0

Gerçeklik nedir ? Ölçülür mü ?

ulş krkmz 7 yıl önce 2
0

Gerçeklik kavramı bence felsefik bir kavram. Bilimsel olarak olaya ne kadar yaklaşılabilir bilmiyorum ama sanırım algılayabildiğimiz, hissedebildiğimiz her şey gerçek olarak düşünülür. Ancak tüm bu algılar ve hisler, vücudumuzda karmaşık bazı kimyasal-biyolojik tepkimelerin oluşturduğu elektriksel sinyallerin beynimizde yorumlanmasıyla oluşur. Açıklamak gerekirse; Bilimsel olarak avucumuzda öten bir kuşu algılayışımızın nedeni şudur; kuşun görüntüsüne dair elektriksel sinyal, kuşun sesine dair elektriksel sinyal ve kuşun tüylerinin derimizdeki hissine dair elektriksel sinyal, göz, kulak ve avuçlarımız vasıtasıyla oluşturulup beynimize iletilir. Bu sinyalleri yorumlayan beyin, benliğimize avucumuzda bir kuş gördürüp, öttüğünü duydurup, tenimizde yumuşacık, sıcak bir doku hissettirir. Özetle; çevremizdeki her türlü \"gerçeklik\" bu şekilde yürüyen bir süreç tarafından benliğimizde oluşturulur. Peki beynimizde yorumlanan bu sinyallerin çıktılarına (kuş görüntüsü,kuş sesi,yumuşaklık,sıcaklık) nasıl güvenebiliriz? Sırf bu sinyaller beynimizde yorumlanıyor diye beynimizin dışında yani avucumuzun içinde bir \"kuş\" gerçekliğinden bahsedebilir miyiz? Avucumuzda bir kuş olduğu için mi benliğimiz bahsettiğimiz süreç ile bir \"kuş\" gerçekliğini hisseder, yoksa elimizde bir kuş olmadığı halde beynimiz bir şekilde bu kuşa dair sinyallerin yorumunu yapıp \"kuş\" gerçekliğini oluşturur. Kuştan mı sinyaller var olur, yoksa sinyallerden mi kuş var olur? Ölçülür mü sorusunun cevabını verebilmek için \"Gerçek\"in tanımını yapmak lazım ilk önce. Eğer gerçek dediğin şey; duyu organlarınla algılayabildiğin şeyler ise, somut olanlar (cisimler ve eylemler) bir şekilde ölçülür, soyutlar (duygu ve düşünce) ise ölçülemez.

Cihan Şenyüz 7 yıl önce 0