• +1

Işık hızında giden fotonlar dalga hareketi yapıyorsa aldığı yol değişmez mi ya da ışık sürati hızından fazla mıdır?

Adem K 30 Mart 2017
  • +1
    Fotonlar duz cizgi gibi ilerlerler.Dalga ifadesi tasidiklari elektromanyetik alanla alakalidir.ornegin radyo dalgalarindaki foton da c , xray de c hizindadir.degisen tasidiklari enerjidir.
    Morgan Frei 31 Mart 2017
  • +1
    ışık hızında giden şey aslında foton değil olasılık dalgasıdır. Parçacık dalga hareketi yapmaz. Dalga olarak adlandırdığımız şey bir fotonun o anda bulunabilmesi muhtemel noktaların oluşturduğu çizgidir. Yani bu noktaları tek tek tespit ettiğiniz zaman ortaya dalga çizgisi çıkar. Örneğin bazı radyo dalgalarının boyu dünyamızdan bile çok daha büyüktür. Foton dalga hareketi yaparak ilerleseydi, dalga boyu arttıkça ışın aldığı mesafenin azalması gerekirdi. Fotonlar boş uzaydaki A ve B noktaları arasında, dalga boyunun ne kadar büyük olduğuna bakmaksızın hep c hızında hareket eder.
    Mehmet Ali 31 Mart 2017
    Yani foton dalga hareketi yapmıyor taşıdığı elektromanyetik alandan dolayı mı biz öyle tanımlıyoruz?
    Adem K 31 Mart 2017
  • +1
    Hani cocuklarin dogum gunlerinde spiral susler asarlar.O spirali EM dalga, gozunle goremedigin ama spiralin ortasindan gecen o cizgiyi foton gibi dusun.Bir resim bulursam gonderirim
    Morgan Frei 01 Nisan 2017
    Cevapladığınız için teşekkürler.
    Adem K 01 Nisan 2017
  • +1
    Silahtan çıkı hedefe doğru giden bir kurşunu düşün, kurşun dalga hareketi yaparak mı gider, yoksa düz bir yol mu izler? Kurşun tabii ki dalga hareketi yapmaz düz bir yol izleyerek hedefe ulaşır ( yerçekiminden kaynaklanan eğimi saymıyorum). Parçacık dediğimiz şeyleri de bir kurşunun trilyon x trilyon kere küçüğü olarak düşünebilirsin. Dalga olayın içine nerede giriyor diye sorarsan işte orası biraz karışık. atomik boyutlardaki parçacıklarda, paçacık-dalga ikililiği dediğimiz bir durum vardır. Örneğin bir foton, kaynaktan çıktığı anda ışık hızında harekete başlar fakat hedefe ulaşana kadar foton için vardır ya da yoktur diyemeyiz. Bu iki mesafe arasında fotonun geçebileceği ve geçemeyeceği noktaları hesaplayınca bir dalga grafiği ortaya çıkıyor. Bu yüzden fotonlar iki hedef arasında dalga gibi davranmaktadır, yani ortada parçacık yok, dalga vardır.
    Mehmet Ali 01 Nisan 2017
  • +1
    Atomik boyutta Fizik kuralları değiştiği için tanımlayamadığımız bir hareket yapıyor diyebilir miyiz ?
    Adem K 02 Nisan 2017
    Yukarıda yazılan verilerin doğruluğu şüphesiz.
    Diğer yandan parçacığın (olasılık) dalga hareketi yapması, gözlenince parçacık gibi saptanması şaşırtıcı değil ki...
    Bunun niye bu kadar şaşırtıcı olduğunu da anlamıyorum.

Aslında parçacığın, (elektron, foton, vs.) gözleden önceki ve gözlemden sonraki durumu, eğilimi arasında bir fark yok.
    Gözlemleseniz de, gözlemlemeseniz de parçacık olması gerektiği gibi hareket etme eğiliminde...
    Ufak bir nüansla, gözlem sırasında tespitiçin parçacığa aktarılan enerji, parçacığın diğer parçacıklarla olan eşgüdümlü durumunu bozuyor.
    Ama bu bile görmezlikten gelinebilinir.

Değişen tek şey, parçacığa olan yaklaşımımız 7bakış açımız/felsefemiz oluyor.

Dalga fonksiyonlarında hareket eden parçacıklar yerine (incelenen nesne tek, parçacıklar), dalgalar üzerinde hareket eden parçacıklara (incelenen nesneler 2 tane;bir sistem; dalga ve onun üzerinde taşınan ama bunun dışında bağımsız parçacıklar) göre deney incelenirse, dalga-parçacık ve gözlemle parçacık hareketine neden geçiliyor sorusu çözülüyor.
    Aynen öyle diyebiliriz. Atomik boyutta bildiğimiz fizik kuralları geçerli değildir. Kuantum fiziğinin orataya çıkma sebebi de tam olarak budur. Bu konuda görsel bir fikir edinmek istiyorsan aşağıdaki videoyu izleyebilirsin.
    Mehmet Ali 02 Nisan 2017
    Yardımcı olduğunuz için teşekkürler
    Adem K 02 Nisan 2017
    Yalnız ben bu videoyu daha önce izlemiştim bu video ile ilgili şöyle bir sorun var ışığı gözlemleyince neden dalga hareketi yapmadığını tam olarak söylemiyor.
    Adem K 02 Nisan 2017
    Dikkat edersen orada yapılan deneyde foton değil elektron kullanılıyor. Yani sadece ışık dalga şeklinde davranmaz, bütün atomik boyutlardaki parçacıklar dalga şeklinde davranış gösterir. Videoda parçacığı gözlemleyince neden dalga hareketini sonlandırdığını söyleyemiyor çünkü o sorunun cevabını kimse bilmiyor.
    Mehmet Ali 02 Nisan 2017