1

Bir cismin ışık hızına yaklaştıkça boyut daralması yaşamasının sebebi ışık hızının, hem sabit noktadaki referansa göre hem de hareket halindeki cisme göre sabit olmasını sağlamaktır. Yani düşün ki ışık hızına çok yakın hızda giden şeffaf bir trenimiz var. Bu trendeki bilim adamı bir düzenekle trenin arka kısmından ön kısmına ışık sinyalleri yollayarak ışık hızını ölçüyor ve yaklaşık 300 bin km/sn buluyor. Dışarıdan bakan gözlemci de şeffaf trenin arkasından öne giden ışığı görebiliyor ve o da bir cihaz yardımıyla hızı hesaplıyor ve o da 300 bin buluyor. Peki bu nasıl olabilir? Zaten yaklaşık 300 bin km/s hızla giden aracın içerisinde ışık hızı nasıl 300 bin km/sn olarak ölçülebilir? O zaman dışarıdan bakan gözlemci "trenin hızı" + "içindeki ışığın hızı" olacak şekilde ışığın hızını toplam 600 bin km/sn olarak görmesi gerekirdi. Bunun böyle olmamasının sebebi trende zamanın sabit gözlemciye göre yavaşlaması ve boyut daralması yaşamasından kaynaklanır. Bu boyut daralması da görelidir. Sabit gözlemci trenin boyutlarının daraldığını görür. Trendeki kişi ise sabit gözlemcinin boyutlarının daraldığını gözlemler. Örneğin; fotonlar ışık hızında hareket ederler. ışık hızında boyut teorik olarak sıfır olmaktadır. yani fotonlara göre evrende boyut yoktur. 13 milyar ışık yılı uzaklıktan gelerek dünyamıza çarpan bir fotona göre bu iki nokta arasındaki mesafe sıfırdır yani o yıldız ile dünyamız birbirine yapışık durumdadır. Foton yıldızdan dünyaya kadar hiç yol kat etmemiştir ve arada hiç zaman geçmemiştir.

Mehmet Ali 6 yıl önce 0