• +1

Yapıldı mı veya yapılıyor mu bilmiyorum fakat aklımdaki özgür irade deneyini sunabilir miyim arkadaşlar sizde düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Can Yılmaz 07 Eylül 2017
    Şimdi bu deney için yeni doğmuş tek yumurta ikizi aynı cinsiyetteki bireyleri denek olarak kullanmak zorundayız. Öncelikle bu iki bireyin yaşayabileceği İKİ ortam yaratmalıyız. Fakat bu ortamlar tamamıyla aynı -önlerinde duran kitabın duruş düzeni dahil- olmalı. hatta görüştükleri görüştükleri kişilerden bile duydukları ve gördükleri hareketler tamamıyla her kelimesi ve her santimetre sine kadar aynı olmasını sağlayacağız. Bu durumda bu iki bireyin yaptığı davranışlar ve verdiği kararlar tıpatıp aynı mı olur? Benim şahsi düşüncem kesinlikle aynı olur hatta konuşurken bile aynı kelimeleri aynen söyleyeceklerini düşünüyorum. Ama böle bir deney sağlanabilir mi bilemiyorum.
  • +1
    Hayır tıpatıp aynı olmaz. Çevresel ve içsel faktörleri neredeyse aynı tutsan bile zaten ikizlerin DNA'ları ve genom haritaları tıpatıp aynı değildir. Buna itafen bir araştırma linki bırakacağım aşağıya. Aynı kelimeleri ya da aynı şeyleri aynı olacak diyemezsin çünkü her insan fikri, kelimeleri, duyguları, hafızası eşsizdir. Bu eşsizliği sağlayan beyindir ve ister istemez ikizlerin bile beyinleri farklı çalışır.

Her canlı, her insan dünyayı sizin gördüğünüzden çok farklı görür. Bunun sebebinde elbet bizi biz yapan ve bizi eşsiz kılan genetik mirasımız olan DNA’nın çok büyük bir payı vardır. Fakat dünyayı farklı yorumlamamızı ve fiziksel gerçekliğe bir anlam vererek kendi gerçekliğimizi oluşturan algılarımız ve düşünce şeklimizin ne kadar önemli olduğunu göz ardı etmemek gerekir. Diğer yandan eğer dediğiniz gibi bu ikizler aynı olsaydı bu genetik çeşitlilik olmazdı demektir. Ve biliyoruz genetik çeşitlilik evrimin mekanizması için olmazsa olmazdır.

Bu deney ile özgür iradenin var olup olmadığını tam anlamı ile açıklayamayız. Çünkü bu deneyde özgür iradenin DNA farklılıklarından gelip gelmediğini ve çevresel faktörlerden etkilenip etkilenmediğini açıklayabiliriz. Verdiğimiz kararlarda, duygularımızda, eylemlerimizde dikkate almamız gereken DNA faktöründen daha önemli faktörler var. Bu başka bir konu tabi.

Evet ikizlerin birbirlerinin tamamen aynı DNA yı taşımadıkları hakkındaki düşüncen doğru ama iki bireyin birbirlerine en yakın DNA ya sahip olduğu durum tek yumurta ikizi olduğu için öyle bir örnek verdim.
    Her birey elbet dediğin gibi farklı düşünür farklı duygular içerisindedir. Fakat bireylerin duygu ve düşünceleri doğduğu andan itibaren hatta anne karnında bir birey meydana geldiğinden itibaren işittiği, kokladığı, gördüğü, hissetiği her şeyden etkilenir ve onlara göre şekillenir. Bu yüzden her bir bireyin düşüncesi ve duyguları farklıdır. Benim fikrime göre eğer dediğim ortam sağlanırsa iki bireyinde tamamen aynı kararları vereceği, aynı duygu ve düşüncelere sağip olacakları, hatta belkide konuşurken bile aynı kelime ve cümleleri kullanacakları yönünde.
    Can Yılmaz 07 Eylül 2017
    Belki belli periyotlarda benzerlikler olabilirdi fakat genel olarak beyin bu tarz benzerliklere çokca yer vermeyecek kadar karmaşık bir organ.
    Hocam bir kalemi aynı şartlar altında yere atsanız bile her denemede farklı bir düşüş yaşayacaktır.
    Berk 10 Eylül 2017
    Eğer ikizler tamamı ile aynı genlere sahip olursa ve çevresel faktörler tamamen aynı olursa; davranışlarıda aynı olur.

Ama çevresel faktörleri tamamen aynı yapmak çok zor olur.
    Yada ikizlerin tamamı ile aynı dna lara sahip olması.

Yani kendi görüşüm ile ;
    her şey atomuna kadar aynı olursa, davranışlarda aynı olucaktır.
    Hakan K 10 Eylül 2017