Evren Sonsuz mudur ? sonsuzsa neden bazı bilim adamları evrenin genişlediğini iddia eder ? sonsuz olan bir şey genişler mi ?

Sercan Aydın 19 Ocak 2015
    İşin özünü tam olarak bende kavrayamadım ancak ışık hızından hızlı olan tek şey evrenin genişleme hızı.Bu da evrenin genişleme ivmesiyle açıklanıyor.Yani evren genişledikçe genişleme hızı da artıyor.Tıpkı bi arabanın giderek hızlanması gibi..
    Güney Yılmaz 01 Şubat 2015
    Işık Hızından Daha hızlı bir şekilde nasıl genişleyebilir ?
    Fatih Orucoglu 01 Şubat 2015
    Evrenin sonsuzluk iddiasının genişlemesiyle alakası yoktur.Zaman olarak sonsuz olduğu iddia edilmiştir.Ancak BigBang teorisinden beri çoğu bilim adamı evrenin sonsuz olmadığını benimser.Ve tabii evren sonsuz olmasada, sicim kuramına göre sonsuz (tane) evren olabilir.Tabi bunların hepsi bi kuram.
    Güney Yılmaz 19 Ocak 2015
    mantıklı düşünürsek evrenin sonsuz olduğunu anlarız sadece evren değil maddede bir sonsuzdur.
    Sercan Aydın 20 Ocak 2015
    Sonsuz birşeyin genişlemesi size abesmi kaçtı ?.Saçma bir soru olmuş.Cevap almak için degil sadece soru sormak amacıyla sorulmuş.
    HasanBaki Çapa 20 Ocak 2015
    bu kadar APTAL olmanıza gerek yok evet bana göre evren sonsuzdur.genişlemesi tamamen saçmalıktır ama söyleyen ve iddia eden var .
    Sercan Aydın 21 Ocak 2015
    evren genişlemiyor,galaksi genişliyor ve sonsuz olan bu adı üzerinde evren genişlemiyor bu sadece ima edici bir sözdür.
    Okan ÖZTÜRK 21 Ocak 2015
    Evren genişliyor. Ama sonsuz olduğu sadece bir kuram
    Yaşar Göktaş 21 Ocak 2015
    yaşar bey evren zaten sonsuz bir olasılık görecelik kavramı bu konuda işe yaramıyor
    Okan ÖZTÜRK 21 Ocak 2015
    Sonsuz olup olmadığı önemli değil evren büyük patlamayla oluştu ve sürekli büyümekte.. sonsuza bakış açısıda önemli
    tabi orasıda var
    Okan ÖZTÜRK 21 Ocak 2015
    Matematikte sonsuz+1 de sonsuzdur...
    Yaşar Göktaş 21 Ocak 2015
    Yaratılan hiçbir şey sonsuz değildir..Buna kainat da dahildir.
    Bilal BAYKAL 21 Ocak 2015
    Okan , galaksiler genişlemiyor kardeşim kimden öğrendiniz bunları.Evren genişler ve balonun üzerindeki noktalar gibi genişledikçe birbirlerinden uzaklaşırlar.Sercan bey evrenin genişlemesini saçma bulabilirsin. Ancak fizik yasaları ve evren senin yorumlarınla işlemiyor :)
    Güney Yılmaz 21 Ocak 2015
    Bilal kim söyledi ki yaratılan hiçbirşey sonsuz değil diye.. ben evren hep vardı demiyorum... Allah isterse sonsuz bir evrende yaratır...
    Evrenin sonsuzluğu kesin olmayabilir. Evren 13.5 milyar yaşında ve biz 13.5 milyar ışık yılından daha uzağını göremiyoruz ...
    Yaşar Göktaş 22 Ocak 2015
    alan guth adlı profosor evrenin genişledigini bizzat NASA nın uzaya dev jiroskoplar göndertmesiyle gösterdi. dolayısı ile evren sonludur. ve zaman aktıkça genişliyecektir.
    mertali mutlu 22 Ocak 2015
    ayrıca madde su an için sonsuz olamaz gidebildigimiz yer quarklar daha ilerisi sicime varıyor ve planck boyutlarına varıyor bu da boyutun değişmesi demek...
    mertali mutlu 22 Ocak 2015
    bana sorarsanız paralel evrenlewr fikri, maddenin sicim kuramından bile doğruşanabilir.
    mertali mutlu 22 Ocak 2015
    Yaşar Bey'e katılıyorum . Evrenin genişlediği aşikar hatta giderek daha da hızlı genişlediği yönünde güçlü belgeler var..Soru buna neyin sebep olduğu olmalıdır.Çoğu bilim adamının buna karanlık enerjinin sebep olduğu yönünde düşünceleri var.Ancak bu konuda çok az bilgiye sahibiz.
    zafer yurtseven 24 Ocak 2015
    Hayır sonsuz değildir.Genişleyen bir şey zaten sonsuz olamaz.Evren sürekli genişler
    Mr.Physics 24 Ocak 2015
    sonsuz olduğu sadece bir kuramdır. fakat genişlediği sabittir.yani evren sonsuz olamaz.
