• +1

Sonsuzluk kavramı gerçek midir yoksa sonu olup da ulaşamadığımız şeylere sonsuz mu deriz?

Şöyle bir bilgisayar programıyla göstereyim.
    Batuhan Yıldız 30 Haziran 2016
    Sonsuzluk kavramı matematiksel olduğu kadar esasi olarak felsefi bir konudur.
  • +1
    Sonsuzluk ispat edilebilecek bir şey değildir. Zaten ispat ediyorsanız sonu vardır. Mesela 0 ile 1 arasında sonsuz sayı vardır desem, birisinin aksini ispat edebilmesi için 0 ile 1 arasındaki tüm sayıları yazabilmesi gerekir. Aksi takdirde bu yanlışlanamaz bir önerme olur.
    Mustafa Okat 30 Haziran 2016
    0 ile 1 arasındaki sayıların sayılabileceğini biliyoruz ama o zaman sonsuz olamaz değil mi?
    Herhangi bir şey, bir varlık hali, su ya da bu bicimde, oyle ya da boyle bir sekilde var ise, bu varlığın mutlaka ve mutlaka var olmasina sebebiyet verecek bir etki olmalıdır (bkz:determinizm). Dolayısıyla, her şeyin olmasına neden olacak bir ilk etki olamaz. O her zaman var olan ve her zaman da var olacak olandır.
    Şahatay Tunç 30 Haziran 2016
    Elvin Mirzeyev 30 Haziran 2016
  • +4
    İnsanlar "var olan" ın ötesine geçip "var olabilecek olan" i düşünmeye başladıkları andan itibaren sonsuz kavramı insan zihnindeki yerini almıştır. Sonsuz fikri kavranması zor bir fikir gibi görünmektedir. Bunun nedeni ilk bakışta bütün insani deneyimlerin ötesinde olmasıdır. İnsan aklı
    sonlu düşüncelerde dile getirilen sonlu şeyleri ele almaya alışmıştır. Her şeyin bir başlangıcı ve sonu olduğu düşüncesi de bu alışılmışlığın bir ürünüdür. Fakat alışılmış olan mutlaka doğru değildir. Matematiksel düşünce tarihi bu konuda son derece öğretici bazı derslerle doludur.
    Elvin Mirzeyev 01 Temmuz 2016
    Elvin Mirzeyev 01 Temmuz 2016
    Sonsuzluk konusunun bir ucu matematiksel verilere dayali oldugunu dusunsekte esasi olarak felsefi bir konudur.Soru felsefi istenen cevap matematiksel. Ozaman bir matematiksel birdr felsefi cevap vermek lazim. Pi sayisinin sonsuz oldugunu dusunmemizin sebebi sadece yeteri kadar doneye sahip olmadigimizdandir. Suana kadar 10uzeri 6 neticesine ulasilmasindandir ki sonucunu teknolojiyle beraber alacagimiz bir pi sayisi var elimizde ki umuyorum teknoloji gelismesiyle bunu bir asir icinde alacagiz. Felsefi olarak ise sonsuzluk bircok dusunure gore dusunemedigimiz sonucun kestirip atilmasidir. Bazilarina goreyse başa dönüş olarak nitelendirilir. Yani bilinçsiz tekrar halidir. Yani 0 ile 1 konusu bundan ibarettir.
    Ege Gökhan 01 Temmuz 2016
    Evrenin bir başlangıcı olduğunu kabul ediyorsak ( bütün bulgular bu yönde) evrene dahil olan herşeyin mutlak bir sonu vardır ancak bu son, içinde bulunduğumuz evrenin sonu olur. Ancak bildiğimiz evrenin sonu bilemediğimiz başka evrenlerin başlangıcı olabilir. Bu süreç tekrar eden bir süreç olursa sonsuzluk bizim bu evrene dahil algımızın çok ötesinde olur. Allah ın varlığına inanan bir insan olarak Kuran a göre bu evrenin sonuna dair çokça ayet var ve sonrasinda yeni bir yaratilisla yeni bir sistemin ortaya çıkışı benim icin kesin.bedenen değil ama bilinçli varlığımız sonsuza kadar devam edecek.
