Işık ve Zaman

Ömer Faruk 01 Haziran 2014
    Şimdi problemi şöyle düşünsek: Ulaşmamız gereken kaynakta bizi zaman algısı bizimle bir olan biri beklesin. Tabi ki bunun için o kişinin yerçekim ivmesi dünyaya yakın bir kütle yanında beklemesi gerekiyor. Yıl 2018 ve ben yola çıkarken onun 2014 yılındaki halini gördüm. İkimiz için de 1 yıl geçti ve 2019 yılına geldik. Ben şu an ona 3 ışık yılı uzaklıktayım. Bu durumda 3 ışık yılı mesafede onun 2015 değil 2016 yılındaki halini göreceğim. Bu bir senelik yolculuk sırasında ışığın bana göre hızı değişmeyecek fakat benim gözlemlediğim ışık fotonu sayısı artacaktır. Yani ışığın frekansı benim için artacak ve gözlemimde ışığın mor ışığa doğru yaklaştığını hissedeceğim.

Umarım doğru biçimde yorumlayabilmişimdir. Bir hatam, eksiğim varsa tartışabiliriz. Yardımcı olabildiysem mutlu olurum.
    Özgürazad Çelik 03 Haziran 2014
    "Işığın bana göre hızı değişmeyecek" 'ten kastınız heralde gemi içinde baktığımda ışığın bana doğru c ile geldiğini göreceğimden bahsediyorsunuz. Birde bir araç içerisinde yolculuk yapıyoruz herhangi bir belirgin kütle çekimi etki etmiyor.Yani karşıdaki bekleyenin de dünya benzeri bir yere yakın beklemesi gerekmiyor bildiğim kadarıyla. Gözlemlenen ışık fotonu sayısı artınca ne görürüz bilmiyorum ama eğer klasik fizikteki gibi onlar bana 2c hızla gelseydi problem kalmayacak ve yıldızın iki yıllık halini 1 yılda görmüş olacaktık ve onlarda dışarıdan bizi izleyen birine gördüğüne göre normalde yaptıkları gibi c hızıyla ilerliyor olacaklardı. Benim sorunumda burada, araç içinde ışık bize c hızında geliyormuş gibi gözüküyorsa normalde ne yapıyordur (normalin ne olduğu hakkında bir fikrim yok ama persfektiften gören bir insanın gördüğü olarak yorumluyorum) Biz ona c hızıyla giderken araç içinden onun bize c hızıyla geldiğini görmek için normalde dışarıdan bakıldığında fotonların durması gerekmiyor mu? Eğer öyleyse bir paradoks oluyor ve yıldızın 3 yıl degilde 4 yıl önceki halini görmüş oluyoruz.

(Biraz farklı şeylerden bahsediyormuşuz gibi geldiği için biraz daha detaylandırmak istedim)
    Ömer Faruk 03 Haziran 2014
    Işığın hızı bana göre değişmeyecek derken ışığın tüm bakış açılarından aynı hızda gözlemlenmesinden bahsediyorum. Bu konuyla ilgili yapılan meşhur Michelson-Morley deneyleri var ışığın her gözlemci için aynı hızda gözleneceğini gösteriyor. Ayrıca Einstein'ın özel göreliliğinin 2.maddesinde de bu konuya değiniliyor bildiğim kadarıyla. Ayrıca ben iki tarafta da gözlemci olduğunu varsaydım. Bu durumda gözlemcilerin yakın çevresindeki kütlesel yoğunluk zamanı etkileyeceği için benzer kütlelerin yakınında bulunmaları gerektiğini savundum. Diğer konuya gelince zaten ışık hızında hareket ediyor olmamız mümkün gözükmüyor bu hıza ulaşmak kütlenin limitini hız c'ye giderken sonsuza götürüyor. Ama yine de ışık hızında hareket edebiliyor olabildiğimizi düşünelim ve iki durumu değerlendirelim. İlk olarak biz sabit konumumuzda kalalım ışık bize 4 yıl gecikmeyle ulaşacaktır. İkinci olarak da t=0 anını düşünelim bu an bizim harekete başlama anımız olsun ve o andan itibaren tüm fotonların donduğunu ve hareket etmediğini düşünelim bu durumda da 4 yıl sonra diğer gözlemcinin yanına vardığımızda 4 yıl geçmiş olduğu ve onun 4 yıl önce yani biz yola çıkarken gönderdiği son fotonunu görmüş olacağız yani biz 2014 yılındayız t=0 anında onun 2010 yılındaki fotonunu görüyoruz 2018'de gözlemciye ulaştığımızda 2014 yılındaki halini görüyoruz. Yine düşünmeye devam. 4 yıl boyunca biz oraya ulaşana kadar gözlemcinin yayınlayacağı foton sayısı hesaplanabilir. 8000 toplam foton salınacak diyelim. Bunun 4000 adeti zaten biz yola çıkarken salınmıştı. 8000 fotonun salınma süresi toplamda 8 yıl olacaktır(2010'dan 2018'e) ama biz 4 yıllık bir yolculuk yapacağız. Yani bu da fazladan foton yakalayacağımız anlamına gelir ki bu durumda da gelen ışığın frekansı normalden daha yüksek olacaktır. Hedefe ulaştığımız anda ise frekans normal haline dönecektir yani frekans yol boyunca azalır yukarıda mor ışığa yaklaştığını savunmuştum ama bu hatalı olmalı görüntünün kızıla kaymasını beklerim.

Çok uzattım şimdiden özür dilerim.
    Karşılıklı olarak devam edebiliriz anlaşılmayan durumlar için.
    Özgürazad Çelik 11 Haziran 2014
    Işık ve uzay bence aynı işleyişte.Uzayın büküldüğü bir yerde ışıkta bükülür.Hem bir de uzay ışık hızında genişliyor.
    Mr.Physics 14 Ağustos 2014
    Bu durumda uzay ve zaman bir biri ile bağlantılı ise ışık ile zaman da aynı işleyiştedir.
    Mr.Physics 14 Ağustos 2014
    Işık hızında giden araçta zaman durur.
    Mr.Physics 15 Ağustos 2014