doppler kaymasıyla uzaklık hesaplamak mümkün müdür?

kardelen yılmaz 24 Mayıs 2015
    cismin ivmesi hesaplanabilir, mesafe için aynı şey söz konusu değil
    sehmus 24 Mayıs 2015
    eklenecek başka birkaç hesaplamayla mümkün olabilir aslında
    Sefa Selçuk 24 Mayıs 2015
    Elbette, bu hesaplamalar zaten yapılıyor, yıldızların etrafında dönen gezegenlerin keşfi dobbler kanunu sayesinde bulunuyor, yıldız ve etrafındaki gezegenler birbirne çekim uyguladıkları için titreşiyorlar yani basit olarak nasıl anlatsam bi topa ip bağlayıp elimizle dairesel olarak döndürdüğümüzde sapmalar olur gezegenler de böyle bulunuyor. iyi anlatamadım ama youtube da bulabilirsin videolar
    Tolga Atalay 24 Mayıs 2015
    teşekkürler aradığım cevap buydu:)
    kardelen yılmaz 24 Mayıs 2015
    Uzaklaşan ya da yakınlaşan cisimlerden yayılan dalgaların frekansınızn değişmesine dayanıyor. Ses örneğinde, duran gözlemciye yaklaşan sirenin, yaklaşırken ve uzaklaşırken frekansınınz değişmesi gibi. Burada söz konusu olan materyalimiz ise ışık... Yıldızların yaydığı ışıkların frekansı, yıldız bizden uzaklaşırken uzar. Yani kızıla kayar. Yıldız ışığındaki kayma (kızıla veya maviye) ile yıldızın uzaklığı saptanır.
    Burtay Mutlu 25 Mayıs 2015
    öyleyse hem uzaklık ölçülebiliyor hem de uzaklaşıp yakınlaştığı anlaşılıyor dimi
    kardelen yılmaz 25 Mayıs 2015
    Evet... Tabiii milimetre milimetre değil ama aradaki mesafeye oranla küçük bir (+/-) ile... Uzaklaşan cisimlerle aradaki uzay arttığı için ışığın dalgaboyu uzar, kızıla kayar. Hatta kızıl ötesine... Özellikle galaksilerin uzaklaşma hızlarını bulmada faydalı. Çünkü her galakside belli ışık yoğunluğunda olan belli tip süpernovalar var. Bunlar ancak belli bir kütledeki yıldızlar için geçerli. Bu nedenle de ışık yoğunlukları aynı. Bu ışıklardaki kayma oranına göre yaklaşık olarak o galaksinin uzaklığı ve uzaklaşma hızı tespit edilebiliyor.
    Burtay Mutlu 26 Mayıs 2015