Nükleer güç nedir? Atom parçalandığında açığa çıkan enerjinin kaynağı nedir?

Mehmet Ali 29 Ocak 2016
    cevapları bekliyorum.
    Mehmet Ali 29 Ocak 2016
  • -1
    Bildiğim kadarıyla, Atom çekirdeğindeki parçacıkları bir arada tutan kuvvetlerdir. Yoksa protonlar ve nötronlar genelde olduğu gibi kalırlar. Ancak ışıma sonrasında bir süre içinde dağılabilirler. Kendi temel parçacıklarına dağılırken gene ışıma yaparlar ama bu kullandığımız nükleer güç değil. sonra o parçacıklarda dağılır. Sonra onlarda alt parçacıklarına gibi...
    Yani kısaca: atom çekirdeğine kütlesini veren enerji alanıdır, nükleer güç. Çekirdeğin kütlesinin %99'u (yanlış hatrılıyor olabilirim ama bu derece yüksek bir rakam) enerji alanından ibaret.
    Erkan Bey, cevap için teşekkürler.

Optical Resonant Cavity, Electrostatic interaction konusunu açıklayabilir misin?
    Mehmet Ali 31 Ocak 2016
    Electrostatic interaction.
    Erkan Bey, cevap için teşekkürler.

Mehmet Ali 31 Ocak 2016
    Evren ilk oluştuğunda atomların olmadığını biliyoruz. Atomlar sonradan oluşan varlıklar. Büyük patlamadan sonra yayılan enerjinin e=mc^2 formatında hal değiştirdiğinin bir göstergesi. Yani atomlar kütleleşmiş enerji paketleri gibi. Tabi atomların oluşması için nasıl bir olay gerçekleşti kestiremiyorum. Muhtemel olduğunu sandığım şey atom altı parçacıklarının yüksek enerjiyle uyarılarak birleşmesi ve atomları oluşturması. Ama bu yalnızca benim öğrendiklerimi harmanlayarak ileri sürdüğüm kurgu. Tabi burada atom altı parçacıklarının nasıl oluştuğu sorusu insanın aklına geliyor. Bu konuda da benim içine giremeyeceğim ciddi bir kuantum yorumu gerekiyor. Evrenin ilk oluşum anlarına ait edinilen bilgilere ulaşılabilirse güzel bilgiler edinilebilir.
    Özgürazad Çelik 31 Ocak 2016
    Necmi ben nükleer güç nedir diye sordum. Nükleer tepkimeleri sormadım. Fizyon ve füzyon sonucu ortaya çıkan enerji nükleer enerjidir zaten. yukarıdakilerden Optical'ın cevabı yanlış. Erkan ve Özgürazadın cevapları biraz eksikte olsa doğru bir açıklama getiriyor. Sen ise cevap verebilmek için bildiğin konuları işin içine katmaya çalışmışsın.

Senin cevabını da merak ediyorum. Sorumu cevaplarsan sevinirim.

Mehmet Ali 01 Şubat 2016
    Proton - protonu itiyor Coulomb kuvveti nedeniyle (electrostatic interaction da diyebiliriz) bu da çekirdek içinde yoğunlaşmış parçacıklar için yüksek bir potansiyel enerji yaratmış oluyor. Strong force sadece bunları bir arada tutmaktan sorumlu. Bizim elde ettiğimiz enerjinin kaynağı bu dediğim potansiyel enerji yoksa strong force gibi attractive (çekici (?)) bir kuvvetten enerji elde edemeyiz zaten.
    Optical, nükleer kuvvetin kaynağı strong foce yani güçlü kuvettir. Adı üzerinde zaten.

Necmi, nükleer kuvvet denince akla elektromanyetik kuvvet, zayıf kuvvet ve kütle çekim kuvveti gelmez. Bu kuvvetler doğadaki 4 temel kuvvetten 3 üdür. Nükleer kuvveti "güçlü kuvvet" meydana getirir ve bu kuvvet gluonlar ile taşınır.

Fisyon bölünme, parçalanma, füzyon ise birleşme anlamına gelir ama fisyon deyince nükleer santrallerde uranyum ya da plütonyumu parçalamak için bir nötronun ateşlenmesi sonucu atom çekirdeğinin 2'ye bölümesi işlemi akla gelmektedir. Burada benim sormak istediğim konu fisyon işlemi değildir.