    gokhan benli 01 Temmuz 2016
    Sonu olup ulaşamadığımız şeylere sonsuz deriz. mesela Evren sonsuz denir ama sonsuz değildir bunu herkes biliyor fakat herkes sayıların sonsuz olduğunu düşünüyor bu bana göre yanlış çünkü evreni bir kağıt olarak düşünelim sonuçta ikisi de sınırlı kağıda yazabileceğimiz sayı sayısı sınırlıdır yani evrenin her noktasına yazacağımız sayı sayısı da sınırlıdır. Ve eğer 0-1 arasında sonsuz sayı olsaydı zaman geçmezdi çünkü hiç bir zaman 1 saniye dolamazdı. (Size saçma gelebilir bu benim düşüncem?
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    doctor who 9ncu sezon 11nci bolumu tavsiye ederim. Sonsuzluk kac saniyedir:))
    Ege Gökhan 01 Temmuz 2016
    Sonu olup ulaşamadığımız şeylere sonsuz deriz. mesela Evren sonsuz denir ama sonsuz değildir bunu herkes biliyor fakat herkes sayıların sonsuz olduğunu düşünüyor bu bana göre yanlış çünkü evreni bir kağıt olarak düşünelim sonuçta ikisi de sınırlı kağıda yazabileceğimiz sayı sayısı sınırlıdır yani evrenin her noktasına yazacağımız sayı sayısı da sınırlıdır. Ve eğer 0-1 arasında sonsuz sayı olsaydı zaman geçmezdi çünkü hiç bir zaman 1 saniye dolamazdı. (Size saçma gelebilir bu benim düşüncem)
    İnfitar suresi 1-2-3-4-5
    gokhan benli 01 Temmuz 2016
    İnfitar suresi 1- 2-3 uzay çatlayan bir çekirdekten çıkan filiz gibi yeniden yaratılmaya başlandığında. Yıldızlar yeniden serpilip saçıldığında denizler yükselip kabardiginda..
    gokhan benli 01 Temmuz 2016
    Evrenin en uzak noktasına (milyarlarca ışık yılı uzağa) ulaştığımızı varsayalım. Orada evrenin duvar ya da benzer birşeyle sona erdiğini mi göreceğiz? Öyle birşey varsa bile duvarın ötesinde ne var? Bu evren sonlu olsa bile, bu evreni içinde barındıran daha büyük bir şey varmı? Bir başlangıç nasıl var olabilir? Evreni tanrının yarattığını kabul etsek bile, tanrının sonsuzluğuna varacak mıyız? Evreni tanrısız olarak kabul edip, sonlu olarak görürsek, tanrının da içinde olduğu bir sonsuzluğun sonlu parçası olmaz mı evren? Yine sonsuzluğun içinde bulunmaz mı?
    Seyhan Boran 01 Temmuz 2016
    Ortaya Googolplex sayısını atarım. Bu sayıyı da kendisi ile çarparım. Sonra onun da karesini alırım. En son sayının en başına bir "0," getiririm. Sayı 1'den küçük ama evrenden büyük olur. Sayının sonsuzluğunun sınırı yok.
