıyor. yani alanlar ortaya çıkıp 4 kuvveti oluşturuyor mesela. evrenin geleceğine tahminlerde bulunuyoruz ama evrimsel sureç evreni nasıl bir hale sürükleyebilir bilinemez bence. Evrenin toplam enerjisi enerjinin evrenin alanının sıkışması ve farklılaşmasından kaynaklandığından toplam enerji hep sıfır olacak gibi. evren genişlemesi hiper bi uzay alanında olabilir ve evren kendine ham uzay karıyor. Evrenin başlangıcı uzay alanında bir evrimsel süreç olabilir. Ve uzay alanıda ham uzayda evrimsel bir süreç olmalı. Yani evrenin enerjisi toplamı sıfır olmalı ama sabit olmamalı gibi görünüyor. Buda büyük patlamada herşey atom boyutu durumunun olmayacağını düşündürebilir. Patlama olabilir zaten evrende yıldızlar sürekli patlıyor. Süpernova patlamaları nasılki büyük enerjilerle büyük atomları oluşturuyor ve belki evrenin dokusundan, alanında etkiler oluşturuyordur. Büyük patlamada böyle evrimsel bir süreç olabilir. Ancak biliyoruzki bunlar doğru olsa bile temel cevaplar deyiller. Henüz anlayamadığımızdan yanlış sorular soruyor olma ihtimalimizin daha anlamlı olduğunu düşünüyorum.
    Yunus Ilik 27 Ağustos 2020
    @morgan, Cevabınızı doğru anladıysam, mecazlarla çok güzel olmuş.

Uzay istasyonlarının hızından dolayı genişleme var tabii ama dünyanını kütle çekimi ile yüzeydeki genişleme dünya üzerinde biraz daha fazla gibi...
    Burtay Mutlu (shibumi_tr) 27 Ağustos 2020
    Link vermeyi sevmiyorum biliyorsunuz, ancak gereken kisimi (mecburen) ekliyorum.
    WIki:
    With current technology severely limiting the velocity of space travel, however, the differences experienced in practice are minuscule: after 6 months on the International Space Station (ISS), orbiting Earth at a speed of about 7,700 m/s, an astronaut would have aged about 0.005 seconds less than those on Earth.

Ikincisi
    The difference isn't noticeable though — after spending six months on the ISS, astronauts have aged about 0.005 seconds less than the rest of us. That means when astronaut Scott Kelly gets back from his year-long stay on the ISS, he'll technically be 0.01 second younger than his twin brother Mark Kelly who stayed on Earth.

morgan 27 Ağustos 2020
    uzay alanının boş olmadığını biliyoruz ve belkide uzayın daha suptil halinin etkileşimi ve yoğun olarak bu süptil alandan evrimleşen madde- kütlenin tespit edilemeyen bu alanla etkileşimi kütle çekimini oluşturuyordur. yoğun kütle alanı uzayı kendine doğru haliyle küresel olarak sıkıştırması Einsteinin bükülme dediği durumu oluşturuyordur. Ve bu suptil alanın kendisinden oluşan madde- kütlenin bu suptil alanla yoğun etkileşimi tüm hareketleri yavaşlatarak zamanında yavaşlamasına neden oluyordur. yoksa uzayın eğrılmesiyle yoğun kütle üzerinde duran bir cismin ağırlığının artmasını açıklayabilirmiki. yada uzayın bükülmesi ayın dönüş hızının dünya ile kilitlenip aynı yüzünü görmemize sebep olabilirmi? tabiiki çekim gücü uzayı dünyaya doğru sıkıştırıyodur. buda uzayın bükülmesi dediğimiz durum olurmu?
    Yunus Ilik 27 Ağustos 2020