• +1

Sizce insan klonlamak mümkün müdür? İnsan hücreleri üzerinde klonlama gibi deneylerin yapılmasının yasak olduğunu duymuştum.

zamandakaybolanruh 27 Kasım 2016
  • +1
    Eğer klonlansaydı ortaya çıkan canlı bizim gibi olur muydu?
    zamandakaybolanruh 27 Kasım 2016
  • +1
    Elbette mümkün ama insan gibi yüksek (karmaşık sistemlere dayalı) organizamlarda bu biraz daha zor. Çünkü hangi hücredeki bilgiyi kullanacaksınız? Uzmanlaşmış hücrelerin hepsinde, bazı bilgiler değişmiş oluyor. Bir de telomer sorunu var. Kök hücre kullansanız da, telomerleri yaşa uygun kısalıkta oluyor. Yani 1 yaşında bireyin hücreleri, donörle aynı yaşta oluyor.

Ayrıca bu ek bir etik sorun getiriyor. Böyler üretilmiş bir organizmanın, ilaç ve silah deneylerinde denek olarak kullanıldığını düşünün. Üretilecek ürün, insan organizması için en etkin sonucu verecektir. Peki bu organizmanın düşünceleri ve duygusal tepkileri var ise?
    Bunu etik açıdan değerlendirmek çok zor. Ya da kimi organları sökülüp, donörlere aktarılıyorsa (Ada filiminde gibi) ?

Canlı olup olmadığını aslında tamamen bizim bakış açımız ve etik değerlerimiz belirleyecektir.
    ( İnsan nüfusu bu kadar yüksek iken, bir de klonları çıkartmak ne kadar gerekli ? Oysa çatışma zamanında gruplaşan-taraftarlaşan insanoğlu, karşı tarafı insan hatta canlı olarak bile tanımlamama eğiliminde olabiliyor. =

Üstelik hukuki kimlikleri ne olacak?
    Bunlar cevabı zor ve uygulamada suistimal edilebilecek bir çok açıkları olan bir konu... bu nedenle yasaklanmış durumda...

Belki bir gün insan nüfusu bir kaç milyona düşerse, o zaman daha anlamlı ve etik bir durum olabilir.
    İnsan Klonlanması

Buraya kadar anlatılan kısımda klonlamanın üreme amaçlı kullanımından söz edilmiştir. Ancak klonlamanın birde tedavi amacıyla kullanımından bahsedilebilir. Klonlama teknolojisi insanların tedavisinde kullanılacak embriyonik kök hücrelerin üretiminde kullanılabilir. Kök hücreler bugün mücizevi hücreler olarak görülüyor. Ancak bu hücrelerin tedavi amaçlı kullanılmasını zorlaştıran ve çözümlenmesi gereken sorunlar vardır. Bunlar;

1. Nasıl daha etkili bir şekilde spesifik hücre tiplerine dönüşmeleri için yönlendirilebilir.
    2. Farklılaşmış hücreler tümöral oluşumlara sebep olabilecek farklılaşmamış hücrelerden nasıl ayırt edilebilir.
    3. Dokuları yenileyebilmeleri için nasıl etkili bir şekilde transfer edilebilir.
    4. Farklılaşmış hücrelerin transferinden sonra hasta tarafından reddedilmesi nasıl önlenebilir?

şeklinde sıralanmaktadır.

Terapötik (tedavi amaçlı) klonlamanın bu sorunun çözümü olabileceği düşünülmeye başlanmıştır. Terapötik klonlama, hastadan alınan erişkin hücrenin yumurta hücresine transferi ile klon bir embriyonun üretilmesi, bu embriyodan kök hücrelerin elde edilmesi ve elde edilen kök hücrelerin istenilen hücreye dönüştürülerek tekrar hastaya verilmesidir. Hiç kuşkusuz kök hücre uygulamaları tedavisi günümüzde mümkün olmayan birçok hastalığın çözümü olacaktır. Bu gün kök hücreler göbek kordonu, kemik iliği gibi vücudun bazı bölgelerinden elde edilebilmesine karşın bunların sınırlı sayıda dokuya dönüşebilmeleri uygulama alanlarını kısıtlamaktadır. Oysa embriyodan elde edilen kök hücreler hertürlü dokuya dönüşebilme özelliğine sahiptir. Ancak bilim adamları bu kök hücrelerin vücut tarafından reddedilebileceğini bu nedenle kök hücrelerin hasta insanın hücreleri kullanılarak oluşturulan klon embriyolardan geliştirilmesinin daha iyi sonuç vereceğini iddia etmektedirler. Bu güne kadar klon insan embriyosundan üretilmiş kök hücre hattı mevcut değildir. Geçtiğimiz yıllarda Güney Kore'de üretildiği söylenen klon insan embriyonik kök hücrelerinin gerçek olmadığı geçtiğimiz günlerde ortaya çıkmıştır.

Günümüzde embriyonik kök hücreler ile çalışmalar birçok ülkede ya çok sınırlı veya tamamen yasaklıdır. Ülkemizde de insan embriyonik kök hücrelerinin eldesi ve bu hücreler ile yapılacak çalışmalar Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlemeler getirilene kadar yasaklanmıştır. Embriyonik kök hücrelerin klinik kullanımı henüz hiçbir yerde yoktur.
    --ALINTIDIR--