    Mustafa Okat 01 Temmuz 2016
    Sonsuzluk kavramı gerçektir ama sonu olupta ulaşamadığımız şeylere de sonsuz dediğimizde olur ;) mesela uzay sonsuzdur şöyleki en ucuna gitmeye çalışsak ve karşımıza bir duvar çıksa oraya son diyemeyiz çünkü o duvarın arkasıda vardır dimi ;) ama bunun yanında yukarıdaki örnekteki gibi 0 ile 1 arasında sonsuz sayı var diyemeyiz kiii sayı dediğimiz şey sınırlanabilir ve hepsini sayabilecegimizi biliyoruz degilmi ;) bunlari söyleyebilmemize ragmen yinedee bazı olgusuzluklar kafa karıştırmıyor da değil syglr ;)
    Ahmet ;) 01 Temmuz 2016
    Mustafa Okat. dediğin sayı evet çok büyük bir sayı ama evrenden büyük olamaz bana saçma geldi ek olarak burada sadece matematiksel değil felsefik açıdan düşünmekte gerekiyor umarım doğru anlayıp doğru anlatmışımdır eğer yanlış olduğunu söylüyorsan anlatabilirsin.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    Her şeyin bir sonu vardır evrenin bile, ama her sonun yeniden bir başlangıcı da vardır evrenin bile Bknz; BigBang
    Umit Yasak 01 Temmuz 2016
  • +5
    Esas olarak bazı arkadaşlara katılıyorum her ne kadar dünya bir zamanlar içinden çıkılmaz bir yapıyor gözüküyorduysa da zamanı gelince Amstrong ve arkadaşları çıktı.Bu esas anlamda dünyanın sonsuz olmadığını gösterdi.Evren için uzaya varıldığı an itibariyle zaman ve yön kavramının ortadan kalktığı bildiriliyor fakat Amstrong ve arkadaşları dünyada öğrendikleri yön kavramıyls ilgili bilgiler ışığında yönlerini bularak gerii döndüler yani bilgileri uzayda doğruluk kazandı.Şimdi arkadaşların dediği gibi teknolojimiz evrenin, bizim belirlediğimiz yön dahilindeki sona ulaştığında nasıl bir katmanla karşılacağız ? Peki herşeyi en başa saralım, evrenin nokta haline dönüşünü hayal edince evrenin ilk ham maddesi önümüzde duruyor biz Tanrı gibi bir konumda hissediyoruz kendimizi, pekş bu ham madde karanlık alanda mı duruyordu yoksa bir ışık alanı içinde mi ? Bu kadar patlayıcı madde bulunduran bir ham madde istersek karanlık istersek aydınlık alanda ayırt edilebilir bir görüntüye sahip olacağını farkedebiliriz.Yani ateşi gündüz yakarsak da belirir gece yakarsak da.Peki varsayım olarak Tanrıyı esas konumuna yerleştirelim ve evrenin ham maddesini önünde hayal edelim.Tanrının bu ham maddeyle birlikte ikamet ettiği yer neresi ? Tanrıyı kaldıralım sadece ham maddeyi bırakalım, bu ham madde nerede ikamet ediyor ? Şu an o ham maddenin içinde henüz varlık bulmamış bir durumdayız.Ve şu an o ilk ham maddeyi düşününce biz varız diyoruz, gizemli bir his ile varlığımızı farkediyoruz.Eğer ki bir paralel evren varsa ki çokça telaffuz ediliyor o zaman evrenimiz sonsuz değil demek olacak ki esas anlamda bu soruyu karadelikleri anladıktan sonra yanıtlayabileceğiz.Ya da xrayden çok daha gelişmiş bir teknoloji ile telekobu birleştirerek uzak alanı yani karadelikleri ya da evrenin sonu olarak referans aldığımız yerleri gözlemleyerek soyut olup olmadığını anlayabilelim.Ama işin zor kısmı uzay aşırı kalabalık, ömrünü yitiren yıldızlar var ama esas anlamda sürekli bir şeyler meydana geliyor ve evrenin sonunu tanımlayabileceğimiz düz bir eksen çizgisi hem dünyanın dünyanın dönüşü yüzünden mümkün değil hemde bu düz ekseni kesen birden fazla yıldız vs olması.Dünyanın dönüşüne bir şekilde telekoplarda kayıtlı gps verileriyle çözüm getirilebilirde, şu an kafamızı gökyüzüne kaldırıp bakınca bulut,uçak,güneş vs gibi geçici şeyler dışında görüş berraklığımızı bozacak bir unsur yok fakat daha demin dediğim gibi uzayda bu berraklık şansımız her gün azalıyor.Ben esas anlamda karadeliklerden bilgi beklentisi içindeyim sonsuzlukla ilgili.