    Evrenin mutlak bir enerjini var bu enerji bittiğinde yani yıldızların içindeki hidrojen tükendiğinde, evren soğuyacak ve kendi içine çökecek ( Big Crunch). Bazı bilim adamlarıda enflasyon kuramını geliştirmiştir ; yani evren sonsuzdan beri sürekli şişip - sönen bir balon gibi davranıyor.
    Güney Yılmaz 25 Ocak 2015
    Big bang den sonra evrenin genişlemesi artan bir hızla devam etmektedir.Big bang i bombaya benzetirsek fizik kurallarına göre en fazla etki hemen yanında olur merkezden uzaklaştıkça etkisini kaybeder sonra da biter.Ama big bang olduğundan beri evren genişlemeye devam etmektedir.Mesela bize en yakın galaksi olan macellanın bizden 100 km hızla uzaklaştığını düşünelim. aynı şekilde andromeda galaksisinin de macellandan 100 km hızla uzaklaştığını biliyoruz dolayısıyla andromeda bizim galaksimizden 200 km hızla uzaklaşıyor demektir.Bilim insanları buna sebep olan şeye karanlık enerji adını vermişler.Karanlık denmesinin sebebi ne olduğu bilinmemesinden geliyor.Evrenin kütlesinin yaklaşık %75 ini karanlık enerji oluşturduğu tahmin ediliyor.Bütün bu bilgilerin ışığında evrenin sonunun ya da kenarının olmadığı aşikar.
    Yusuf Yüksel 26 Ocak 2015
    Yeldar Gül 27 Ocak 2015
    Yeldar Gül 27 Ocak 2015
    Arkadaşlar,bazı kendini bi şey sanan arkadaşlar evrenin sonsuz olduğunu sanmışlar ve dogmatik materyalistik saçmalıklar yüzünden bilimsel verileri kabul etmeyecek dereceye gelmişler.sercan denilen biri yukarıda cümle bilim adamına aptal diyerek alçalmıştır.acınacak haldesin.
    şimdi arkadaşım evrenin bir başlangıcı olduğu kesinleşmiştir.yıldızların kızıla kayması, ışık dalga yayılımı bize bunu kanıtlamıştır.buna hala inanılmıyorsa o arkadaşların bi doktora görünmeleri gerekir.yıl 2015 olmuş hala buna inanmayan, evren sonsuz diyenler varmış onu gördük..
    ümit şen 27 Ocak 2015
    Şu soruyu soranın saçma deyip klavye başından bütün bilimi çöpe atmasına sabahtam beri gülüyorum. İyi ki son yorumlarda uzun uzun yazan arkadaşlar duruma el atıp seviyeyi yükseltmişler.
    Çağrı Menderes 28 Ocak 2015
    Şu dini fizik konularına katmayın
    Sercan Aydın 29 Ocak 2015
    Enes Saraçoğlunun 22 Haziran 2013 de dediği gibi
    ''Evren sonlu olsun. O halde "Evren nerede durmaktadır?" diye sorulabilir. Dolayısıyla evreni içine alan başka bir yapıdan söz etmek gerekecek. Tüm bu döngü sonsuza gideceğinden. Görüşüm; onu kaplayan bir şey keşfedilmediği sürece evet evren sonsuzdur.''
    Sercan Aydın 29 Ocak 2015
    Sercan Bey den yine kendine has bir yorum.Evren nerede durmaktadır ? sorusunu olduğu gibi çöpe atınız.Çünkü böyle bir soru sormak mantıksızdır.Evren ''yer-konum'' dediğimiz mekanizmanın bizzat kendisidir.Evren genişlerken genişlediği yerleri bi nevi yaratmış olur.Evrenin dışı diye bir şey yoktur.Bu sebeple evren nerde genişler sorusu, sorulacak en mantıksız sorulardan biridir.
    Güney Yılmaz 30 Ocak 2015
    Evrenin genişlediği Kuranda bile yazıyor.. Ayetini hatırlamıyorum. aslında evrenin genişlediğini siz yanlış anlamışsınız. Yanı Işık ışınları gidiyor gidiyor gidiyor ve en sonunda bir yere takılıp yada yansıyıp duruyormu ? hayır Gitmeye devam ediyorlar yani evren ışık hızında genişliyor :D
    Fatih Orucoglu 31 Ocak 2015
    Evren ışık hızında genişlemiyor.Evren ivmeli bir hızla genişliyor.Yani ışık hızından çok çok daha hızlı..
    Güney Yılmaz 31 Ocak 2015
    Demmekki Işık Hızı Aşılamaz Yanlış Bir Yargı Olur
    Fatih Orucoglu 03 Şubat 2015
    Şöyle ki evrenin genişlediği doğrudur big bang den bu yana hızla genişlemektedir. Evrenin sonsuz olmasına gelince evren sonsuz değildir başlangıcı olan her şeyin bir sonu vardır. (Her şey zıddıyla bilinir.) Ayrıca evrenin entropisi gittikçe artmaktadır ve belli bir sınırı aşınca yok olacaktır.
