Eğer big-bang noktasını merkez kabul edersek, spinli bir evrende ekvatoryal çapındaki genişleme oranı, ışık hızında olsaydı, bunun etkileri nasıl olurdu?

Burtay Mutlu 08 Mayıs 2015
    öncelikle bigbang başlangıç patlama yeri yok .yani tek bir noktadaki patlamadan söz etmiyoruz. yine. sorun şu ki ışık hızı aşılamaz değil ışık hızı
    laniakea 08 Mayıs 2015
    öncelikle bigbang. bir noktada başlamış bir şey değildir. yani evren de merkez belitebilmek için eylemsiz bi referans belirlemeniz gerekir.bbu bakımdan evrenin merkezi evrendeki her yerderdir.bibbang başlangıçında evrenin ışık hızından fazla bir hızla genişlediği düşünülmekte. ama bazı bilim adamları sadece bigbang hayatta tutması için atılmış bir teori gözüyle bakarlar(alan guth enflasyon teorisi)ışıktan hızlı büyümeyi yani ışık hızından hızzlı büyüme olanağına sahip evren sadece ışıktan hızlı bilgi iletlemiyeceğini söyler einstein postulatlarında. ama eğer büyüyorsa evren etrafında ozaman büyük ihtimalle yıldızların galaksiler oluturduğu sistem gibi galaksi kümelerinin evren bir diskin içinde dönüyor olabilir yani aslında galaksiler belirli yörüngede dolaşıyolabilir.
    laniakea 08 Mayıs 2015
    Evrenin sıfır boyutlu bir tekillik noktasından başladığı belirtiliyor. Eğer olaya evrenin içinden bakarsak, her yer başlangıç noktasıdır. 14 milyar yıl evvelki evrende de her yer başlangıç noktasıydı. ama soruda eksik olan nokta şu aslında, evrenin dışında bir gözlemci olduğunuzu düşünün. Ve bir evrenin gelişimini izliyorsunuz. İlk gelişmeye başladığı noktanın sizin için bir koordinat tanımı vardır. Evren ne kadar büyürse büyüsün bu koordinat dış gözlemci için değişmez. İşte kast ettiğim nokta, bu koordinattaki sanal nokta...
    Burtay Mutlu 08 Mayıs 2015
    Evet Big bang olmadan önce heryer potansiyel başlangıç noktasıdır ama bu yerlerin birinde diğerlerinden farklı birşey olmuş ki big bang a sebep olmuş. Mesela siz evrene dışarıdan bakan bir gözlemci dediniz evrenin gelişimini ve büyük patlamayı gözlemlerken bunlardan etkilenmeyen birisi dediğiniz gibi gerçek anlamda dışardan bakıyor olacaktır yani bildiğimiz 4 boyutlu evren ise 5. boyutta olacaktır sanırım bu da başlangıç noktasını görmemiz için 5. boyuttan bakmamız gerektiği anlamına gelir
    Sefa Selçuk 08 Mayıs 2015
    Burkay abi Evren ile iligili 2 büyük teori var Birisi sonsuz evrenler(başlangıcı ve sonu olmayan evrenler) bir diğeride big bang(başlangıcı olan).Termodinamiğin 2.yasası entropiye göre düzensizlik minumum seviyeden maximum seviyeye çıkar.
    Eren Badem 08 Mayıs 2015
    varsayımsal olarak düşünürsek evren daha büyük bir evrenin içnde olduğunu varsayalımm bu durumda gözlemci küçük evrendeki genişemden dolayı foton uzy zaman hiçbir zaman dışarı çıkamayacak tir.yani bir bakıma karadeliğin oolay ufku gibi olur . sanal gözlemci için ama dönen evren içinedoğru enerji okaışı oluşuyorsa ışık bükülüp parlak bir top haline geçer sanırım

laniakea 08 Mayıs 2015
    Biz evrenin içinden evrenin başlangıç noktasını tespit edemiyoruz fakat bu her yerin başlangıç noktası olduğunu göstermez, her yer potansiyel başlangıç noktası olabilir ama sadece bir nokta başlangıç noktasıdır.
    murat sayın 08 Mayıs 2015
    ışik hızı daha yavaş olurdu evrenin çalışmasında hız görecesi vardır buda bize bunun var oluş hızının varlık algısından hızlı olmalıki varlıgı algıladımız şeyler algılayabilmemizi sağlasın
    Sapmaz 09 Mayıs 2015
    laniakea 09 Mayıs 2015
    öncelikle ışık hızı bizm evren için bir bilgi aktarım hızının son hızıdır.mesela evrenin büyüme ışık hızındanda hızlı olabilirki bu 1980 alan guth tarafından ortaya atılmış"enflasyon teorisi" yinne dolanıklık ışık hızının aşıldığını göstergesi.
    laniakea 09 Mayıs 2015
    öncelikle ışık hızı bizm evren için bir bilgi aktarım hızının son hızıdır.mesela evrenin büyüme ışık hızından da hızlı olabilir ki bu 1980 alan guth tarafından ortaya atılmış"enflasyon teorisi" yine dolanıklık ışık hızının aşıldığını göstergesi. ben sabitleri ikye ayırıyorum bunlar bağımlı sabit ve bağımsız sabit olark çok açıkki ışık hızı bir çok değişkene bağlıdır. bu "ışık hızının sadece bizim evrenimiz için maksimum bilgi iletim hızı" olarak tanımlanabilir.soruya gelince bana göre karadeliklerin olay ufku gibi gözlemlenir bir farkla bu sefer kardelik değil.akkor gibi parlayan bir yapı oluşturur.eğer evrenimizin dışından enerji girdi oluşuyorsa dönmenin yaratığı dağılma etkisini düzene sokabilir
    laniakea 09 Mayıs 2015
    Aslında ışık hızının aşılıyor olabilmesi ya da olmaması bir bakım diğer sorudan daha önemsiz. Işık hıznı bu evren için üst limit hız haline getiren mekanizma nedir? Eğer bu mekanizmayı ve yapısını doğru anlarsak, işleyişini de doğru tanımlarız. Varsayımda bunları dalgalanmaya bıraktım. Zaten bu konuda bir çok kanıt ve benimkinden çok daha gelişmiş varsayımlar var. Şu ana kadar okuduklarıma göre, düşündüğüm çoğu şey, neredeyse hepsi daha önce düşünülmüş şeyler. Sadece biraz farklı ele alıp birleştirmişim, o kadar. İki tane tane ciddi fark var düşümcemde, "evrenin spini" ve tüm evrende sadece tek bir dalgalanma türünün aktif-etken oluşu. Buna göre evrendeki diğer tüm madde ve enerjiler edilgen-pasif oyuncular. Aktife göre biçim, şekil alıyorlar. Işık hızı sınırıda bu aktif oyuncunun hızından kaynaklanıyor. Ancak bu inflation teorisindeki ışıktan hızlı şişmeyi etkilemiyor. Aslında bunu şöyle görebiliriz. Bir balonu uzayda, dünyadakinden çok daha hızlı ve büyük şişirirsiniz. Hele bu uzay, hiç bir enerji alanı içermiyorsa (şu anki uzayımızdan da boş) çok daha hızlı büyür. Ama her durumda balonumuz, kendi dokusunun elverdiği ölçüde bir nokta da durur. Genişlemesi yavaşlar. Ancak burada balona bir spin verirseniz, doku şekil değiştirirken genişlemeye devam eder. Tabii balon dokusu içindeki gazların molekülleri, balon duvarına doğru fırlatılırken, balonun iç ortam enerji yoğunluğuna maruz kalacakları hız için sınırları olur. Ayrıca balonun genişlemesi, balonun içindeki moleküllerin biribirnden uzaklaşam hızıyla aynı olmak zorunda da değil. Çünkü balon ilk şiştiği zaman ulaştığı dış sınırlar ile içindeki gazın doldurması gereken alan farkı çok büyük olabilir. Şu an biz 13.7 milyar ışık yıllık bir kürsel alanı gözlemleyebiliyoruz. Şu an ki tahminlere göre ise en uçtaki iki galaksi arasında 84 miyar ışık yılı bulunmalı (ki ışıkları asla bize ualaşamayacak), buradan evrende ışık hızından daha hızlı gerçekleşen bazı olayların olduğu anlaşılıyor. En güzelini Kesisci söylemiş. "Işık hızı bilgi aktarım hızı"...
    Burtay Mutlu 11 Mayıs 2015
    Ancak aslında soruyu tersten sormuştum. Öbür türlü kavranması çok zordu. Bana göre evrenin genişlemesinin bir hızı var. Bir oranı var. Doğru fiziksel tabir nedir bilmiyorum. Ama her saniye evrese bir öncekine oranla sabit belli bir oranda genişliyor. Bu oran, tüm evrendeki enerji alanlarını düzenli olarak dalgalandırıyor. Bunu şöyle düşündüm, bir cam bardaktaki suyu ele aldım. Bardağın kenarına vurma hızınıza dalganın frekansı oluşur. Şiddetine göre de bu dalganın içerdiği enerji ... Eğer çok sık aralıkla vurursam ona göre bir dalgalanma yayılır. Taşıdıkları enerjide ona göre olur. Şimdi aynı şekilde, bir kap içinde sıvıyı ele alıyorum. Kap spinli dönerken, kabı genişletiyorum. Spin bu genişlemenin etkilerini de eşit olarak içeriye yansıtır diye düşünüyorum. Her genişlemede kenarlardan içeriye doğru bir dalgalanma olacaktır. Şu andaki durumun bu şekilde olduğunu düşünüyorum. İşte bu dalgalanmanın belirlediği hız, C. Işıkta buna uymak zorunda olduğu için bu hızda oluyor. Tabii böyle bir dalgalanmayı sağlayabilecek başka bir genişleme oranı hızı da olabilir ama bu matematikçilerin inceleyebileceği bir şey.
    Burtay Mutlu 11 Mayıs 2015

Aslında ışık hızının aşılması ya da aşılamaması,diğer sorudan daha önemsiz. Işık hızını bu evren için en üst limit hız haline getiren mekanizma nedir? Eğer bu mekanizmayı ve yapısını doğru anlarsak, işleyişini de doğru tanımlarız. Varsayımda bunları dalgalanmaya bıraktım. Zaten bu konuda birçok kanıt ve benimkinden çok daha gelişmiş varsayımlar var. Şu ana kadar okuduklarıma göre, düşündüğüm çoğu şey, neredeyse hepsi daha önce düşünülmüş şeyler. Sadece biraz farklı ele alıp birleştirmişim, o kadar. İki tane ciddi fark var düşüncem de, "evrenin spini" ve tüm evrende sadece tek bir dalgalanma türünün aktif-etken oluşu.…….
    Buna göre evrendeki diğer tüm madde ve enerjiler edilgen-pasif oyuncular. Aktife göre biçim, şekil alıyorlar. Işık hızı sınırı da bu aktif oyuncudan kaynaklanıyor. Ancak bu inflation teorisindeki ışıktan hızlı şişmeyi etkilemiyor. Aslında bunu şöyle görebiliriz. Bir balonu uzayda, dünyadakinden çok daha hızlı ve büyük şişirirsiniz. Hele bu uzay, hiç bir enerji alanı içermiyorsa (şu anki uzayımızdan da boş) çok daha hızlı büyür. Ama her durumda balonumuz, kendi dokusunun elverdiği ölçüde, bir nokta da durur. Genişlemesi yavaşlar. Ancak balonun spini varsa, doku şekil değiştirirken genişlemeye devam eder. Tabii balon dokusu içindeki gazların molekülleri, balon duvarına doğru fırlatılırken, (balonun iç ortam enerji yoğunluğuna maruz kalacakları) hız için sınırları olur. Ayrıca balonun genişlemesi, balonun içindeki moleküllerin birbirinden uzaklaşma hızıyla aynı olmak zorunda olmaz. Çünkü balon ilk şişmeye başladığı zamanki dış sınırları ile içindeki gazın doldurması gereken alan farkı-boşluğu çok büyük olabilir. Şu an biz 13.7 milyar ışık yıllık bir küresel alanı gözlemleyebiliyoruz. Şu an ki tahminlere göre ise en uçtaki iki galaksi arasında 84 miyar ışık yılı bulunmalı (ki ışıkları asla bize ulaşamayacak), buradan evrende ışık hızından daha hızlı gerçekleşen bazı olayların olduğu anlaşılıyor. En güzelini Kesisci söylemiş. "Işık hızı bilgi aktarım hızı"...
    Burtay Mutlu 11 Mayıs 2015
    Ancak aslında soruyu tersten sormuştum. Öbür türlü kavranması çok zordu. Bana göre evrenin genişlemesinin bir hızı var. Bir oranı var. Doğru fiziksel tabir nedir bilmiyorum. Ama her saniye, evren bir önceki durumuna oranla sabit bir oranda genişliyor. Bu oran, tüm evrendeki enerji alanlarını düzenli olarak dalgalandırıyor. Bunu şöyle düşündüm, bir cam bardaktaki suyu ele aldım. Bardağın kenarına vurma hızınıza dalganın frekansı oluşur. Şiddetine göre de bu dalganın içerdiği enerji... Eğer çok sık aralıkla vurursam ona göre bir dalgalanma yayılır. Taşıdıkları enerjide ona göre olur. Şimdi aynı şekilde, bir kap içinde sıvıyı ele alıyorum. Kap spinli dönerken, kabı genişletiyorum. Spin bu genişlemenin etkilerini de eşit olarak içeriye yansıtır diye düşünüyorum. Her genişlemede kenarlardan içeriye doğru bir dalgalanma olacaktır. (Tabi evrenimizin bardak değil, sadece ilişki zincirine açıklamak için bir örnek)..…. Şu andaki durumun bu şekilde olduğunu düşünüyorum. İşte bu genişlemenin şekillendirdiği dalgalanmanın belirlediği hız, C….. Fotonda buna uymak zorunda. Elbette böyle bir dalgalanmayı sağlayabilecek başka bir genişleme oranı hızı da olabilir. Ama bu benim becerebileceğim bir iş değil. Daha çok matematikçilerin inceleyebileceği bir şey.