    özgür özçelik 01 Temmuz 2016
    Ahmet uzayın en sonuna gidip duvarın arkasında ya hiçlik varsa? Buda uzayın sonunu var eder. uzayın sonsuzluģundansa hiçlik kavramını kavramamız daha zor bence
    ayhn 01 Temmuz 2016
  • +1
    Çağatay Açıkgöz ........................Uluslararası Birimler Sistemine göre saniye, en düşük enerji seviyesindeki (ground state) Sezyum-133 atomunun (133 Cs atom çekirdeği) iki hyperfine seviye arasındaki geçiş radyasyonunun 9.192.631.770 periyoduna karşılık gelen süredir, (13. CGPM, 1967). 1997 deki CIPM toplantısında bu tanımın durağan ve 0 K termodinamik sıcaklıkta Sezyum atomu için geçerli olduğu onaylandı. Değişkendir. Kısacası sanıye bellı pır perıyodık harekete denk dusmektedır. Öyleki soyledıklerın tutarsız kalıyor.
    Süleyman Dündar 01 Temmuz 2016
    Ayhan hiçlik olamaz. hiçlik olsaydı evren hiçten var olmuş olurdu ki bu da saçma olurdu.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    Süleyman Dündar................. daha bunu anlayacak kadar öğrenmedim ama yine de teşekkür ederim beğendim. araştıracağım.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    0 ile 1 arasındaki sayilardan bahsetmiş arkadaşlar. Kainatda reel olarak '0' yoktur. Hic bir zaman sıfıra ulaşamazsıniz. Bu da sonsuzluğu kanıtlar. Öyle ki evrende hiç birşey birbirine temas halinde değildir. Arada mutlaka bir boşluk vardır. Boşluklar birbirini çeker ve iter. Sonsuzluk ulaşilamayan bir gerçekliktir, aksi ispat edilinceye kadar. Eğer bir son varsa boşluk başlalar. Belkide manevi bildigimiz araf sondan öteki boşluktur
    barış ören 01 Temmuz 2016
    Barış Öğren... evet ben bu dediklerini Michio Kaku'dan duymuştum ama bunun sonsuzlukla ne alakası var onu anlamadım?
  • +1
    Sonsuzluk aritmetik ya da geometrik olarak algılandığında soyut bir kuramdan ileriye gidemez. Sınırları bilinen bir şeye sonsuz denemeyeceği aşikar. Sınırını göremediğimiz bir yapıya sonsuzluk ifadesi kıllanıyorsak ya o yapı henüz tam olarak tanımlayamamışız ya da tanımındaki teorik bulguları yanlış yapmışızdır. Yani bilinmeyene soyut anlam yüklenerek onu belirsizlik çerçevesinden çıkartmak suretiyle bilinmezlik ile farklı anlam taşıyan sonsuzluk ifadesi yüklenmiştir. Sınırsızlık ile sonsuzluğu karıştırmak da ayrı bir yanılgı oluşturuyor. Sonsuzluğu büyük ölçekte düşünmenin yanında küçüğe doğru da düşündüğümüzde olay biraz şekilleniyor. Yani sonsuz uzayla birlikte atom, elektron, kuark ve atomaltı parçacıklarında sonsuz olduğunu düşünürsek basit bir tabir ile bir sonraki bölümünün henüz çizilmezmiş bir scala oluşturabilirsiniz. Oysa biz modern bilim, henüz yakın geçmişte keşfettiği atom ve parçacıklarını en küçük yapı taşı olarak tanımlıyordu. Yani sonsuzluk atom içerisinde sonsuza kadar ilerliyor diyemiyorduk. Çünkü sonsuzluk evren büyüklüğü ile ilgili bir tabir olarak algılanıyordu.
    Nasıl ki bir cetvelin başlangıcını 0 kabul edip sonsuza kadar sayabiliyorsak, 0'dan eksilerek küçülen bir Hologramik cetvelin de olması anlamına gelmektedir. Bu durumda bilinen boyut 0 ise + ve - ye doğru ilerleyen matematiksel bir ilerleme varsayılmaktadır.
