Martin Rees'in 6 hassas ayarı

muzaffer borazan 26 Temmuz 2014
    kozmolojik sabit hakkında tartışmalar var(sözde sabit değilmiş) ama bu sadece önerme yani adamın kendisi bile inanmak zorunda değil
    porofsercan porofser 26 Temmuz 2014
    Einstein da kozmolojik sabiti önce kullanmış sonra 'en büyük hatam' demiş ya zaten. Günümüzde tekrar kabul edilmeye başlandı sanırım.Bi geliyor bi gidiyor.
    Ben de son maddeye takıldım. 3 boyutlu olmak neden ince ayar olarak kabul edilmiş ki.. Başlangıçta 4 boyut olsaydı evren ona göre evrimleşirdi canlılar da ona göre oluşurdu gibi.
    abi millet 11. boyuttan söz etmeye başladı ama
    porofsercan porofser 26 Temmuz 2014
    o boyutlara geçince diğer evrenlere geçmiş olmuyor musun zaten
    bu 6 maddeyi bizim evrene göre sıralamış
    muzaffer borazan 26 Temmuz 2014
    Evren nedir sorusunu bizim evren için, zaman ve mekanın olduğu yer diye tanımlayabiliriz. Başka bi evrende zaman mekan olmayabilir hatta farklı fizik kuralları olabilir. Işte o evrenlerde bu 6 ayar yoktur mesela.
    Merhaba,

Sorunuza cevap vermek için öncelikle bu konuda yeterli bir bilgi toplamam ve hazmetmem gerekti.

Cevaba gelince: Farklı bir evren olma ihtimali, hiç olmama ihtimalinden çok çok daha yüksek bence.

Çünkü evren ilk önce süper simetri ile işe başlıyor. Tüm evren homojen ve simetrik o dönemde...

İlk patlama ile ( sicim teorisi bana mantıklı geliyor ) sicim veya ona benzer parçacıklar ( ki bunlar homojen bir yapıda başlangıçta) ilk dağılma esnasında çok sıkışık oldukları için birbirlerine de çarpıyorlar. Kimi parçacıkların üzerinde bir çok diğer sicimin enerjisi toplanırken, kimilerinde çok az bir enerji birikiyor.
    Zaten kısa bir dönem sonra evren genişledikçe ilk parçacıkların birbirine aktardığı enerji azalıyor. Bir kısmı birbirine dolanıyor, bir kısmı ise durumunu koruyor. Evrenin genişleme hızı ile parçacıkların bir kısmı yeni yapılarını koruyor. Ama önemli bir kısmı genişleme hızı düşünce ve hacim genişleyince parçalanıyor. Tekrar öz yapısına dönenler bile olabilir. Ama çoğu daha küçük temel parçacıkları oluşturuyor.

Bunlar bizim evrenimizin temel parçacıkları oluyor.

Daha sonra kararlı duruma (patlama öncesindeki gibi) kararlı duruma geçmye çalışan parçacıklar temel maddeleri de oluşturmaya başlıyor.

Aslında evrenimizin serüvenine bakarsak, tüm hikaye'nin temeli; en temel parçacıkların nötr-kararlı olma arayışı var.

Sonuçta başlangıçtaki tüm enerji'nin ancak yaklaşık 0.002'si bildiğimiz maddeye dönüşüyor.

Eğer başlangıçtaki genişleme hızı farklı olsaydı, ilk patlamanın enerjisi farklı olsaydı, yukarıda saydığınız tüm 6 sabitte farklı olurdu.
    Evrenin fizik kurallarıda ona göre farklı olurdu. Çünkü bildiğimiz maddeye yoğunlaşan miktar çok az. Binde 2 gibi bir şey. (500!) daha olasılık olurdu.

Diğer yandan her nekadar evrenimiz 3(+1) boyutlu denilse de, direk 4 boyutlu bir evrendeyiz. 4ncü boyut bildiğimiz zaman; maddenin varlığını sürdürmesini ve dönüşümünü sağlıyor.

Tek farkla 4ncü boyut için, evrenin ilk başlangıç noktasını baz alımak gerekiyor. böylece diğer 3 koordinatla doğru koordinat noktamızı bulabiliyoruz.
    Burtay Mutlu 22 Eylül 2014