Kaos teorisi evreni açıklayabilirmi?

laniakea 17 Haziran 2014
    Kaos teorisi evreni açıklayamaz ama onu anlamamızda büyük bir adım atmamızı sağlayabilir. Saylamayacak kadar çok parametrenin birbirine yaptığı etkilerle çıkan sonuca kaos diyoruz. Çünkü önceki ve sonraki arasındaki bağlantıyı tanımlamakta ve kavramakta zorlanıyoruz.
    Ancak parametreleri sınırlayabilirsek ve sistem içindeki dinamikleri belirleyebilirsek (fonksiyonları) sonuca yakın bir tahmini- istastiksel cevap almayı umuyoruz.

(Bana göre) Maddenin ilk oluşumu tamamen kaotik bir durumdan kaynaklanmışır. Tüm evren salt ve homojen iken ortaya çıkan bir etki sonucu (Big-Bang ya da Tanrı Buyruğu veya başka bir şey) bu homojenlik bozulmuş, homojenliği oluşturan parçacıklar (strings) çeşitli şekillerde ve sırayla bir araya gelerek günümüzdeki maddeye doğru bir dönüşüm geçirmişlerdir.

Bu dönüşüm tamamen kaos kuramındaki yapıyla örtüşür. Bu parçacıklardan çok büyük olanları tekrar parçalanmış, daha küçük parçacıklara bölünmüştür.
    Bu dönemdeki etkilerin izleri günümüzde de sürüyor. Galaksilerin dağınıklığı, madde dağılımındaki heterojenlik hep bunun devamının sonucudur.

Tabi bunlar benim fikilrlerim, aralarında genel doğruların yanında yanlışlarda muhakkak vardır.

Burtay Mutlu 18 Haziran 2014
    kaos teorisini sonuçalrını baktığımız her yerde görebiliriz.Bir ağaçta,İnsanlarda, dünyanın her yerinde atomlarda, galaksilerde ve niceleri...Yani evrenin kaos dışında hiçbir teori evreni açıklamaya yaklaşmamıştır.Diğer teorilerin aksine sadece matematiğe değil diğer tüm konularda mükemmel bir teoridir.kaos determinizminin bir örneğini kuantum kuramında görebiliriz. Yada evrende öz benzerlikle görebiliriz.Yani içinde kaos teorisi olmayan hiçbir teori evreni tek başına açıklayamaz.
    laniakea 19 Haziran 2014
    Yani sonuçta bana katılıyorsnuz. Tek başına açıklayamaz ama daha büyük bir açıklamanın içinde, anlamamıza yardımcı olacağı için yer almalı.

Üsteki yazıya ek olarak, kaos kuramı mantık olarak tüm evrenin ve hayatın içinde olması çok normaldir. Çünkü bir varlığın (canlı-cansız) varoluşuna etki eden parametre sayısı çok fazladır.

Beynimiz bu nedenle bunları hesaplarken, olasılık üzerine çalışır. (Olasılığı, şans olarak algılamayın. İstatistiksel sonuç olarak ele alın.)
    Böylece yoğun trafikte karşıdan karşıya geçebiliriz. Ya da adım atarken ayağımızı burkmayız. Veya havalı tüfekle yapılan ilk 3-4 karavana'dan sonra tüm balonları vururuz. Veya kuantum durumlarının saptanmasında kullanılabilinir.
    Kaos varoluşun bir parçasıdır. Ama kendisi değildir. Bir kuraldır. Bir işletim sistemidir. Temel mantığıdır.
    Sistemin nasıl çalıştığını açıklar ama sistemin nedenlerini açıklamaz.
    Bu şuna benziyor; kütle çekiminin ve manyetizmanın nasıl çalıştığını, nasıl formüle edileceğini ve kullanabileceğimizi biliyoruz. Ama kütle çekimi ve manyetizma arasındaki benzerliklere rağmen; net ve kesin bir dille "şudur" diyemiyoruz.
    Aynı şey...