"nükleer güç" ifadesi konusunda ise haklısın, doğrusu "nükleer kuvvet" olmalıydı.
    Mehmet Ali 02 Şubat 2016
    Optical, nükleer kuvvetin kaynağı strong force yani güçlü kuvettir. Adı üzerinde zaten.

Mehmet Ali 02 Şubat 2016
    Ben nükleer kuvvetin kaynağı güçlü kuvvet değildir demedim ki. Nükleusu tabi ki güçlü kuvvet bir arada tutuyor. Sen sorunda nükleer enerjinin kaynağını sormuşsun. Onun kaynağı nükleer kuvvet değil, coulomb kuvveti. Yani diğer yorumda da dediğim gibi sen 2 zıt yüklü parçacığı birbirine çok yakaştırarak bütük bir potansiyel enerji kazandırmış oluyorsun. Ancak çok yaklaştırırsan nükleer kuvvet, elektromanyetik kuvvetten baskın geliyor. Sen atomu parçalayarak bu kısa menzilli güçlü kuvveti yenmiş oluyorsun. Ama nihayetinde senin elde ettiğin enerji bu yüklü parçacıkların birbirini itmesinden kaynaklanıyor. Nükleer kuvveti soruyorsan da zaten cevabı biliyormuşsun.
    Ben nükleer kuvvetin kaynağı güçlü kuvvet değildir demedim ki. Nükleonu tabi ki güçlü kuvvet bir arada tutuyor. Sen sorunda nükleer enerjinin kaynağını sormuşsun. Onun kaynağı nükleer kuvvet değil, coulomb kuvveti. Yani diğer yorumda da dediğim gibi sen 2 zıt yüklü parçacığı birbirine çok yakaştırarak bütük bir potansiyel enerji kazandırmış oluyorsun. Ancak çok yaklaştırırsan nükleer kuvvet, elektromanyetik kuvvetten baskın geliyor. Sen atomu parçalayarak bu kısa menzilli güçlü kuvveti yenmiş oluyorsun. Ama nihayetinde senin elde ettiğin enerji bu yüklü parçacıkların birbirini itmesinden kaynaklanıyor. Nükleer kuvveti soruyorsan da zaten cevabı biliyormuşsun.
    Nükleer enerji, çekirdekteki proton ve nötronları bir arada tutan güçlü kuvvetin kopmasıyla ortaya çıkar. Atoma kütlesinin büyük çoğunluğunu veren de zaten bu enerjidir. Bu kuvvet koptuğunda büyük bir enerji ortaya çıkar ve atom kütlesinde azalma meydana gelir.
    Coulomb kuvvetti elektromanyetik kuvvettir. Elektromanyetizma ile o kadar güçlü bir enerji oluşturmak imkansızdır. Evet sorduğum sorunun cevabını biliyordum. Daha önceki sorularda bu konuya net yanıtlar gelmediğini gördüğüm için tekrar sorma gereği hissettim.
    Mehmet Ali 02 Şubat 2016
    Necmi kusura bakma ama senin kafan çok karışmış:) söyleyince kızıyorsun ama bilmediğin konularda yorum yapmamalısın.
    Protonlara ne oldu?
    Mehmet Ali 02 Şubat 2016
    Bu benim anlayışım değil, fizik böyle söylüyor:) Atomda parçacık olarak bir kütle yok zaten. Atomdaki proton ve nötronlar kuraklardan oluşuyor. Kuarklar atom kütlesinin sadece %2'sini meydana getirirler. Peki geriye ne kalıyor Necmi?
    Protonlara ne oldu?
    Mehmet Ali 02 Şubat 2016
    Coulomb kuvvetiyle o kadar büyük bir enerji oluşturmak nasıl imkansız oluyor? Coulomb kuvveti şu

Farkındaysan femto metre mertebesinde çalışıyorsun. Burada r yerine 3*10^{-15} metre koy bakalım nasıl bir sayı çıkıyor. Matematik kullanmadan ezbere konuşmayın.