    Özge Yelek 04 Nisan 2015
    Doppler etkisiyle açıklanan evrenin genişlemesi bir gerçektir. Sonsuz olan bir şey nasıl genişler diye düşünürsek ( ki sonsuz olduğunu iddia etmiyorum) diğerlerinden daha büyük sonsuzluklar vardır. Örneğin 1 ve 2 arasındaki sayılar sonsuzdur ama biz bu sınırları 1 ve 3 arasına genişletirsek sonsuzluğu da genişletmiş oluruz.
    Emin Kartcı 07 Nisan 2015
    Evrenin sonsuz olduğunu iddia etmiyorum çünkü dünyada kendinizce bir yön belirleyip ileri gidin. Sonsuza kadar gideceksiniz fakat bu dünyanın sonsuzluğuna bir kanıt değildir kısacası uzay düz bir çarşaf olmak zorunda değildir fakat yeterince yaklaşırsanız düz bir çarşaf olarak görürsünüz.
    Emin Kartcı 07 Nisan 2015
    Bu arada yorumları okuyorum ve lütfen kendi düşüncelerimizi savunmak uğruna kalplerinizi kırmayın aptallığa gerek yok gibi şeyler demeyin. Tek amacımız bilgi alışverişi yapmak ve doğruyu bulmaktır. ve ne kadar yanlış olsa da her yorum bir bakış açısı kazandırır
    Emin Kartcı 07 Nisan 2015
    Evren iki başlık altında toplanır; İlki yıldızların ve gezegenlerin oluşturduğu sistemler topluluğu.İkincisi sistemler topluluğunda içinde bulunduğu sonsuz boşluk.Boşluk sonsuz olduğu için genişlemez. Genişleyen sistemler topluluğudur. Yani yıldızlar ve gezegenler sürekli birbirinden uzaklaşarak boşluğa doğru genişler.
    süleyman öz 09 Nisan 2015
    Evrende son yıldızın bulunduğu nokta evrenin sınırı olabilir mi? Paralel evren teorisine göre evrenin sınırsız olması gerekir. Burada ne kadar büyük bir ''sınırsızlık'' tan bahsedilir?
    Emre KARAMAN 09 Nisan 2015
    ORTALAMA 15 GİGA YIL
    Atilla Laçin 14 Nisan 2015
    Lütfen bir birlerinize aptal,ahmak,gerizekalı gibi ifadeler kullanmayın,Bilmediğiniz birşey hakkında özellikle.Öncelik olarak Evreni anlamak gerekir.Evren 3'e ayrılır.q 1/2 açık evren
    Tolgahan Bora 20 Nisan 2015
    Lütfen bir birlerinize aptal,ahmak,gerizekalı gibi ifadeler kullanmayın,Bilmediğiniz birşey hakkında özellikle.Öncelik olarak Evreni anlamak gerekir.Evren 3'e ayrılır. q 1/2 açık evren
    Tolgahan Bora 20 Nisan 2015
    Lütfen bir birlerinize aptal,ahmak,gerizekalı gibi ifadeler kullanmayın,Bilmediğiniz birşey hakkında özellikle.Öncelik olarak Evreni anlamak gerekir.Evren 3'e ayrılır.q 1/2 ise Evren açık, q 1/2 ise Evren kapalı, q= 1/2 ise Evren düzdür.Uzay eğridir ve bu eğriliğe göre evren açık veya kapalı olabilir. Kapalı Evrende eğrilik küreseldir ve uzayı sınırsız hacim oluşturacak şekilde kendi üzerine kapanır..
    Tolgahan Bora 20 Nisan 2015
    Açık Evrende: Uzay gene eğridir.Fakat kendi üstüne kapanmaz.Eğrilik küresel değil hiberboliktir.Bu durumda Evren Sonsuzdur. Sonsuz kelimesini de anlamak gerekir sonsuzun sonu vardır.Bu Doğal Sayılar Sonsuza kadar gider Negatif Sayılarda öyle o zaman bunları topladığınız zaman sonsuzun sonsuzunu bulmuş olursunuz. Mesela Graham Sayılarının Evrenden büyük olduğunu bilmiyorsunuzdur.Sonsuz Sonsuzdan büyük olabilir.Nasılsa Evren kendinden büyük sayıları barındıra biliyorsa.Evren genişler ve genişlemeye de devam eder Evrenin Sonu vardır.Azıcık belgesel izleseydiniz orada Samanyolu Galakasisinden sonra hiç birşey gösterilmiyor.
    Tolgahan Bora 20 Nisan 2015
    Bahsi geçen sonsuzluk eldeki olayı izah etmenin en iyi yolu olduğu için tercih edilmiş burada birbirinizi kırmanın bir anlamı yok eğer ki illa bir son görmek istiyorsanız evrenin sonu (0,0) noktasıdır güzel arkadaşlarım lakin (0,0) noktasına gidebilmesi için sonsuz uzunlukta bir yol aşması gerekiyor, haydi kolay gelsin.
    Ata Onat 21 Nisan 2015
    evren sonsuzdur . Aksini iddia eden kanıtlasın .
