Işık hızı göreleliğe göre hareket etmesinden yola çıkarak ve sicim teorisini de olayın içine katarak bağdaştırmamız neticesinde aslında ışık hızının 3 boyutlu (sicime göre 4. boyut) olan evrenimizden 4. boyuta geçiş sağlayan bir eşik hızı olduğu kannatine varılabilir mi? Yani ışık hızı dediğimiz şey aslında eşik hızı mı? her boyutta bu şekilde bir "eşik" durumu var olabilir mi?

Yusuf Öztürk 08 Nisan 2015
    Merhaba.. İlk öncelikle her boyut için bir eşik var mı ? Açıkçası bilmiyorum. Bir fikrim yok. Üst boyutlar konusunda bilgim ve birikimimde çok az. Fikir yürütemiyorum. Ancak içinde bulunduğumuz 3+1 ( 3 uzamsal + 1 zaman) boyutlarını ele alabiliyorum. Sicim teorisi diğer teorilerden farklı değil, farklı konuları ele almıyor. Aynı parçacıkları, aynı boyutları farklı bir bakış ile daha doğrusu temelde farklı bir başlangıç ile ele alıyorlar. Biri boyutsuz nokta diyor, diğeri titreştiği için nokta gibi gözüken boyutsuz bir enerji sicimi diyor. Bu ufak yaklaşım bile farklı bakış açılarına yetiyor.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015
    Evrenimiz şu anki algıladığımız (ölçümlediğimiz) haliyle 3 boyutlu bir de buna "zaman"ı boyut olaarak hesaplarımıza katarak hesaplama yapıyoruz. Örneğin bir top mermisinin yatay atışla aldığı mesafeyi, yüksekliği hesaplamak için bu boyutları kullanıyoruz. x ve y düzlemlerinde, uygulanan kuvvet ve açıya göre (+ yerçekimi), merminin nereye düşeceğini hesaplayabiliyoruz. Eğer hedef hareketliyse, ya da biz hareketliysek bu hesaba bir de zaman'ı katmamız gerekiyor. Ki hangi zamanda hedef nerede olacak, biz nerede olacağız ve ona göre hangi açıyla mermiyi yollamalıyız. (Burada barut hakkının sabit olduğunu ve mermi çekirdeğinin sabit hızla gittiğini düşünüyorum) . Bu yüzden zaman bir boyut gibi hesaplarda işleme alınıyor.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015
    Şimdi bir evren düşünün, bu evren genişliyor. Bu genişleme sürekli bir önceki durumuna göre aynı oranda olmak zorunda... Ki bu da bir dalgalanmaya neden oluyor. Bu dalgalanmanın su yüzeyinde olduğunu düşünün, bir köpük bıraktığınızda iki durum vardır. Eğer köpük biraz büyük ise üzerinde bulunduğu dalgadan bir miktar yönelim enerjisi alır , dalga alatından geçer, köpüğümüzde bir sonraki dalgaya kalır (hava sürtünmesi 0), ondan bir miktar daha enerji alır, o dalgada altından geçer, ancak üzerinde biriken yönelim enerjisi dalgayla gitmesine izin verecek kadar biriktiği zaman (ivmelendiği zaman) dalga ile hareket eder. Onunla paralalel olarak ilerler. Sav'ım da da bunu belirtiyorum. Eğer ışık hızı en yüksek hız ise, bu fotonun, köpüğün beraber hareket ettiği dalga gibi, evrensel genişleme dalgaları ile alabileceği en yüksek hız olduğu içindir. Yani bu eşik hız'dır. Ama bu fotonun yapısından değil, onun kütlesiz olması nedeniyle, üzerinde-içinde beraber yol alabileceği dalganın hızından dolayıdır.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015