    Ömer Ayaydın 01 Temmuz 2016
    Barış Öğren... evet ben bu dediklerini Michio Kaku'dan duymuştum ama bunun sonsuzlukla ne alakası var onu anlamadım. ''0'' zaten bir sayı olarak görülmüyor ''0'' başlangıç demek. yani neden bu sonsuzlu kanıtlıyor anlamadım.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    Barış Öğren... evet ben bu dediklerini Michio Kaku'dan duymuştum ama bunun sonsuzlukla ne alakası var onu anlamadım. ''0'' zaten bir sayı olarak görülmüyor ''0'' başlangıç demek. yani neden bu sonsuzluğu kanıtlıyor anlamadım.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    zamanın olmadığı her yer ve zamanın hükmetmediği her varlık sonsuzdur.. sonsuzluğun gerçekleşebilmesi için zamanın yok olması gerekir
    Devrim Ay 01 Temmuz 2016
    Wachowski kardesler unlu Matrix filminde Kahin adli karakter araciligiyla sole bir bildirimde bulunmuslardi: 'Baslangici olan herseyin birde sonu vardir' bunu bir onerme kabul edebilirsin! Ama sonzuzluk kavramiyla ilgili bence en onemli tespit, uc kez ermis misirli bilge Hermes'ten: 'Sonsuzluk cok kisa bir an olan zaman ve cok kisa bir yer olan mekan(uzay/zaman) icinde anlasilamaz, anlatilamaz, kavranilamaz.' Cok cok daha buyuk bir ustadin soyledikleriyle bitirip bu uc aciklamanin sana yardimci olmasini umuyorum. 'Sonsuzluk cokluk kavramiyla bagdasmaz, sonsuzluk ancak birlik olarak tarif edilebilir. Aksi takdirde sonsuzluk bir anlam ve icerige sahip olamaz.'
    Dogu Gozen 01 Temmuz 2016
    sonu sonsuz sonlu sonsuzluğun sonunda, sonsuz sonluluk ancak mutlu sondur
    Samet Sahin 01 Temmuz 2016
    Peki bilinmeyeni sonsuz olarak tanımlıyor olabilir miyiz örneğin başlangıç noktamızı işaretlemeden herhangi bir ölçü aleti kullanmadan vs. kapalı döngü içinde örneğin çember veya daire çevresinde hareket ettiğimizi düşünelim o halde sürekli gitmemize rağmen sonu gelmeyen bir yol almış oluruz fakat aynı şey elimizde bir ölçüm cihazı varken veya başlangıç noktamızı işaretlediğimizde geçerli olmayacaktır o halde koşullara ve değişkenlere göre sonsuzluk kavramı vardır yada yoktur diyebilir miyiz?
    ahmet tekin 01 Temmuz 2016
    0-1 arasında sonsuz sayı yazılabilir fakat çelişkili bir durum yada paradoks yok mu burda zaten 0 ile 1 arasında diyorsak 1 de biten bir son olmuyor mu bence ulaşamadığımızı yada bilmediğimizi dersek daha doğru olacak galiba sonsuz olarak kabul ediyoruz şöyle bişey düşünelim bir daire veya çember üzerinde sürekli hareket ettiğimizi fakat etrafı veya başlangıç noktamızı bilmediğimizi varsayalım o halde kapalı bir yol olan çemberin sonlu olmasına rağmen biz sonsuz bir hareket gerçekleştirmiş olmaz mıyız?
    ahmet tekin 01 Temmuz 2016
    Ahmet tekin
    Ahmet tekin ama istediğimiz zaman o eylemi sonlandırabiliriz ve bu da sonsuzluk olmaz.