    Alihan Yılmaz 21 Nisan 2015
    Evren genişlemektedir ve bunu bulan hubble gayet basit bir yöntem kullanmıştır. Bir otoyolun kenarında durduğunuzu farzedin ve size doğru hızla gelen bir motorsiklet ; size doğru gelirken duyduğunuz ses tiz bir sestir sizi geçip uzaklaşmaya başladığında ise ses baslaşır. Bu duruma fizikte dobler etkisi denir. Ancak bu etkiyi sadece ses değil ışıkta yapar tıpkı motorsiklet gibi , eğer ; kaynak size yaklaşıyorsa ışık mor a kayar kaynak uzaklaşıyorsa kızıla kayar. Bu etkiyi bilen hubble gökyüzündeki bir çok yıldızı yıllarca gözleme almış ve istisnasız hepsinde kızılı kaymayı görmüş. Bu da bütün kaynakların uzaklaştığı anlamına gelir. Bu basarı hubble anobel fizik ödülünü getirmiş ve uzaydaki en gelişmiş teleskopada adını vermiş.
    Caner Yüksel 22 Nisan 2015
    evren sonsuz değildir .başlangıcı olan ve giderek de genişleyen bişeye de sonsuz demek yanlış
    emre soylu 23 Nisan 2015
    başlangıcı olan ve giderek genişleyen bişeye de sonsuz demek saçma.
    emre soylu 23 Nisan 2015
    herkes birşeyler yazmış. peki ben farklı bir pencereden görüş sergileyeyim o zaman. çift yarık deneyindeki "gözlemci" ile. gözlemciler biz isek , evrenin büyüklüğü nedir? ya da en genel biçimde madde nedir? neye göre şekil alır? evet , bildiğimiz evren geçnişlemektedir ve bu bir iddaa değil gerçektir. kanıtlarıyla beraber bir bütündür. fakat bildiğimiz evren nedir ve atom neye göre hareket ederek bunu oluşturmuştur? çift yarık deneyini tam olarak anlamanızı tavsiye ederim.
    Yusuf Öztürk 25 Nisan 2015
    Soyle bir ornek vermek istedim, Minecraft haritasi yapilirken fikir suydu. Harita sonsuz olacak, yani haritada duz yurumeye devam ettikce otomatik yeni agaclar deniz uretilcek yani surekli genislicek. Evrende sonsuz ve surekli genislio demek mantiksiz degil bu tarz bi ornekten sonra
    melih ergin 28 Nisan 2015
    Erdem GAZELOĞLU 28 Nisan 2015
    bence 3 durum söz konusu.1.cisi evrende daha ileriyi keşfettikçe genişlediğini düşünüyoruz. ama aslında evren aynı hacmini koruyor. 2.cisi biz son noktasını görüyoruz.kafamızı başka yöne çevirip tekrar aynı yöne baktğımızda çoktan genişlemiş hızda genişlemiş oluyor. 3.cüsü ise evet evren biz keşfederken çok daha hızlı genişliyor.
    C Ner Vural 18 Mayıs 2015
    Evren sonsuz değildir. Biz sınırlanırı keşfedemediğimiz için sonsuz diyoruz. sonsuzdan beri var olmadığına delil ise;
    Özge Yelek 23 Mayıs 2015
    Evren sonsuz değildir. Biz sınırlarını keşfedemediğimizden sonsuz olarak adlandırmış bulunmaktayız. Bununla birlikte sonsuz zamandır var olamaz çünkü bu ilerlemeye bakarsak;
    1- Evrenin ya başlangıcı vardır yada sonsuzdan beri vardır.
    2- Sonsuz, sürekli olarak ilerleyen ve ilerlemeyle tamamlanmayanı ifade etmektedir.
    3- Evrendeki geçmiş zamanın sonsuz ise bizim bu noktada var olabilmemiz için sonsuzun geçilmiş olaması gerekmektedir.
    4- Sonsuz geçilemeyeceğine göre (2.maddeye göre) ve bizim var olmamız inkar edilemeyeceğine göre, evrendeki geçmiş zaman sonsuz olamaz.
    5- Öyleyse evrenin bir başlangıcı vardır.(1. Ve 4. Maddelere göre) (bkz. Caner Taslaman-Big Bang ve Tanrı)
    Özge Yelek 23 Mayıs 2015
    evren sonludur sonsuz mu değil mi kesin olarak bilinmez ancak sonsuz olsa bile sonsuz olan bir şeyin genişlemesi diyebiliriz yenı bı kelime üretiriz ya da soyle dusunuruz evren genişliyo uzaklık arttıkça kütlecekim azalıyo ve daha da hızlı genişlemeye devam ediyor yani böylece evren sonsuz olmuş oluyor her türü evren sonsuzluğa gidiyor...
    TUNA ULUCAN 27 Mayıs 2015
    evren zaten sürekli genişlediği için sınırsızdır fakat elbet bir gün son bulabirir..
