1

Gezegen oluşumu: Evrende özellikle gökadalarda bulunan hidrojen bulutları tarafından oluşur. Bu bulutlar hareket halindededirler yoğun uyarılmış hidrojen atomları tarafından oluşur. Buna göre süpernova patlamaları sonucu uzaya savrulan toz ve gazlar bu bulutların yemidir. Hidrojen bulutları bu tozlarla karşılaştığında reaksiyon gerçekleşir. Çok yoğun bir ortama sahip olan bu bulutlar gaz ve tozları içine hapsederek titşimler gerçekleştirir. Reksiyon sürecinde hidrojen bulutlarında nükleer patlamalar gerçekleşir. Sonucunda çekirdek oluşur. Oluşan bu çekirdek tuhaf bir şekilde etrafında hızlıca dönmeye başlar tıpkı elektrikli süpürge makinası gibi etrafındaki tüm toz ve gök taşlarını kendine doğru çeker. Yuvarlak olarak oluşan bu sistem sonucunda gezegen doğmaya başlar. Daha sonra belli bi kütleye gelen gezegen yavaşlar ve kendine bir sistem bulur. Bu sistem daha sonra da büyümeye devam eder. Atmosferi olmayan bu gezegen şiddetli çarpışmalara sahne olabiliyor. Buna göre; barındırdığı maddelere göre yıldız ve gezegen olabilmekte. Demir nikel kobalt gibi ağır metaller ile hidrojen miktarı bu oluşum için çok önemlidir. Sonuc... Gezegenin büyüklüğü bulutların sahip olduğu, gaz,toz ve diğer gök cisimlerine bağlıdır. Kısacası yem ne kadar fazla olursa gezegen o kadar büyür. Tabi atmosfersiz olan bu yapılar daha sonra şiddetli meteor çarpışmaları sonucu küçülebilmektedir de...

celal 7 yıl önce 0
1

Gezegenlerin yapısı etrafında döndükleri yıldıza uzaklıkları ile doğrudan ilişkilidir. Yakın gezegenler kayaç türde olurken, uzak olanlar gaz türünde olurlar. Tamamen kütle çekim kuvvetinin etkisidir. Ağır elementler yıldız sisteminin merkezinde, hafif olanlar ise dışında bulunur. Doğal olarak sistemin merkezine yakın madde çökerek gezegene evrildiğinde, bu gezegen daha ağır elementlerden oluşacağı için Venüs, Mars, Dünya gibi kayaç gezegenler oluşur. Sistemin merkezine uzak madde çökerek gezegene evrildiğinde, bu gezegen daha hafif elementlerden oluşacağı için Jüpiter, Saturn gibi gaz gezegenler oluşur. Atmosferinin olup olmayacağı da yine yıldıza uzaklığı ile şekillenir. Yıldız yakındaki gezegenin atmosferin kütle çekim etkisi ile deyimi yerindeyse yer küreden söküp alır. Daha uzak olan gezegenlerde ise gezegenin yer küresinin çekimi yıldızdan daha etkin olur ve atmosferdeki hafif elementleri yer küreye bağlı tutarak atmosferi var eder. İklim şartları ise yine yıldıza mesafesiyle ve yörüngesinin eğimiyle ilişkilidir. Ayrıca atmosferinin olup olmaması da çok etkilidir ki bu da dolaylı olarak yıldıza mesafeyle ilişkilidir. Atmosferin sahip olduğu elementler de belirleyicidir. Çünkü yıldızın yer küreye etkisinin nasıl olacağını belirler (Isıyı tutma, fırtınalara neden olma vs gibi). Yıldızların büyüklükleri ise tamamen yıldızı oluşturan maddenin miktarı ile ilişkilidir. Ne kadar çok madde çökerek yıldız oluştuysa yıldız o kadar büyük olur. Bir de dolaylı olarak yıldızın yaşı da büyüklüğünü etkiler. Bu kısım çok teknik detay barındırıyor. Bazı aşamalarda yıldız şişerek hacmini katlar.

Cihan Şenyüz 7 yıl önce 0