• 0

    Uzay boşluğu soğuk olarak kabul edilir. Boşluk soğuk olabilir mi? Yada tam tersine ısının iletimle yayılmasını ömlemezmi?(tabiki belli bir süre sonra ışıma yoluyla ısı kaybolur)

    Ömer Faruk 06 Aralık 2016
  • 0
    Kozmik mikrodalga fon ışınımı ile oluşan '' kara cisim ışıması '' sonucu soğuktur .
  • 0
    Uzay dediğin gibi boşluktur. Bildiğim kadarıyla sıcaklık tanecik titreşimleriyle enerji ile ortaya çıkan bir şeydir. Uzay boş olduğu için bir sıcaklık söz konusu değildir.
    Ömer Dinç 06 Aralık 2016
  • 0
    Uzayın neden soğuk olduğu sorusu ayrıca sorulacak ve kolayca cevaplanacak bir soru değildir. Kara cisim ışıması ise soğuk olmasının sebebi değil sadece bir yöntemdir. Uzaya termometre koyarak sıcaklık ölçemeyeceğiniz için bunu cisimlerin yaydığı elektromanyetik dalgalara yani ışığına bakarak anlarsınız. Örneğin kutuplar termometre eksiyi gösterdiği için soğuk değildir. Sorunuza gelirsek sizin de bahsettiğiniz gibi iletimle ısı aktarımı ve taşınımla ısı aktarımı, etkileşimde olan madde olmadığından yoktur. Nebula oluşumlarında milyonlarca derece sıcaklıkta uzayda toplanan gaz molekülleri bulunmakta ve ısılarını sadece ışınımla kaybetmekteler ki bu iletim ve taşınımın yanında oldukça yavaş bir etkileşimdir. Açıkçası popüler kültürde yer aldığı haliyle uzay giysisi olmayan bir insanın soğuktan donacağını düşünmüyorum. Belki de sıcakkanlı bir canlı için atmosfer içerisindeki tüm gaz etkileşimi sonucu kaybettiği ısıyı düşünürsek uzayda vücut ısısını koruması daha kolay bile olabilir:)
    Vide supra 06 Aralık 2016
  • 0
    Yani tam olarak bunun cevabı yok @vide supra ?
    Doğrusunu bende bilmiyorum , bilen varsa beni aydınlatsın öğreneyim .
  • 0
    Tam olarak neyi soruyorsun anlamadım @kemal?
    Vide supra 06 Aralık 2016
  • 0
    Yani bu soğuğun sebebini ve nasıl iletildiğini .
  • 0
    Uzayın neden soğuk olduğunu bilmiyorum açıkçası ama böyle bir boşluk için soğuk ya da sıcak demenin de bir anlamı olmadığı fikrindeyim. Evet bize göre soğuk olabilir ama bunun evrensel bir değeri yok aslında yıldızın çekirdeği neden sıcaksa kozmik mikrodalga fon ışınları da 2-3 kelvini gösteriyor. Sİzce neden soğuk?
    Vide supra 06 Aralık 2016
  • 0
    Sizce sebebi evrenin %90 nın plazmadan oluştuğu için ve plazmanın iki çeşidi olduğu için(sıcaklık olarak) biri sıcak plazma diğeride soğuk plazma ve bence uzayın soğuk olmasının nedeni soğuk plazma.
    PYSKOPHAT 06 Aralık 2016
  • 0
    Bence soğuk olmak için fazla büyük . Belkide sorun yıldız yada kuasarların sıcaklılarının azlığı yada çokluğu değilde aradaki '' boşluğun '' mekaniğinden dolayıdır . Ben sadece mikrodalga fon ışınımını biliyordum onun dışında neden soğuk pek de bilgi yok bilim dünyasında galiba.
  • +1
    Aslında benim aklımdaki şey Holywood'da gösterilen tarafı. Vida supranında dediği gibi uzay giysisiz bir astronotun anında donup donmayacağını merak ediyorum. Bende ısının korunacağını düşünüyorum sonuçta iletimle aktarılmıyor.
    Ömer Faruk 07 Aralık 2016
  • 0
    Sıcaklık bir maddenin elektronlarının enerji durumu ile şekillenen fiziksel bir büyüklüktür. Yani bir ortamın sıcak olabilmesi için orada bir madde bulunması şarttır. Ancak boş uzay yani madde bulunmayan bir ortamda sıcaklık ölçülemez. Ölçmeye kalksak bile bu sonuç termometreyi oluşturan atom ların sıcaklığını ölçeriz. Boş uzaydaki fotolar hüzmesi dahi bir cisme çarpmadan sıcaklık oluşturmaz. Zira oluştursa hüzme enerji kaybeder ve uzun mesafeleri aşamaz.
    Caner YÜKSEL 07 Aralık 2016
  • -1
    Arkadaşlar önce soğuk nedir onu anlayalım. Yukarıda bir arkadaş bahsetmiş. Sıcaklığın olmadığı yer soğuktur. Yani ısı enerjisinin olmadığı yere biz soğuk diyoruz. Evet uzay soğuktur, mutlak sıfıra (273,15 °C) yakın bir sıcaklıktadır. Isı 2 şekilde iletilir. 1-taşınım, 2- ışınım. Taşınım temas halindeki maddeler ile gerçekleşen ısı transferidir. Örneğin sıcak bir cisim soğuk bir cisime temas ettiğinde molekül titreşimleri (fononlar vasıtası ile) diğer cisme aktarılır. Dış havadaki soğuk bize atmosfer gazlarının vücudumuza teması ile iletilir. Taşınım ile ısı transferinde mutlaka temas olması gerekmektedir.
