Astronomlar Yeni Bir Çift Yıldız Sistemi Keşfettiler
Almanya, Belçika ve Birleşik Krallık’tan bir astronom takımı, uzayda ve yerdeki teleskopları kullanarak AR Scorpii sisteminde yeni bir tür egzotik çift yıldız keşfettiler.

Sanatçının tasviriyle AR Scorpii. Bu nadir çift yıldızda hızlıca dönen beyaz cüce (sağda), elektronların hızı ışık hızına yaklaşıyor. Bu yüksek enerjili parçacıklar, beyaz cücenin eş yıldızı olan kırmızı cüceyi kamçılayan radyasyonu oluşturur. Bu olay, 1.97 dakikada bir tüm sistemin, radyodan morötesine uzanan dalga boylarında ışıma yapmasına neden olur. Bu farklı dalga boylarındaki ışıma manyetik alan tarafından ivmelendirilen elektronların bir göstergesi ki bu da beyaz cücenin dönmesiyle açıklanabilir.

Bu yıldız sistemi AR Scorpii, Dünya’dan yaklaşık 380 ışık yılı uzaklıkta Akrep Takımyıldızı’nda bulunmakta. Bu sistem, Dünyamız boyutlarında ama 200,000 kat daha ağır bir tane beyaz cüceden ve Güneş’in kütlesinin üçte biri M-tipi soğuk bir kırmızı devden oluşuyor. Birbirlerinin etrafındaki turu 3.6 saatte tamamlamaktalar. Bu sistem 40 yıl önce keşfedilmesine rağmen doğası yeni yeni anlaşılmakta.

Görsel Kaynak: M. Garlick / University of Warwick / ESO.

İlgili Makale