    Tarih tekerrurden ibarettir sozunu cok severim.
    keramettin elci 01 Temmuz 2016
    Sonsuzdan sonsuz çıkarsa ne kalır
    snttc 01 Temmuz 2016
    Hiç kalır
    Konu çok aşırı yorum almış ama yukarıda yazdığımı biraz pekiştireyim. Wikipedi'den alıntı yapıyorum: "googolplex sayısının okunamayacak 1 puntoluk karakterlerle basıldığını varsayalım. Her birinin genişliği 0,3514598 mm olan Tex tipi 1 puntoluk karakterlerle googolplex sayısını yazmak için yaklaşık 3,5 x 1096 metreye gereksinim olacaktır. Bilinen evren çapının 7,4 x 1026 metre olduğu tahmin edilmektedir ki, bu sayıyı yazmak için gerek duyulan uzunluk, bilinen evren çapının 4,7 x 1069 katı kadardır. Böyle bir sayıyı yazmak için harcanacak zaman da bu işi anlamsız kılar: bir kişinin iki saniyede bir rakam yazabildiği varsayılırsa, googolplex sayısını yazmak bilinen evren yaşının 1,1 x 1082 katı kadar zaman alacaktır." Yani sadece bu sayının ne kadar büyük olduğunu düşünün. Sonra bu sayının ondalık sistemde yazımının bir fazlası daha olduğunu düşünün (Son rakamı atıyorum 6 değil de 7 olabilir). Sonra onun da bir fazlası onun da bir fazlası bunu sonsuza kadar sürdürebilirsiniz. Veya Graham sayısını önerebilirim. Her bir basamak bir planck büyüklüğünde olsaydı bile bu sayıyı evrene sığdıramazdık. O kadar devasa bir sayı. Ve bu sayının da "+1" fazlası var. "+2" fazlası var. Kısaca dediğim gibi matematikteki sayılar sonsuzdur bana göre. Ben sayısalcı değilim ama mantığım böyle söylüyor.
    Mustafa Okat 01 Temmuz 2016
    kainat, evren, varlık... mutlaka sonsuzdan geliyordur aksini söylemek aptallık olur. ister bilimsel şekilde bakın ister Tanrılı bir varlık alemi düşünün her ikisi de sonsuzdan gelip sonsuza gidiyor. Ayrıca varlık alemini de sadece gözlemlediğimiz evrenden veya bu evrene özgü fizik madde kurallarından ibaret zannetmek de bir o kadar aptallıktır. sonsuz uzay boşluğunda sadece bizim evrenimizin koordinatında sonsuz zaman çizelgesinde ilk ilk defa madde , canlılık oluşmamıştır sanırım. Sadece kainatın sonsuz +1 süresinde yaşayan , akıl üretme fabrikasında gerçeğe ulaşması için programlanmış ama gerçeği farklı yerlerde arayan veya hiç aramayan veya bulduğunu zanneden aciz insanlarız, fakat evrenin sırlarına ulaşacak güçte ve donanımda tanrısal beyin, düşünce mekanizmasına da sahibiz.
    Akif Öztürk 01 Temmuz 2016
    Başlangıcı olan herşeyin birde Sonu vardır BİNG BANG ile başlayan evren muhakkak son bulacaktır buna dayanarak evren ile birleşik olan herşeyde (sayılar, zaman vs..) sonlanacaktır. Bu fikrime dayanarak sonsuzluk bence yoktur sorunuza cevabımsa ulaşamadığımız sonuçlara sonsuzluk diyoruz.
    Ferhat Koç 01 Temmuz 2016
    bence sonsuzlugu anlamaya bizim kapasitemiz yetmez.. cunki insan dusunduyu surece vardir ve o dusuncelerin de bir siniri vardir,yani ne kadar genis hayal gucun olursa olsun sonu vardir, bu yuzden sonsuzlugu kavramamiz imkansiz
    Beşir Heyderov 01 Temmuz 2016
    Mustafa Okat.... eğer bir sayının evrenden büyük olamayacağını düşünüyorum mesela evren diyelim dikdörtgen şeklinde biz sol üst köşeden başlayıp sağ alt köşeye kadar boşluk kalmayacak şekilde yazarsak daha büyük bir sayıya yer olmayacağını düşünüyorum.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    Mustafa Okat.... bir sayının evrenden büyük olamayacağını düşünüyorum mesela evren diyelim dikdörtgen şeklinde biz sol üst köşeden başlayıp sağ alt köşeye kadar boşluk kalmayacak şekilde yazarsak daha büyük bir sayıya yer olmayacağını düşünüyorum.