    Işınım ile ısı transferinde ise ısı enerjisi ışınımla yani fotonlarla iletilir. Örneğin güneş dünyamızı ışınımla ısıtır. Aradaki mesafe ise tamamen boşluktur. Işınım ışınlarla gerçekleştiği için fiziksel temasa gerek yoktur. Uzayın neden soğuk olduğuna gelirsek; uzayda temas edebileceğimiz bir atmosfer ya da yüzey olmadığı için ısı sadece ışınımla iletilir. Eğer uzayda güneş alan bir yerdeysek ısınırız ama yıldızlardan bir noktada isek vücudumuzdan ışıma yoluyla uzay boşluğuna enerji yayarak enerji kaybederiz. Enerji alabileceğimiz herhangi bir şey olmadığı için mutlak sıfıra yakın bir sıcaklığa kadar ısı yayar ve sonunda yayacak ısı kalmadığında dururuz.
    Mehmet Ali 09 Aralık 2016
  • 0
    Isı 3 şekilde iletilir. Sizin taşınım olarak açıkladığınız aslında iletimle (kondüksiyon) ısı aktarımı. Taşınım (konveksiyon) , bir akışkan ara yüzeyin kendi içindeki hareketi ile moleküllerin ısıyı yani enerjiyi taşımalarıdır. Temelde eksiklikleriniz var umarım bana eksi veren siz değilsinizdir:) Uzayın soğuk olmasının görece bir kavram olduğundan ucunu açık bırakmak istedim ben bilemeyiz derken
    Vide supra 09 Aralık 2016
  • 0
    Vide supra, dedigin doğru 3 sekilde yayilir ama konveksiyon ile konduksiyon aslinda temelde ayni şeylerdir. Birinde transfer kati cisimler arasinda direkt temas ile, digerinde gaz ya da sivi akiskan ile olur. Ikisinde de temas olmasi gereklidir.
    Eksiledigim cok sey var bu basklirda ama hangisini eksikedim bilemiyorum:)
    Mehmet Ali 09 Aralık 2016
  • 0
    Yani temelde size aynı gelebilir ama bu hesaplamalarda farklı formüllerin kullanıldığını ve teorisinin farklı mekanizmalara(akışkanlar dinamiği gibi) dayandığını değiştirmez ki bu yüzden bilimsel olarak 3 e ayrılmıştır. Buna takılmanın bir anlamı yok ama diğer konularda neden aynı fikirde olmadığınızı yazabilirsiniz. Burasının amacı bu zaten.
    Vide supra 09 Aralık 2016
  • 0
    Peki yazayım:
    1- Uzayın neden soğuk olduğu kolayca cevaplanacak bir sorudur. Cevabını yukarıda verdim.
    2-" Kara cisim ışıması ise soğuk olmasının sebebi değil sadece bir yöntemdir. " ne demektir?
    3- Uzayda termometre ile sıcaklık ölçebiliriz ( uygun sıcaklık aralıklarını gösterebilen civanın donma sıcaklığını hesaba katmayan, basınç ve sıcaklık farkından patlamayacak, çatlamayacak teorik bir termometre ile).
    4- Vücut ısısının %50 den fazlası ışınımla dış ortama transfer edilir, bu da demek oluyor ki bir insan uzayda çok kısa sürede soğuktan donarak ölür (basınç farkı, oksijen vs gibi etkenleri hesaba katmıyoruz)
    Mehmet Ali 09 Aralık 2016
  • 0
    Yani eksilememin sebebi iletim ve taşınım yazmanız değil, o zaten doğru.
    Mehmet Ali 09 Aralık 2016
  • +1
    Evrenin soğumaya başlamasına sebep olan şey nedir ? Fikri olan ?
  • 0
    Bu cevabınız tamamen zaman ve diğer koşullara göre değişkenlik gösteren bir yarı cevaptır fikrimce. Evrenin neden soğuk olduğu yaptığımız gözlemler sonucunda ulaştığımız bir değerden fazlası değildir benim fikrime göre. Neden daha soğuk değil peki? Ya da evrenin daha genç zamanlarında evrimleşen bir tür olsaydık belki de neden bu kadar sıcak mı diyecektik? Benim yaklaşımımın bu şekilde olduğunu belirtmiştim bu yüzden cevabınızı tatmin edici bulmuyorum. Bir cisim absorpladığı fotonlardan daha fazlasını uzaklaştırıyorsa bu durum soğuması anlamına gelmekte ve bunun en düşük ulaşabileceği değer (doğal koşullarda), 2.7 kelvin sıcaklığında bir cismin yaydığı radyasyona yani kara cisim ışımasına eşdeğerdir. Büyük patlamadan geldiği düşünülen bu kozmik mikrodalga fon ışınımının açıklanmasında bir eş değer enerjiyi belirtmek için kullanılmış bir örnektir.

