• +2

Karadelik birleşmesi ya da nötron yıldızı birleşmesi sonucu oluşan kütleçekimsel dalgalanmaların hızı, evrenin genişleme hızına ve gözlendiği noktaya göre değişkenlik gösterir mi ?

• +1
    hız göreceli bir kavramdır hareket gibi ve biz bu dalgaları saptarken olaydan açığa çıkan bir çok dalgayı ve parçacığı saptayarak nicelikleri hakkında fikir sahibi olabiliyoruz . Evrenin genişleme teorisi ne göre bir bağlandı bence olmaz çünkü açığa çıkan dalganın nicelikleri kaynağa bağlıdır
    onur cem dağ 01 Kasım 2017
    Bu fark edebileceğimiz bir durum olmaz sanırım. Zaten kütleçekim dalgaları çok zayıf. Ancak çok güçlü kaynaşmalar sonucunda saptanabiliyor.

Ancak teorik olarak (olmadığı hala şüpheli, eter gibi ) uzay dokusundaki bir dalgacık olarak hareket ettiğine göre, dokunun maruz kaldığı tüm transformasyonlardan da etkilenmesi lazım.

Yani elektromanyetik dalgaların verdiği tepkilerden farklı olacağını sanmıyorum.
    Aslında, fotonun bir sörçü olduğuna yönelik varsayımımda da, fotonu taşıyan dalgalar ile kütleçekim dalgalarının benzer özelliklere sahip olduğunu düşünüyorum.

İkisi de doku tarafından taşınan kuvvetler. Fark olarak elektromanyetik dalgaların ki ikincil bir kaynaktan yayınlanırken, kütle çekim dalgaları daha çok (EGD) evrenin genişlemesinden kaynaklandığını düşündüğüm dalgaların, yoğun enerji alanlarına denk gelip kırıldığında yansıyan eko dalgalar olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden de çok zayıflar.
  • +1
    Bana göre ; Karadelik ya da nötron yıldızı birleşmesi sonucu büyük enerji açığa çıkar. Tabi zaman bize göre hız değişirse görecelidir. Herkese göre değişkenlik gösterir teorisine hemfikirsek ; Karadeliğin bize göre konumu ve uzaklığı yani aramızdaki mesafeyi de bulmak , bilmek zorundayız ki biz bundan ne kadar etkileniriz sorusunu kendimize soralım . Yani şöyle ; 500 bin ışık yılı uzaklıktaki yıldız patlaması veya birleşimi demek var . Bir de 1 milyon ışık yılı uzaklıktaki patlama sonucu açığa çıkan enerji var . Enerji yani dalganalarak gelen elektronlar bize ulaşırkende yayıldığı için enerji küçük hissedilir . Ve bu yüzden de dediğim gibi mesafenin çok önemi var tabi bu aradaki gezegenlerin kütle çekimide ... Evrenin genişleme hızına gelince ; Hızını ölçmek günümüz teknolojisince mümkünlüğü zor olup belirsizliğiyle beraber genişlemesine bir çok örnek verebiliriz . Her gezegenin varlığı birşeyi amaçlar... Kütle çekim dalgaları zayıf değil bize ulaşana kadar zayıflar , ve bize etkisi bu yüzden küçüktür . Eğer konu dünyamıza etkisiyse bunu hesaplamak zor olmayabilir ancak tekrardan bana göre konu evreni kapsıyorsa daha uzun uğraşlar içerisinde olmamız lazım .... Teşekkür ederim
    Batıkan Muratgül 04 Kasım 2017
    Burada sorun patlamadan sonra buraya gelen şeyin bildiğimiz tür enerji olmayışı.
    Yani elektron ya da foton hareketi ile tespit edilmiyorlar.
    LIGO'da uzay-zaman dokusunun bükümü ile tespit ediliyorlar. (Farklı bükülen uzaydaki, zaman ölçüm değerlerinin değişmesi sonucu, lazerin mesafeyi alma sürelerindeki farklarla...)
    Görüşleri, bu çerçevede (tekrar) degerlendirmekte fayda olur diye düşünüyorum.
  • +2
    Burada sorun patlamadan sonra buraya gelen şeyin bildiğimiz tür enerji olmayışı değil ... Bize gelene kadar açığa çıkan büyük enerjinin manyetik alansal bir dalga olarak hissetmemiz ve gözlemlememiz. Belkide bakış açımızı değiştirirsek mantıklı bir cevap ve yorum daha bulabiliriz. Değerlendirmek derken de , farklı bükülen uzaydaki , zaman ölçüm değerlerinin değişmesi sonucu, lazerin mesafeyi alma sürelerindeki farklarla ( mesafeyi alma ve bize etkisini ) aynı çatı altında toplasak cevabı bulmaya yaklaşmaz mıyız? Dediğiniz şey neticede kanun değil. Benim de değil . Sadece Fikirlerle Aynı çatı altında toplamakla bir şeyler elde edebiliriz. Einsteinin hayatının son demlerini her şeyi bi çatı altına toplamak gibi ....
    Batıkan Muratgül 05 Kasım 2017
  • +2
    Yani bize 1 milyon ışık yılı uzaklıkta ki bir nötron çiftinin birleşmesi sonucu gelen kütleçekimsel dalgaların 1 milyon ışık yılı önce oluştuğunu kesinlikle söyleyemeyiz mi ? Çünkü nasıl fotonun, genişleyen uzayda alması gereken mesafe, genişleme hızına göre artıyorsa aynı şey neden kütleçekimsel dalgalar için geçerli olmasın ?

Peki ya bu dalgalar, ışıktan hızlı hareket edebilen uzayın " kendisi " ile taşınıyorsa ? Buna ne derdiniz ?
    Sayın Hiçkimse, bakış açımın, bir evren dokusuna ihtiyaç duyduğunu biliyorsunuz. Bu yüzden tekrarlamayacağım.

Uzay'ın bu dokusunun bırakın ışıktan hızlı hareket etmesini, hareket etmesini bile zor düşünebiliyorum. Evet genişleme ışıktan hızlı olabilir. Ama bu dokunun da hareket etmesini gerektirmiyor. Hareket eden şey (EGD) dalgalar. Tabii bence...

Işıktan hızlı derken aslında C sabitini ve onun bu doku içindeki maksimum hızını kastediyorsunuz diye düşünüyorum. Bu dokunun içindeyken hiç bir şey bu hızı aşamaz.
    Ama bu doku dışına belki çıkılabilinir. Mesela solucak delikleri bu iş için uygun gibi. Doku olmayınca, zaman da yok. (Yolcunun özgün zamanı hariç) . Alınan mesafe, bu dokuya göre ışık hızından çok üstün olabilir.
    Ama solucan delikleri kurgusal durumlar. Doğa da varsa bile pek yaygın değiller.
    Var olan ikinci ortam ise (ışığın, ışık hızından daha hızlı olabileceği) , bu (EGD) dalgaların , dalga genişlikleri arasında kalan bölüm. 1 Planck mesafesi olduğu için, bunu farketmekte imkansız...

Sonuca gelirsek, ilk dediğiniz bence de doğru; "kütleçekimsel dalgaların 1 milyon ışık yılı önce oluştuğunu kesinlikle söyleyemeyiz... "
    İkinci söylediğiniz ise bir anlamda kesin doğru; "... uzayın "kendisi" ile taşınıyorsa ..."

@Batıkan, manyetik dalgalarla, elektromanyetik dalgalar arasındaki farkı manyetik dalgaları nasıl ayırt ettiklerini bilmiyorum. Bu nedenle bakışlarımız farklı olabilir.

Düşüncemde evrendeki tüm (tür) dalgaların hızı; aynı ve sabittir(C). Farklılıkları yaptıkları işten gelir. Yani bence kütleçekimsel dalgalarla, fotonu taşıyan dalgalar arasında teknik olarak çok fazla fark yok.

• +1
    Çok fazla fark olmamasıyla beraber ; görüşüme uygun olarak , kütleçekim dalgalarının kaynağı ve en önemli olan yine mesafedir.
    Batıkan Muratgül 13 Kasım 2017
    :-)
    Kimin ayağına bastık acaba?
  • +1
    Evet, başarılar dileriz. Kurt kocayınca, ...
    Sanırım neyi öğreneceğimi anladım...
    Daha önce de "öğren önce" de kuantum fiziğini kastetmiştiniz diye hatırlıyorum.
    Daha öğrenmedim. Öğreniyorum.
    Erdem Utku Çetin 15 Kasım 2017
    @ Erdem Utku Çetin, :-)

İsterdim olmayı çok ama ;
    Değilim bir bilgin... Bildiğim bu...
    Kuantum fiziği hakkında yazdıklarımda da ciddiyim. Yazdıklarınızı da ciddi bir mesaj olarak ele alıp, ne olabileceğini sorguladım. Hepsi bu...

Hoş geldiniz...

Biraz tatsız bir zamana denk geldi katılışınız.
    Forumda fizik hakkında az bilen ama hayalgücü ile dolu dizgin çokca yazanlardarım. Arkadaşlardan ciddi katkı sağlayacağınıza eminim. (Sesi az çıkanların ki daha dolu oluyor.)
    Arada öğreniyoruz bir şeylerde, hepsi bu...