Elektron ile cekrirdek arasında nasıl bir ilişki vardır

adem hava 03 Ocak 2015
    Tam olarak neyi soruyorsunuz anlayamadım ben?
    Cihan Şenyüz 03 Ocak 2015
    Elektronlar leptonlar gurbunda yer alır ve fermino yapıdadır , bir pıroton bir elektronun 1836 kat buyüklüktedir ve pırotonlar artı yüklü kuark parçacıklardır , pırotonlar atom çekirdeğinde yer alır ve elektronlar çekirdek etrafında ışık hızında yürüngeler çizerek hareket ediyor ama normalde pıroton elektoronları rahatlıkla kendine çekmesi gerekirdi neden? ve elektron hatasız bir şekilde yürüngede hareket eder neden ?
    adem hava 05 Ocak 2015
    Sorunuzun cevabı hakkında çat pat bir bilgiye sahibim. Söylediklerimden yola çıkarak araştırma yapmanızı tavsiye ederim.

Elektronun proton'a düşmemesinin sebebi De Broglie dalgası (parçacıkların dalga özelliği) kavramıyla açıklanmaktadır. Elektron ile proton arasındaki mesafe elektrondan yayılan De Broglie dalgasının protona ulaşıp, tekrar yansıdığında bu iki cisim arasında "duran dalga" oluşturur.

Duran dalgalarda net enerji akışı "sıfır"dır. Yani elektron enerji kaybetmediği için proton ile arasındaki mesafeyi koruyabilmektedir. Böylece aynı yörüngede sonsuza kadar dönebilmektedir.

Zaten atomların etrafında oluşan yörüngelerin belli çaplara sahip olmasının nedeni de budur. Diğer çaplarda duran dalga oluşmadığı için elektron enerji kaybederek en yakın duran dalga oluşturacak konuma (kararlı konuma) düşer.
    Cihan Şenyüz 07 Ocak 2015
    Birde elktronun yörüngeden kaçma isteğide var yani merkez kaç kuvvet
    Ozaman diye bilirmiyiz elektronun bu merkez kaç kuvvetini yaydığı De Broglie dalgalarıyla dengeliyor .
    adem hava 07 Ocak 2015
    Hayır de Broglie sadece elektronun neden enerji kaybetmeden nasıl döndüğünü, neden protona düşmediğini açıklıyor. Bahsettiğiniz şey ise Coulomb kanunu ile açıklanır. Proton artı yüke sahip ve elektron eksi yüke sahip olduğundan elektriksel olarak birbirlerini çekerler. Elektronu yörüngede tutan kuvvet budur. Bu yüzden fırlayıp gitmez.

Hatta atomlarda "perdeleme/shielding" denen bir etki vardır. Coulomb kuvvetini perdeleyerek bu kuvvetin en dış yörüngedeki elektronları daha güçsüz çekmesini sağlar. Bu sayede metal denilen atomlar oluşur. En dıştaki elektron zayıf kuvvetle atoma bağlı olduğundan uyarıldıklarında kolay bir şekilde yörüngelerinden çıkarak atomdan koparlar.
    Cihan Şenyüz 08 Ocak 2015
    Cihan ŞENYÜZ, elektrondan yayılan De Broglie dalgasının protana ulaşıp, tekrar yansıdığında bu iki cisim arasında neden ''duran dalga'' oluşur?
    ufuk ersoy 09 Ocak 2015
    Tek bildiğim aradaki mesafe ve dalganın dalga boyu ile alakalı olduğu. Neden ve nasıl oluştuğunu anlamak için genel manada duran dalga kavramını araştırmanızı öneririm. Benim daha detaylı bilgim yok.
    Cihan Şenyüz 09 Ocak 2015