    Oda içerisinde kullandığımız klasik termometre çevresinden aldığı ısıyı tekrar anlık olarak iletimle dağıtarak bir dengeye ulaşmaya çalışır. Uzay ortamında bu dengeyi kurmanız imkansızdır bunun sebebi ise ışımayla uzaklaştırılan ısı çok yavaştır. Bu nedenle rastgele genleşen ve ya soğuyan bir akışkandan başka bir sonuç alacağınızı düşünmüyorum. Ancak evrenin en karanlık yerine koyarsanız çok uzun bir süre sonra 2.7 k'de tek doğru okumasını yapacaktır.

    Son olarak verdiğiniz %50 değeri için kaynak istemekten başka bir şey diyemeyeceğim. Şuradan yapılan işlemleri link olarak verebilirim. http://physics.stackexchange.com/questions/67503/how-fast-would-body-temperature-go-down-in-space Son grafik hatalı ama çok açık olarak bu değerin çok daha az olduğunu görebilirsiniz. Zira %50 değerinizi doğru kabul edersek uzayda sadece radyasyondan %50 kaybımız oduğunu da kabul etmeniz gerekir. Dünya üzerinde insan vücudu hala %50 ışıma yapmalı, ayrıca iletim ve taşınımı da eklersek zaten buradan dünya üzerindeki ısı kaybının uzayda olduğundan daha çok olduğunu görebilirsiniz.
    Vide supra 09 Aralık 2016
  • 0
    İletim ve taşınımı yanlış yazan sizsiniz zaten yani benim eksimi bilimsel görün:)
    Vide supra 09 Aralık 2016
  • 0
    Sevgili Vide, evren soğuk işte. öyle olduğunu bilimsel deney ve gözlemlerden biliyoruz. Böyle evrimleştik, bu evrende yaşıyoruz. Başka bir zamanda evrimleşmedik ya da belki paralel evrenler daha sıcak olabilir ama bizim konumuz bu değil:)

    Yazdıklarınızdan kara cisim ışımasının ne olduğunu bilmediğiniz anlaşılıyor. biraz araştırma yapmanızı tavsiye ederim. Benim daha önceki cevaplarımda var, bulabilirsem linkini burada paylaşacağım.