    TUNA ULUCAN 27 Mayıs 2015
    Yeni yapılan araştırmalar yani yeni oluşturulan kuantum modeline göre evren sonsuzdur. Birde evrenin dört boyutlu bir karadeliğin tekilliğinde olabileceğini ön görüyor yani bu sorunun cevabını verebilmek pekte mümkün değil çünkü evren ilk anlarında ışıktan hızlı genişlemiş olmalı bu özel izafiyeti ihlal ediyor gibi görünüyor olsada görelilikte bu mümkündür tabi bu durumda bir çok problem ve bazı problemlere cevaplar çıkıyor v'2 nin neden c'2 den büyük olduğu problemini çözebiliyor olması gibi farazi katyonlarda bunun cevabıdır konuya dönecek olursak evren sonsuz olabilir en azından kuantum'a göre
    aslan akman 01 Haziran 2015
    Bir balonun yüzeyi sınırlıdır ama balon şişirildiğinde genişler. Belki evrende şişen bir balon gibidir farklı zamanlarda yapılan ölçümlerde o yüzden cisimler uzaklaşıyodur. Evren belki genişlemiyodur. Sadece şişiyordur.
    mervan monis 05 Haziran 2015
    hakim olmadığınız konular üstünde yorum yapmayın siz bunu yaptıkça insanlar doğru yolu bulamıycaktı
    mervan monis 21 Haziran 2015
    evren sonsuzsa, bilim adamları neden evrenin genişlediğini söylüyolar ki evren sonsuzsa genişliyen evren değildir o zaman ,ivmeli bir hızla İLERLEYEN galaksilerdir güneş sistemleri fln dır
    mervan monis 21 Haziran 2015
    Cevap verecek çok fazla soru sorulmuş... Ama inanın hepsinin pek açık ve net cevapları var. Esas sorudaki 3 maddeye kısa cevap vereyim: 1- Evren sonsuz değildir... 2- Genişlediği doğrudur. Bunun sonsuzlukla ilgisi azdır. 3- Sonsuz olmadığına göre genişlemesi garip değildir.
    Görkem Öge 21 Temmuz 2015
    Kayde değer diğer sorulardan birine cevap vereyim: Işık hızından daha hızlı nasıl genişler? Bu mümkün. Nasıl? KIsaltmak için bayağı uğraşacağım sanırım, şöyle: EVren, her bölgesinden aynı şekilde genişler ama bu soruyu soran herkes, kendisini merkezde, çevresini kendisinden uzaklaşıyor olarak görebilir. Genişleme mekaniği ise şudur: Sizden 1 birim yzakta olan bir cisim 1 birim hızla, 2 birim uzakta olan bir cisim ise 2 birim hızla sizden uzaklaşır. BUna göre, çooook uzakta bir cisim sizden ışık hızında hatta ışık hızından çok daha hızlı uzaklaşabilir. Evrenin sıırlarının ne kadar uzakta olduğu düşünülürse bu hız, ışığın 50 katı bile olabilir. Ancak bu, oradaki cisimlerin ışık hızından hızlı gittiği anlamına gelmez. Sizden uzaklaşma hızı odur ama siz sabit değilsiniz ve siz kriter noktası da değilsiniz. BUna göre hiçbirşey ışıktan hızlı gitmez. Ve zaten evrenin genişlemesi zaten, birşeylerin "gitmesi" demek değildir... Uzmanlar, üzümlü bir kekin pişmesi ve kabarmasına benzetir bunu. Kek şiştikçe üzüm taneleri birbirindne uzaklaşır ama aslında bir yere gidiyor değillerdir.
    Görkem Öge 21 Temmuz 2015
    Soruyu şöyle güncelleyelim ya da soran arkadaşa şöyle bir açıklama yönelteyim... Arkadaşım, sen evrenin şu anki sınırlarını gö zönüne alarak mı sonsuz mu acaba diye soruyorsun? Eğer soru bu ise cevap: HAyır. Dİğer sonsuzluk sorusu çunun üzerine soruluyor olabilir: Evren, büyük patlama ile ortaya çıkmıştır. (Bu açıklamada, büyük patlama ve şişme kuramlarının doğru olduğunu kabul edelim. Ki ben bunları doğru kabul ediyorum) Senaryo şöyle: Evren oluştu. Madde çok yoğundu. Patlamanın şok dalgasıyla mavcut tüm madde birbirinden uzaklaşmaya başladı. Ama bu uzaklaşma enerjisinin bir rakibi vardı: Kütle çekimi. Evrendeki tüm madde, kütle çekimi ile birbirine etki ettiği için evren "giderek yavaşlayarak" genişlemeye devam etti. Genişleme hızı giderek azalıyordu yani. Eğer, kütleçekimi nin gücü, evdenin "patlama"sının itme enerjisini yenebilse idi bir sınıra kadar genişler, sonra kütleçekimi nedeni ile tekrar büzülme başlar ve başlangıca geri dönülürdü. Ancak bu böyle olmadı. İlk 5 milyar yıl sürdü sadece. 5 milyar yılki durumda, evrendeki toplam madde birbirinden o kadar uzaklaşmıştı ki (bilindiği gibi, kütle çekimi, birbirini çeken cisimlerin aralarındaki uzaklığın karesi ile ters orantılıdır. YAni birbirini çeken cisimler uzaklaştıkça, aralarındaki kütle çekimi çok hızlı biçimde azalır) artık kütleçekimi, evrenin genişleme enerjisine malup düştü. (Bu karanlık enerjinin itmesi işte) O seviyeden sonra, kütleçekiminin etkisi giderek daha da zayıfları ve evrenin genişleme hızı arttı. Fotoğraf ekleme özelliğimiz olsaydı anlamanızı kolaylaştıracak birşeyler ekleyecektim. Bu anlattıklarım şu anlama geliyor: Eğer, bir gün bir sebeple evrenin "büzülme" enerjisi, "genişleme" enerjisine galip gelecek bir etkiye maruz kalır ise (elde böyle bir beklenti yok) evren büzülmeye başlar. Ve o zaman diyebiliriz ki, evren sürekli genişleyip büzülüyor. Demek ki bir başlangıcı yok. YAni zaman olarak "sonsuz!" Ama şu an buna dair bir kanıt yok, bu sadece bir hipotez.
