-6

Açıklamalar farklı gibi görünüyor çünkü fizikte çok farklı düzeyler, farklı ölçeklerde farklı anlayışlar var. Her açıklamayı kendi ölçeği ve enerji düzeyinde değerlendirmek ve "kütle" denildiğinde neyin anlatılmak istendiğinin ayırdına varmak gerekir. Büyük ölçekte yani gram, kilo ya da ton gibi ölçeklerde sorun yoktur. Kütle hep aynı şeyi ifade eder. Ama atom düzeyine indiğinizde "kütle" kavramı içinde parçacıkların bağlanma enerji değerleri önem kazanır. Yani, bir hidrojen atomunun kütlesi denildiğinde, atomu meydana getiren parçacıkların bağ enerjileri de bu kütleye dahil edilir. Bu yüzden atomu meydana getiren parçacıkların kütleleri sabit olmasına rağmen, aynı sayıda parçacık içeren iki farklı atom farklı ağırlıkta olabilirler. Hatta daha fazla parçacık içeren bir atom daha az parçacıklı bir atomdan daha hafif olabilir. Parçacıkların bağlanma enerjileri aynı değildir çünkü. Ama, daha küçük düzeyde yani tek parçacıklar düzeyinde "kütle" kavramı artık sabitlenir. Enerji en küçük düzeyde madde, parçacık meydana getirirken hep eşit davranır. Tüm "aynı" parçacıklar özdeştir. Yani, tüm elektronlar, tüm aynı kuarklar, tüm nötronlar, tüm protonlar özdeştir. Parçacık düzeyinde kütleler sabittir hiç değişmez. Enerji "spin" denilen bir momentum sayesinde "kütle" olur. Yani bir miktar enerji bir miktar hareketle en küçük düzeyde madde meydana getirir. Bu "spin" sabittir. Bir parçacık spini ile birlikte var olur ve bu spin hiç değişmeden bu parçacığı temsil eder. Artık bu parçacığın kütlesinde her hangi bir artma ya da azalma söz konusu olmaz. Yani parçacık düzeyinde kütleyi ne arttırabilir ne de azaltabiliriz. Parçacık yapısı net ve sabittir. Yani bu kütle bir pakettir ve ne küçülebilir ne de büyüyebilir. O yüzden de doğa bizim gibi mükemmel yapılar meydana getirebilmiştir. Düşünsenize; bir binayı inşa ederken tuğlalar aynı ebatta olmazsa nasıl duvar öreceğiz? Tuğlalar gibi tüm yapıtaşı olan parçacıkların hepsi özdeş olmak zorundadır. Sonuçta; "kütle" tanımı farklı ölçeklerde kullanım durumlarına göre farklı olabilir. Her ölçeğin tanımı kendi ölçeğinde geçerlidir. Eğer büyük ölçekteki bir olayı küçük yani kuantum ölçeğinde ya da küçük ölçekteki bir olayı büyük ölçekte tanımlarsak o zaman işte "klasik fizik" ve "kuantum fiziği" gibi iki farklı fiziği karıştırmış oluruz. Yanlış anlaşılmalar farklı açıklamalar bu yüzdendir.