    Termometre ölçünü yapılır derken zaten yukarıda belirttiğim gibi teorik bir ölçümden bahsediyorum. yani örneğin güneşe ideal uzaklıkta bir noktada termometre belli bir değer gösterecektir. Termometre aldığı radyasyon enerjisi ile de işlevini yerine getirebilir. İlla ki başka bir cisimle fiziksel temasta bulunmasına gerek yok.

    Benim hatırladığım kadarıyla insandaki ısı kaybının yaklaşık yarısı ışınımla oluyor ama bulduğum bu linkte %65 yazıyor.
    http://www.webmd.com/first-aid/tc/cold-exposure-ways-the-body-loses-heat-topic-overview
    Ne kadar güvenilir bir link bilemiyorum. Kaldı ki sizin gönderdiğiniz linkte insan vücudunun 18 saatte 0 dereceye ineceğini söylüyor. Ama zaten insan 0 dereceyi görmeden çok önce ölecektir.

    Mehmet Ali 09 Aralık 2016
  • 0
    Isı aktarımında yanlış bilgi verip aslında temelde aynı şeyler demeniz yüzünden konuşmanın başından beri bende bilmeme konusunda sizle aynı fikirdeyim galiba. Kara cisim ışıması ile ilgili kurduğum cümleler https://tr.wikipedia.org/wiki/Kozmik_mikrodalga_arka_plan_%C4%B1%C5%9F%C4%B1mas%C4%B1

    https://www.youtube.com/watch?v=lD08CuUi_Ek&feature=youtu.be&t=8m45s
    insan vücudunun uzaydaki yorumu için bu video (8:35 sonrası)
    İnsanın ölüp ölmemesinden değil ısı aktarım hızı üzerine konuşuyorduk. Termometreyi de modifiye etmezsiniz umarım:)
    Vide supra 10 Aralık 2016
  • 0
    Kozmik mikrodalga arka plan ışıması ile kara cisim ışıması arasında bir kavram kargaşası yaşamışsınız. Verdiğiniz linkte kozmik mikrodalga arka plan ışımasının dalga boyunu belirtmek için 5 K sıcaklığında bir kara nesnenin yaydığı ışımaya eşit olduğu söylenmiş. Kozmik mikrodalga arka plan ışıması big bang ile oluşan ve evrenin her noktasında hemen hemen eşit şekilde bulunan bu radyasyon, uzayın hiç bir noktasında mutlak sıfıra ulaşılamadığını göstermektedir.

    Video da diyor ki; uzayda açıkta kalan bir insanın ısısı saatler sonra uzay ısısı ile eşitlenir diyor. Yani saatlerden bahsediyoruz ve bu sadece ışıma ile oluyor.
    Mehmet Ali 10 Aralık 2016
  • 0
    '' 1964 yılında keşfedilen bütün evreni dolduran bir elektromanyetik dalga biçimidir. 2,725 kelvin sıcaklığındaki siyah nesnenin ısıl ışınımına tekabül eden 160,2 GHz frekansında ve 1,9 mm dalga boyunda olduğu COBE uydusu tarafından havaküre dışında hassas olarak ölçülmüştür. '' bu doğru olan ve benim kullandığım cümle. Siz 1948 yılında öne sürülen ''teorik'' hesaplamayı kopyalamışsınız. '' 1948 yılında George Gamow, Ralph Alpher ve Robert Herman tarafından varlığı teorik olarak öne sürülmüş ve 5 K sıcaklığında bir kara nesnenin yaydığı ışıma ile aynı dalga boyunda olması gerektiği hesap edilmişti. '' sizce hala bir kavram kargaşası yaşayan ben miyim??
    Vide supra 10 Aralık 2016
Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap