• +1

Bilinen evrende , ışığı daha bize ulaşmadan yok olan yıldızlar var mıdır ? En uzaktaki madde 13,46 milyar ışık yılı uzaklıkta ; ya daha ötesinde ışığı bize ulaşamayan ---

• +1
    kuasarlar , yıldızlar var ise evrenin yaşı konusunda bir daha düşünmemiz gerekmez mi ?
    Evrenin yaşını hesaplarken , evrenin belirli periyotlarında ki uzay-zaman dokusunun genişleme hızını göz önünde bulundurmak zorunda değil miyiz ?
    Diğer yandan kesin olarak , evrenin neresinde olursak orası bize evrenin merkezi gibi gelir fakat peki şunu diyebilir miyiz ;
    '' Evrenin her yerinde evrenin yaşı aynıdır . '' --
  • +1
    Güzel bir noktaya değinmiş bence...
    Evet, içerdiği madde ve enerji içeriği açısından evrenin yaşı her yerde aynıdır.
    Evrenin genişleme hızından yola çıkarak, zamanda, enerjinin tekil olduğu ana geri gidersek, dediğiniz gibi , genişlemeyi göz önüne almadan bir yaş tayini yapmamız mümkün değil.

Ama, Hayır, evrenin genişlerken yeni kazandığı yerler açısından bakarsak, yaşı her yerde aynı olmayabilir.

Ana sorunuza dönersek, bize ışığı ulaşamış ve çoktan yok olmuş yıldızlar var olmalı. Bizler onların kalıntı ışıklarını bir gün göreceğiz belki.

Aslında konu benim için karışık, 10 milyar yıl evvel aralarında 3-4 milyar ışık yılı bulunan yıldızların ışıklarının şimdi ulaşıyor olması... Evrenin genişlemesi ile aradaki 10 milyarlık mesafenin arttığı ve fotonun bu süre boyunca ulaşmaya çalıştığı yönünde genel geçerli sav var.
    Ama ışık hızı sabit ise, çoktan varmış olması gerekirdi diye de düşünüyorum (en az 6 milyar yıl evvel)

Bu sanki birbirinden hızla uzaklaşan iki geminin birinden diğerine atılan top güllesine benziyor. Hedef alınan gemi sürekli uzaklaştığından, güllenin alması gereken yol sürekli artıyor, çünkü hızı sabit. Üstelik bir de atış yapılan nokta sabit ama atış yapan gemi de aynı hızla ters yöne uzaklaşıyor.
    Bu durumda, baz alınacak nokta, güllenin ilk fırlatıldığı yer olmalı.
    Eğer öyle ise, fotonun 3 milyar ışık yılı mesafeyi 10 milyar yılda alabilmesi için, çok ciddi bir hızdas genişleme olması lazım. Oysa artan ama oranlı genişlemeye göre saniyede 72 kilometre civarında diye hatılıyorum bu hızı. Yani ışık hızının saniyedeki yaklaşık 300.000 kilometre hızına oranla çok düşük bir hızda...

Yapılan ölçümün işlemlerinden anladığım kadarıyla uzayın genişleme hızı üzerine bir sonuç bulunmakta yani henüz ışığı bize ulaşmamış ve ulaşamayacak olan cisimlerin durumunu da kapsamakta. Eper evrenin genişleme hızı sabitse ve bu sabit biliniyorsa (hubble sabiti) işlem zamanı matrmatiksel olarak geriye almaya benziyor. İşlemler çok karışık ve bir yorumda bulunmak için şuradan tüm matematik işlemlerinin anlaşılması gerekiyor önce. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Hubble_kanunu
    Vide supra 25 Aralık 2016
    Uzay-zaman dokusunun mekaniği hakkında az bilgi oluşu beni düşündürüyor evrenin yaşı hakkında .
  • +1