Sığırın kalp zarında kök hücre bulundu
Erciyes Üniversitesi Genom ve Kök Hücre Merkezinde (GENKÖK) yapılan araştırmada, sığırların kalp zarında kök hücre bulundu.

Prof. Dr. Mustafa Çetin ve Yrd. Doç. Dr. Gökçen Dinç'in danışmanlığında Sağlık Bilimleri Enstitüsü Kök Hücre Ana Bilim Dalı yüksek lisans öğrencisi biyolog Gülhan Şahin tarafından yapılan çalışma kapsamında, sığırlardan elde edilen bu kök hücrelerin insanlarda kalp hastalıklarının tedavisinde kullanımı da araştırılacak.

Şahin, sığır kalbinin dış kısmındaki zarda (perikard) kök hücrenin var olup olmadığını araştırdıklarını söyledi.

Çalışmada son aşamaya geldiğini ifade eden Şahin, elde ettikleri verilerin olumlu yönde ilerlediklerini gösterdiğini kaydetti.

Perikardın, üç tabakadan oluşan kalbin en dış kısmında yer alan ve çok fazla çeşitte hücre bulundurmayan bir tabaka olduğuna dikkati çeken Şahin, şöyle devam etti:

"Biz bu tabaka üzerinde kök hücrelerin var olabileceğini düşünerek yola çıktık ve çalışmayı sığırlar üzerinde yaptık. Çünkü sığırlar da insanlar gibi memeliler grubunda yer alıyor ve insan dokusuna yakın bir doku yapısı var. Perikardın daha önce birçok çalışması yapılmış ama bu çalışmalarda yama olarak, hücresiz kısmı kullanılmış. Biz hücresel kısmında kök hücre olup olmadığına baktık. 5 hayvan üzerinde çalışma yaptık ve laboratuvar ortamında 5'inden de kök hücre elde ettik."

İnsanlarda görülen kalp hastalıklarında kök hücrenin alternatif bir tedavi yöntemi olarak kullanıldığını dile getiren Şahin, bu çalışmalarda yine hastanın kalbinin kapakçık kısmından kazıntı şeklinde kök hücrelerin alındığını ve laboratuvar ortamında çoğaltılarak enjeksiyonla damar yolundan hasarlı bölgeye gönderilerek kalbin tedavi edilmeye çalışıldığını anlattı.

Perikardda kök hücrenin varlığına dair önemli deliller tespit ederek bu konuda çok önemli ve büyük bir adım attıklarını belirten Şahin, araştırma tamamlandığında sonuçların bilimsel olarak da yayımlanacağını sözlerine ekledi.

AA