0

Karanlık madde ve kara enerji orta okul seviyesinde nasıl anlatılır bilmiyorum. Zaten anti madde bile ağır sayılır ama en basit şekilde anlatayım. Evrenimizdeki toplam maddenin sahip olduğu bir kütle çekim gücü vardır. Son zamanlarda galaksi kümelerinin (Gökadalar ) bu çekim gücüyle açıklanamaz şekilde hareketler yaptığı anlaşıldı. Yani galaksiler öyle hızlı hareketler yapıyorlar ki mevcut kütle çekim gücü onları bir arada tutmaya yetmiyor. Bu az bir fark değil. Tam otuz kat daha fazla madde olması gerekiyor ki gökadalar şu andaki hareketlerini yapabilsinler. Yoksa savrulup gidecekler. İşte bu nedenle evrenimizde bize gözükmeyen ama mevcut maddenin otuz katı kadar karanlık bir madde olduğu sonucuna vardılar. Bu madde neden oluşuyor diye sorarsan, bunu kimse bilmiyor. Bizim bilmediğimiz bir tür maddesel özellik bu. Ama kütle çekimi sağlıyor. İşte karanlık madde bu. Kara Enerji\'ye gelince... O tamamen farklı bir şey. Karanlık maddeyle hiç bir alakası yok. Şöyle anlatmaya çalışayım; Kara enerji \"boş uzayın\" enerjisidir. Bilirsin, evrenimiz bir büyük patlama (Big beng) ile meydana gelmiş ve o zamandan beri küresel olarak genişlemektedir. İşte bu genişleyen maddenin aralarındaki boş uzayda bu kara enerji bulunuyor. Evren genişledikçe boş uzay miktarı da büyüyor. Kara enerji itici bir kütle çekim gücü içeriyor. Evren küçükken pek bir etkisi olmadı ama evren büyüyüp, genişledikçe boş uzay ve tabi enerjisi de büyüyor. Büyüdükçe de itici kütle çekim gücü evrenimizdeki maddeleri bir birlerinden uzaklara itiyor. İşte kara enerji denilen şey de bu. Evrenimizin genel toplam varlığının yüzde yetmişinin bu kara enerji olduğu hesaplanmış. Yüzde otuz kadarı da karanlık madde zaten. Geriye bizi meydana getiren madde adına pek bir şey kalmıyor. Ama bu çok mantıklı bir açıdan bakarsan. Bir atom da aslında tamamen boşluktan oluşur. İşte evren de aynı durumda gibi gözüküyor. Yine anlamadığın bir yer olursa sorabilirsin. İyi dersler.