Bilimde çığır açan CRISPR hakkinda ne biliyorsunuz ?Gen degisim teknolojisiyle ilgili soru soruldu mu bilmiyorum.Bununla ilgili dusuncelerinizi ogrenmek isterim..

mimiuzay 06 Ağustos 2017
    Ben bu konu hakkında bir makale sitesine makale yazmıştım. Aşağıya onu atacağım umarı telif hakkına girmez ve beni dava etmezler. (:

GEN SÜRÜMÜ
    Gen sürümü, hedef genleri istenen yönlerde ve verimlilik seviyelerinde değiştirip tüm bir popülasyonu değiştirme anlamında kullanılıyor. Buradaki değiştirme sözcüğü belirli genleri modifiye etme yada kaldırmayı ifade ediyor. Gen sürümleri teknojileri ile bir çok taşıyıcısı olan sıtma gibi hastalıkların önüne geçileceği öngörülüyordu fakat bu teknolojilerin teoriden prtatiğe geçmesi için 2012 yılını beklememiz gerekiyordu. Tarımsal ve ekonik anlamda da getirileri olacağını göz ardı etmemek gerek bu teknolojinin.

Modern Gen Modifikasyon Tekniği: CRISPR
    CRISPR (Clustered Regularly InterSpaced Palindromic Repeats) bu sistemin türkçede genel bir kaşılığı yok fakat “düzenli aralıklarla bölünmüş palindromik tekrar kümeleri” şeklinde çevrilmesi en uygun şekli olacaktır. Buradaki kümelerden kasıt aslında şudur; DNA’da yaklaşık 35 baz çifti uzunluğunda bir dizinin belirli aralıklar ile tekrar etmesi söz konusudur. CRISPR-Cas yeni bir genom düzeltme tekniği olup birçok konuda heyecan verici gelişmelere yol açmakta. Bu düzeltme tekniği iki bileşenden oluşmakta; DNA’yı belli noktadan kesebilen bir moleküler makas (Cas9 enzimi); ve bu makası DNA üzerindeki hedefe yönlendiren rehber bir RNA molekülü (gRNA). DNA’ nın belirli bir bölgesinde oluşturulacak bir kırık, bir seri mekanizma ile değişikliklere neden oluyor. DNA’ mızı bir kitap yada bir metin olarak düşünürsel eğer, bu yazıdaki herhangi bir harfi silip değiştirebiliyoruz. CRISPR-Cas yönteminin şu ana kadar bilinen en ucuz, hızlı ve kolay oluşu genetik hastalıklar ve insan embriyoları dahil bir çok canlının genomunu değiştirme umudu veriyor. ( Devamı vardı ama bu kadarı yeterli sanırsam. )

Her gün DNA dizilim tekniklerinin ve gen modifikasyon tekniklerinin bir çok genetik bozukluğa çözüm getirdiği ya da tedavi ettiğini görüyoruz. Mutasyonlu genin çıkarılması, süper-bebekler, genomu bulunduğu gezegene göre yeniden düzenlenen " süper evren gezgini insanlar ", tarımda ürün verimliliği arttırmak ve ürünün daha sert ortamlarda ( MARS ? ) yetişmesini sağlamak. ( Bu yapılıyor ). Üst-insan'a doğru atılan ilk adım CRISPR'dir sanırsam. İnsan Genom Projesi 2000 yılında tamamlandı. Bu insanlık için ay'a çıkmatan bile öte bir gelişme idi. Şimdi ise 46 ciltten
    ( 46 kromozom ) ve 30.000 başlıktan ( 25.000-30.000 ) oluşan Yaşamın Kitanı DNA'nın telif hakkını CRISPR ve türevleri ile alıyoruz. ! İnsalığın mars'a yerleşmesinden bile daha önemli bir gelişmedir bu.

Yaradılışı yeniden " düzenlemek " . Ve bazen " yaratacak " kadar ileriye gitmek.
    Kemal ( Bay Hiçkimse ) 06 Ağustos 2017
    Yazı çok iyiydi. Sadece son satırına katılmıyorum. DNA kılıfında bilgi taşındığına dair bir yazı okumuştum ama yazıyı bulamadım. "Eğer siz de okuduysanız" bu olasılık hakkında siz ne düşünüyorsunuz?
    Hiç Kimseyle Tartışmaz 06 Ağustos 2017
    mimiuzay 06 Ağustos 2017
    Son kısım makalede yoktu yani benim yorumum. Tartışmaya açık olduğunu düşünüyorum son satırın. Diğer yandan sanırsam " DNA'da bilgi depolanma " haberinden bahsediyorsunuz. DNA hem uzun süreli bir genetik depolama alanı oluşu hem de 6 milyon bazlık bir alana sahip oluşu onu diğer depolama seçeneklerinden bir adım öne geçiriyor. Populer Science de DNA'ya bilgi depolandığı sonra DNA'nın dizilimlerinin çıkarılıp, bu dizilimlerinde ikili ( binary ) koda dönüştürüldüğünü okumuştum, mükemmel bir şey bence.
    Kemal ( Bay Hiçkimse ) 06 Ağustos 2017
    devamini yazamamistim..
    kitap yazan adamin kitabindaki kiz birgun gercek olup hayatinda hep varmis gibi yanina geliyor ve ilk basta hersey cok guzel.Adam yazdikca herseyi degistirebilicegini anladiktan sonra kızdaki hosuna gitmeyen seyleri degistirmek istiyor ve sonra tekrar baska birsey degistiriyor ve en sonunda onun bir kukladan farki kalmadigini anliyor.Bu benzetmem insan geni degisimiyle alakali yani insanlar begenmedikleri seyleri degistirince ne olacak? bizi biz yapan kusurlarimiz degil mi ? evrimin guzelligi mutasyon sonucu cesitliligi cogaltmak degil mi ? ama diger yandan elbette hastaliklar icin belkide cok tanrisal bi avantaj.bu teknoljinin iyi ve kotu yani cok uc noktalarda gercekten hangisi agir basmali bilemedim.ama eminimki bilimi kimse durduramicak herzaman oldugu gibi inanilmaz hizla gelisecek ve iyi ki boyle oluyor.
    mimiuzay 06 Ağustos 2017