Madem bu kadar biliyorsun. Yukawa potansiyeli ve bu kuvvetlerin menzillerini de biliyor musun?
    Ya Optical ben nükleer enerjiden bahsediyorum, E=mc^2 den bahsediyorum. Sen Coulomb kanunundan bahsediyorsun, elektromanyetizmadan bahsediyorsun.

madem r yerine 3*10^{-15} metre koymuşsun, q1 ve q2 değerleri yerine ne koydun diyeceğim ama konumuz ile alakası bile yok:)
    Mehmet Ali 02 Şubat 2016
    q1 ve q2 proton yükü. Bence soruyu yanlış sormuşsun yoksa bu kadar anlaşamamazlık olmazdı. Sorduğun şey "nuclear binding energy" mi yoksa "nuclear energy" mi?
    Proton yükü olduğunu biliyorum. Hangi değerleri koydun diye sormuştum ve 3*10^{-15} ne değeridir?

Nuclear binding energy ile nuclear energy zaten aynı şeyler:)
  • -1
    Burada dikkat edilmesi gereken nokta yeterince ele alınmamış bence... Nükller güç -energy, etc. ne isterseniz deyin, anlaşılıyor ... Her atom geniş bir alanın içindeki küçük bir kütleden oluşuyor. Bu küçük kütleyi merkezde tutan alanın enerjisi de kütleye dahil oluyor. Bu enerji formundayken nasıl kütle olarak ele alınabiliyor? Bu ilk soru olmalı bence... İkincisi, atom parçacıklarını açtığınızda (elektron hariç proton ve nötron) onların yapısının da benzer olduğunu görüyoruz üç aşağı-beş yukarı , yani kuarkların filan toplam kütlesi protonun ya da nötronun kütlesinin çok az bir kısmın oluşturuyor. Daha aşağıya inilse belki benzer sonuçlar bulunacak. Kısaca alan içindeki alanların alanları, matruşka bebekler gibi... Bu nasıl oluyor? Üçüncü olarak, parçalanan atomların parçacıkları doğada uzun süre var olamıyorlar. Bu nedenle daha alt rakamlı atomlara dönüşüyorlar. Bu arada bir enerji açığa çıkıyor. Anladığım kadarı ile Mehmet Ali bunu sormuştu. Kısaca cevapladım önce... Zaten kendi yazdığı cevabına benzerdi. Çok gereksiz bir tartışmaya düşmeden önce değindiğim ilk iki soru hakkında bir başlık açmanızı öneririm. Benze zevkle okurum. Saygılar
    Necmi, demişsin ki "atom parçalandığında ortaya çıkan enerjinin kaynağı zayıf kuvvettir". Sonra da zayıf kuvvetti elektromanyetik kuvvet ile karıştırdın. Şimdi de yukarıda füzyon tepkimesini kendince açıklamaya çalışıyorsun. Sonra da bana "konuları karıştırıyorsun" diyorsun.
    Hakikaten çok gereksiz bir tartışmaya giriyoruz. Güçlü kuvvet ile ilgili olarak bulduğum linki aşağıda paylaşıyorum. İngilizce bilmeyenler için de konumuzla alakalı olan bölümün tercümesini yaptım. Yazıda yanlış görüyorsan wikipedia ile konuyu tartışmanı rica ederim:))

Tercümesi: "Sadece bir femtometer aralığında işlev yapmasına rağmen güçlü kuvvet, elektromanyetizmadan 100 kat, zayıf kuvvetten 1 milyon kat, kütle çekimi kuvvetinden de 10^38 kat daha güçlüdür."
    Mehmet Ali 03 Şubat 2016
    Benim mantığım değil bu Necmi:)
    Mehmet Ali 03 Şubat 2016
    bu konuda..o kadar da bilmem..ama arkadawlarin da yazdigi gibi Nukller kuuvetin Nukleer enerji uretmesi..pek mantikli gelmedi...bu enerji..sadece Reaksiyon sayesinde deyiwen kutlenin enerjiye cevrilmesiyle aciklanamazmi?
    Ramil Huseynov 06 Şubat 2016
  • -1
    Bildiğimiz üzere atomun merkezinde protonlar vardır. elektronlar ise atomun dışında dans ederler. ikisi birbirini çeker. protonlar da birbirini iter fakat onları bir arada tutan nötronlar vardır. atom parçalandığında çekirdekte ki nötronlar tepkimeye girerek merkezden fırlar ve protonlar arası bir zincirleme reaksiyon ortaya çıkar.. atomun merkezi mükemmel derece de dengeliyken birden kritik kütle ve dengesiz hacim atomun dışına müthiş bir enerji vermektedir.
    Uğur Karakurt 16 Şubat 2016