    Evren için giderek artan hızda genişliyor kısmının bir algı-hesap hatası oldğunu düşünüyorum. Evren eğer tepsi gibi düz olsaydı (içinde barındırdığı her şey küresel formmda iken) doğru olabilirdi. Ama eğik olunca, oransal açısal genişleme, hesaplara geometrik olarak sonuçlanıyor . Yani kürsel eğik bir evrendeki genişleme, uzaklaşmayı, düz bir evrene göre hesapladığımız için artan hızda uzaklaşıyor gibi gözüküyor. Eğer hatalı olsaydım, daha uzaktaki galaksiler çok daha hızlı uzaklaşmazdı. (Örnek: 1 ışık yılı uzaktaki, 7 birim km/saat ile uzaklaşıyorsa, 2 ışık yılı uzaktaki 14 birim km/saat ile uzaklaşıyor- Not: rakamlar atmasyon, doğrusunu unuttum)... Evrenimizin sabit oranda genişlediğini; galaksilerin mesafeleri artıkça uzaklaşma hızlarınında artmasının, oransal olmasından dolayı olduğunu düşünüyorum.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015
    “Evren için giderek artan hızda genişliyor” kısmının bir algı-hesap hatası olduğunu düşünüyorum. Evren eğer tepsi gibi düz olsaydı (içinde barındırdığı her şey küresel formda iken) doğru olabilirdi. Ama eğik olunca, oransal genişleme, hesaplara geometrik olarak sonuçlanıyor.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015
    Şimdi bir evren düşünün, bu evren genişliyor. Bu genişleme sürekli bir önceki durumuna göre aynı oranda olmak zorunda... Ki bu da bir dalgalanmaya neden oluyor. Bu dalgalanmanın su yüzeyinde olduğunu düşünün, bir köpük bıraktığınızda iki durum vardır: Eğer köpük biraz büyük ise üzerinde bulunduğu dalgadan bir miktar yönelim enerjisi alır, dalga altından geçer, köpüğümüzde bir sonraki dalgaya kalır (hava sürtünmesi 0), ondan bir miktar daha enerji alır, o dalgada altından geçer, ancak üzerinde biriken yönelim enerjisi dalgayla gitmesine izin verecek kadar biriktiği zaman (ivmelendiği zaman) dalga ile hareket eder. Onunla paralel olarak ilerler. İkinci durumda ise o kadar hafiftir ki köpük, dalganın enerjisi direk alır götürür.

Sav'ım da da bunu belirtiyorum. Eğer ışık hızı en yüksek hız ise, bu fotonun (köpüğün beraber hareket ettiği dalga gibi) evrensel genişleme dalgaları ile alabileceği en yüksek hız olduğu içindir. Yani bu eşik hız'dır. Ama bu fotonun yapısından değil, onun kütlesiz olması nedeniyle, üzerinde-içinde beraber yol alabileceği dalganın hızından dolayıdır.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015
    “Evren için giderek artan hızda genişliyor” kısmının bir algı-hesap hatası olduğunu düşünüyorum. Evren eğer tepsi gibi düz olsaydı (içinde barındırdığı her şey küresel formda iken) doğru olabilirdi. Ama eğik olunca, oransal genişleme, hesaplara geometrik olarak yansıyor. Yani küresel eğik bir evrendeki genişlemeyi, uzaklaşmayı, düz bir evrene göre hesapladığımız için artan hızda uzaklaşıyor gibi gözüküyor. Eğer hatalı olsaydım, daha uzaktaki galaksiler, çok daha hızlı uzaklaşmazdı. (Örnek: 1 ışık yılı uzaktaki, 7 birim km/saat ile uzaklaşıyorsa, 2 ışık yılı uzaktaki 14 birim km/saat ile uzaklaşıyor- Not: rakamlar atmasyon, doğrusunu unuttum)... Evrenimizin sabit oranda genişlediğini; galaksilerin mesafeleri artıkça uzaklaşma hızlarının da artmasının, oransal olmasından dolayı olduğunu düşünüyorum.
    Burtay Mutlu 08 Nisan 2015