    Cem Taşdemir 24 Temmuz 2015
    Evrenin genişlediği düşünülmektedir, yanlış bi tabir olmuş zira 'Kızıla kayma' olayını başka şekilde açıklayamazsın ..Evren genişliyor ve gözlemlenebilir evren çapı 93 milyar ışık yılıdır ve mantıklı düşününce evrende bi yöne doğru gidince sonunda bi duvara çarpacağımız savı da pek mantıklı gelmiyor.Evrenin sonsuzluğu konusuna gelirsek eğer evren sonsuzdur diyorsan 'neyin içinde genişliyor sorusu pek mantıklı olmaz ,sen evreni genişliyor deyince aklına genişleyen balon gelir ve balonun dışında ne var dersin fakat balon sonlu bir şeydir evren gibi sonsuz olan bir şeyin başka birşey içinde genişliyor olması gerekmez kendi içinde genişliyodur biraz felsefi bulursun belki dediğimi fakat şöyle düşün iç içe girmiş sonsuz tane kare fotoğrafı var sen fotorafın içine daldıkça karşına başka bir kare fotoğrafı çıkar sen fotoğrafın içine girdikçe 'genişliyor' dersin ama kare kendi içinde genişliyordur.
    Oğuzhan T. 29 Temmuz 2015
    sonsuz nedir? hotel paradoxunu oğrenin sonsuzu anlarsınız.. peki orda göreceğiniz gibi sonsuzu hicbir zaman tuketemeyeceğiniz taktirde sonsuza kadar onu buyutmeniz genisletmeniz gerekiyor ve sonuc yine sonsuz oluyor. yani uzay nekadarda hızla genişlerle genişlesin büyüklüğü sonsuzdur
    Ismail Yahya 02 Ağustos 2015
    Evrende her şey ya büyüyüp gelişmek yada yok olup gitmek zorundadır. Evren için veya içerisinde var olan bütün mekanizmalar için durağanlıktan bir an bile bahsetmek söz konusu değildir.
    Kevser Mert 09 Ağustos 2015
    evren hubble küresinin dış kısmına doğru genişler.hubble küresi insan aklıyla ulaşılabilen limit noktası, algı sınırıdır.
    seçilmiş sperm 19 Ağustos 2015
    Sonsuz olan bir şeyin büyümesi muhakkak.. Bunu şurdan anlayabiliriz. 2. Dereceden bir sonsuzluğun içine birinci dereceden bir sonsuzluk yerleştirdiğimiz zaman bu oluşan yeni sonsuzluk 3. Dereceden bir sonsuzluğa eşit olacaktır. Teorilere göre deniz üzerinde var olan köpük balonları şeklinde paralel evrenlere sahip olduğumuz ortada. Bu evrenlerin çarpışması sonucu ortaya sonsuz uzay boşluğu içinde sonsuz yeni gök cisimlerinın çıkabileceğine dair teoriler de var. Dolayısıyla sonsuz olan bir evren sonsuzluktan aldığı güçle genişlemeye devam eder.
    Birumut Varcan 13 Eylül 2015
    Sonsuz bir Evren içinde ki büyüyen bir evrendeyiz belki.Ki buda Paralel Evren teorisinde ki Evrenlerin su damlası gibi gölde yüzdüğüdür.Göl ise Büyük Baba dır. :)
    Halil Brain 13 Eylül 2015
    Evren ulaşabileceğin en son toz tanesine kadar genişler genişlemenin ilerisi boşluktur. Bu yüzden boşluk sınırsızdır. Boşluk ve içindeki tüm madde evren olarak adlandırılır.
    Ozan Güvenç 26 Eylül 2015
    Yaşadığımız evren sonsuz değildir yapılan araştırmalara göre 93 milyar ışık yılı çapındadır. Evren sonuçta kendi içine kural koyar kendi dışında bir yere kural koyamaz . Uzay sonsuzdur denebilir (mega evren) (paralel evren teorisine göre evrenleri bulunduğu havuz). Evren kendisinden daha büyük sayılar içerebilir sonuçta evren dışında kurallarda vardır. Işık hızı aşılamaz diye bir şey yok önemli olan gerekli enerjidir "takyon" vb cisimler var onlar da ışık hızına inemiyorlar. Big bang teorisine bir farklı bakışta şunu söylüyor. Işık patlama zamanında daha hızlıydı.
    Çağatay Demir 30 Eylül 2015
    Düz mantıkla düşün genişlemiyor olsaydı sonsuz olamazdı ;) Sonuna erişeyeceğimiz bir büyüklük için sonsuz demekten başka caremiz olamadığı için şimdilik sonsuz deyip kurtuluyoruz.
    Arkadaşlar yorumlardan bazılarını okudum ve bir sürü hatayla tartışıyorsunuz.evrenin genişleme hızı şu anda 73 km/saniyedir ve giderek hızlanmaktadır.Evrenin çapı da Kozmik Arkaplan Radyasyonuna göre 156 milyar ışık yılı olarak hesaplanmıştır.( Kaynak http://arsiv.ntv.com.tr/news/271447.asp). Sonsuz olan şey evren değildir.Sonsuz olan evrenin içinde genişlediği "Şey'dir." Yani şimdiki bilimsel verilere göre "Hiçlik". Hiçliğinde bir sonu yoktur.
    cuma tüylü 12 Ekim 2015
    evren ışık hızından hızlı genişlediği için ve ışık hızının ötesinde zaman ve mekan kavramları olmadığı için üç boyutlu evren nezdinde bir sondan bahsedemeyiz. Yani evren sadece bizim algılayabildiğimiz zaman-mekan ilişkili mantıkta sonsuzdur.
    Emin Akben 29 Ekim 2015
    sonsuzdur ve genişler çok anormal bi durum değil bana göre. 0 ile 1 arasında sonsuz sayı vardır ama 0 ile 2 arasında daha fazla sonsuz sayı vardır mesela
    Merve İnanç 02 Kasım 2015
    Hasan Savaş 05 Kasım 2015
    Evren sadece insanlara göre sonunun olmadığı bir yer. Evren'in de belirli bir sonu vardır. Sadece elimizde bunu ölçecek imkanlar olmadığı için evrenin sonsuz olduğunu düşünürüz . Hiç bir şey sonsuz değildir. Ya da sonsuz genişlikte değildir benim düşüncelerimde bu yönde .
    Talha AYDIN 16 Kasım 2015
    Sorunuz bakımından, evren sonsuz değildir, büyük patlamadan(Big Bang) bu yana sürekli genişlemekle birlikte, bir sınırı vardır.(Üstte arkadaşlar yazdı) Kozmik arkaplan radyasyonu önemli bir kavram ve evet evrenin sınırlarını belli oranda bir doğrulukla ölçebilmemizi sağlıyor.(Cuma Tüylü söylemiştir.) Evreni saran "karanlık madde" vardır, bu maddenin ne olduğu, evrenin duvarlarını oluşturan bu maddeye çok uzak olduğumuz için, bilim tarafından henüz tam kesinlikle açıklanamamıştır, evrenin sınırları dışında kalan kısımların bu karanlık maddeyle dolu olduğu düşünülüyor.
    Özgür Körez 30 Kasım 2015
    aslında evren sonsuzdur burda kasıt içindekilerin birbirinden uzaklasmasıdır
    Mustafa Demir 04 Aralık 2015
    evrenin genişlemesi denen olay aslında içinde bulunanların yayılmaya devam etmesi gibi algılanabilir. ancak git gide hızlanarak yayılması evren denen olgunun durağan bir durumdan ziyade dinamik bir alan(denilebilirse) olduğudur. karanlık madde teorisi hakkında henüz yeterli bilgi birikimimiz olmadığından evreni tasvir etme çabalarımızın bir yerde tıkanacağını düşünüyorum. örnek vermek gerekirse şuanda evrenin bir örtü olduğu belli çevreler tarafından düşünülmektedir. ağırlıklarından dolayı evreni büktükleri ve büküm sonucu bir çekim alanı yaratıldığı öngörülmektedir. bu uzay-zaman denen durumun ta kendisidir. benimde bazı sorularım evren nereye bükülür kendi içine mi evrenin içi yada dışı mı vardır? https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNsSYHkIsI5G6oUrkiQZAKZjGPDMsJjL9_fNfBrB92G6xvH4Vn bu kareye bakınca gördüğünüz bükümün üstünde olan yer neresidir?
    Orhan Karazeybek 04 Aralık 2015
    Evrenin sınırı bizim görebildiğimiz kadardır.
    Yakup Udül 14 Aralık 2015
    Evren mi genişliyor yoksa biz keşif yaptıkça mı genişlediğini düşünüyoruz ? malum şuan bilinen en hızlı ölçüm ışık hızı
    Rabia Zenger 10 Ocak 2016
    Rabia ZENGER'e katılıyorum aynı düşüncedeyim.