    onur can kurum 01 Temmuz 2016
    Çağatay Açıkgöz; Hocam sayı evrene sığmıyor ama matematiksel olarak mevcut. Hatta formülü var. Hatta ortaya Graham sayısını atayım. Googolplex sayısından daha büyük. Yine Wikipedi'den bir alıntı: "Gerçekten de, gözlemlenebilir evren, Graham sayısının dijital ifadesini kapsamakta çok aciz kalır. Üstelik her dijitin en az bir Planck hacmi kadar yer kapladığı varsayılırsa bile. a üstü b üstü c diye giden formunun üslü kuleleri bile bunu ifade etmekten acizdir. Hem de bu kuleler Knuth yukarı ok gösterimi kullanılarak kolayca ifade edilebilirken. Graham sayısının son on rakamları ...2464195387'dir."
    Yani evrene sığmayacak sayılar var. :)
    onur can kurum 01 Temmuz 2016
    Mustafa Okat; Gözlemlenebilir diyor ama
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    Onur Can Kurum; aklımızda soru kalmayacak şekilde ilerleyemeyiz kardeşim son soruyu çözsek yeni bir soru çıkar emin ol.
    Çağatay Açıkgöz 01 Temmuz 2016
    Çağatay Açıkgöz; Gözlemlenebilir evrenin yarıçapı 46 milyar ışık yılı. Yani yarıçapı 46 milyar ışık yılı küreye sığmayan bir sayının karesini alırsam ne olur? Sonra onun da karesini alırım. Graham sayısı defa daha karesini alırım bu sayının. Beni durduracak ne var ki? Sonsuza kadar çarpmaya devam edebilirim. Gözlemlenebilir evren demesinin çok da bir esprisi kalmıyor.
    Mustafa Okat 01 Temmuz 2016
    Mustafa Okat; senin dediğinden anladığım kadarıyla sayıları birbiriyle çarparak daha büyük sayı elde ediyorsun ama bende diyorum ki o büyüklüğün bir sınırı var çünkü evren sınırlı fiziksel düşünürsek sayıda sınırlı olur.
  • +1
    Bence insanlar ulaşamadığı şeyler için sonsuz der. Çünkü onun içinden çıkamazlar. Nasıl bir zamanlar Dünya'nın bir tepsi gibi düz olduğunu düşündülerse şimdi insanlar da evrenin sonsuz olduğunu düşünüyorlar. Ama bence insanların bu uzay sonsuzdur kavramı belli keşiflerle (tıpkı dünyanın düz olduğunu düşündükleri gibi) çürütülebilir.
    Ahmet Enis Güven 01 Temmuz 2016
  • +1
    hiçlik ve sonsuzluk sadece soyut dünyada var olabilir nokta gibi çünkü bu gibi ifadeler tanımsızdır. bu yüzden somut dünyada var olması imkansızdır.
    galiba 01 Temmuz 2016
    Kesinlikle söylediğin gibi. Sonu olupta ulaşamadıklara şeylere sonsuz diyorlar. Mesela uzaya "sonsuz" deniyor bize böyle öğretildi lakin böyle değilmiş. Uzay "sınırsızdır".
    Ahmet Tunç 03 Temmuz 2016
    Sonsuzluk bir paradokstur. Şuan sadece matematik formüller oluşturulurken kullanılan bir araçtır.
    eftal akçay 13 Temmuz 2016
    'sonsuzluk teorisi' elbette sonun bulunamaması sonucu insan mantığının delirmemek için matematikçe verdiği cevaptır, buradan sonsuzluğun çeşitleri olabileceği çıkarılabilir.. eğer sonlu iki yapının arasına sıkışmış bir evrense (0-1 arasında sonsuz sayı vardır) sonsuzluk olgusu bu iki yapının arasıdır ve her iki uç için son ulaşılmazdır. sonsuz kavramı sonsuzluğun içinde sonsuza dek gidilse dahi bilimsel bir sona ulaşmayacaktır. diğer bir ifadeyle bir çift sayının arasına sıkışmış bir evrende yaşıyoruz.
    sevim 21 Temmuz 2016