    Burcu Aksoy 12 Ocak 2016
    Ahmet Mert Dinç 13 Ocak 2016
    @rabia zenger hayır keşif yaptıkça genişlediğini düşünmüyoruz eğer evren sadece kütle çekim yasasıyla haraket etseydi yıldızların hepsinin tek bir noktaya düşmesi gerekmiyor muydu? Richard Bentley 1691'de bunu ancak sonsuz bir sayıda yıldızın sonsuz bir uzaya düzenli denebilecek bir biçimde dağılmış olduğunu,dolayısıyla bunun olmayacağını,çünkü hepsinin düşmesi için tek bir merkezi nokta olmadığını düşüncesinde olduğunu belirtti.Ama sonsuz bir evrende her bir nokta merkez olarak düşünülebiilir,çünkü her bir noktanın her iki tarafında sonsuz sayıda yıldız yer almakta.Gelelim kütle çekim varsa neden bütün yıldızlar birbirine girmiyor bunuda ancak evrenin belli bir ivmeyle genişlemesi olarak açıklayabiliriz.
    Ahmet Mert Dinç 13 Ocak 2016
    Daha çok döngüymüş gibi olduğuna dair bilgilere rastlamıştım. Bir noktadan yola çıkıp hiç sapmadan dümdüz ilerleseniz bile çıkış noktanıza gelirsiniz.
    Ufuk ATBAŞ 19 Ocak 2016
    @Ahmet Mert Dinç kütle çekim yasasının ne kadar var olduğu tartışılmalı, var diyelim evrendeki oluşum içi içe geçmişlikler dolu olur ve bugün farklı bir konuyu tartışıyor olurduk , elimizde sadece varsayımlar var evren gerçekten genişliyor mu yoksa bi sınırı var ve biz henüz elimizdeki imkanlarla bunu bir kısmını mı görüyoruz hale Soru bence
    Rabia Zenger 24 Ocak 2016

Kadir Doğrubakar 19 Şubat 2016

Evren dediğimiz şey sonsuz boşlukta etrafa yayılan madde, ışık ve enerjinin toplamıdır. Bu etrafa saçılan galaksiler, gezegenler, ışık ve enerjinin şimdilik genişlediği biliniyor. Bir gün bu genişleme duracak ve tüm bu maddeler birbirlerini çekmeye başlayıp tekrar bir noktada bir araya gelecek. Sonsuz olduğu varsayılan şey bu boşluktur. Bu boşluk içindeki madde veya enerji değil. Şimdi şöyle düşünün. Diyelim ki ışık hızından hızlı gidebileceğiniz bir yöntem buldunuz, bir araba, bi uçan daire yaptınız. Bastınız gaza 1 saat içinde milyarlarca ışık yılı uzağa gittiniz. Evrenin sonuna geldiniz. Yani 1 metre sonrası evrenin sonu. Neyle karşılaşırsınız? Bir balona dokunur gibi evrenin duvarlarına mı dokunmuş olursunuz? Yok öyle bişey. Olacak olan şu. Siz o 1 metreyi geçtiğinizde artık evrenin sonu sizin bulunduğunuz yer olur. Atıyorum evrenin sonunu geçip 1 milyar ışık yılı öteye gittiniz. İşte artık evrenin sonu dediğimiz yer o sizin bulunduğunuz yerdir. Size en yakın madde, enerji ya da ışık 1 milyar ışık yılı uzağınızdadır. Ama olsun siz de evrenin bir parçasısınız öyleyse evren dediğimiz şeyin sonu sizin bulunduğunuz yerdir. 3 milyar ışık yılı daha uzağa giderseniz artık evren dediğimiz şey bu sefer bu geldiğiniz nokta olmuş olur. Yani evreni bir balon gibi değildir. Evren boşlukta etrafa yayılan madde, enerji, ışık topluluğudur. Evrenin içerisinde yer aldığı bu boşluğun da sonsuz olduğu varsayılır. Ama dediğimiz gibi sadece varsayım. Şöyle bir şey de olabilir. Bizim evrenimizin genişliği 93 milyar ışık yılı olduğu sanılıyor. Bizim evrenimizden 100 trilyon ışık yılı uzakta bir başka evren de tıpkı bizim evrenimizdeki bigbang gibi bir patlamaya oluşmuş ve genişliyor olabilir. O evrenin genişliği de atıyorum 200 milyar ışık yılı olabilir. Ama bizim evrenimizle o evren arasında 100 trilyon ışık yılı mesafe olduğu için henüz o evrenden haberdar değiliz. Belki bir gün o iki evren iç içe geçer. Belki hiç bir zaman bu iki evren buluşmaz ve bir gün ikisi de genişlemeyi bırakıp daralmaya başlar. Neyse işte hepsi birer teori.
    Kadir Doğrubakar 19 Şubat 2016
    Şimdi sonsuzluk göreceli bi kavramdır evren ışık hızında veya ışık hızından daha hızlı genişler. Ve bizde ışık hızında seyehat edemeyeceğimiz için evrenin sonunu göremeyiz bu nedenle evren sonsuzdur.
    Ozan Filizoğlu 29 Kasım 2017